Brawn veegt vloer aan met Racing Point na kritiek op regels: 'Ze hebben niets gedaan'

Brawn veegt vloer aan met Racing Point na kritiek op regels: 'Ze hebben niets gedaan'

Motorsportdirecteur Ross Brawn kan weinig waardering opbrengen voor het team van Racing Point. Diens technisch directeur Andy Green gelooft dat de nieuwe regels heel onvoorspelbaar aerodynamisch gedrag gaan opleveren. Brawn: 'Ze hebben het minste gedaan aan dit programma van iedereen die we gevraagd hebben. Het is prematuur en niet gebaseerd op feiten.'

Onlangs schreven we over de kritische houding van de ploeg ten opzichte van de voorvleugel. Deze zou de lucht op een dusdanige manier verbuigen dat de circulatie om de auto zelf verstoord wordt, waardoor de coureur zelf al hinder ondervindt van zijn eigen voertuig en niet op de limiet kan rijden. Brawn vraagt zich sterk af hoe het team tot dit standpunt komt.

'Toen we hier aan begonnen, verklaarde Racing Point / Force India dat ze het niet konden steunen, en niets bij konden dragen vanwege hun middelen.' Dit verwijst duidelijk naar de periode voordat Stroll Senior het team overnam tegen het einde van 2018. 'Daarom is het wat ongelukkig dat ze kritisch zijn op dit moment. Misschien is het een opinie. Wanneer hij (Green) ècht begint aan het ontwerp, dan strijkt hij enige problemen die hij had voorgesteld er zo uit.'

Lees meer: Racing Point-technisch directeur: '2021 bolides worden krengen om mee te rijden'

Tegenover Inside Racing verklaart hij: 'Ik zou geschokt zijn als hij al een 18-inch band had die hem gaat vertellen wat de banden gaan doen in de bochten. Wij hebben dat, en ik denk dat hij dat niet heeft. Dit model bestaat pas een paar jaar. Van tien jaar geleden kan ik me herinneren dat we geen kennis of simulaties hadden. We hadden geen idee wat er aan de hand was. Die wagens waren niet bepaald krengen om mee te rijden. Misschien technisch gezien wat minder verfijnd dan nu.'

Brawn heeft hard gewerkt de afgelopen jaren om met nieuwe regels te komen waarbij auto's elkaar goed zouden kunnen volgen in vuile lucht. Dit probleem zorgt ervoor dat je meerdere seconden per ronde sneller moet zijn om in te kunnen halen. Deze aanpak verdient misschien niet de schoonheidsprijs, maar het is een prijs die zelfs de teams willen betalen om de situatie op de baan te verbeteren.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Grosjean blust eigen auto in Detroit Grand Prix

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Geruchtencircuit | 'Wolff informeerde management van Russell, overstap naar Mercedes in 2022'

In de Formule 1 wordt er veel gespeculeerd over transfers van teambazen en coureurs. Ook willen er nog wel eens jonge coureur...

Steiner wil wereldkampioenschap voor Verstappen: 'Ik heb hem hoog zitten, hij kan dit'

Gunther Steiner ziet wel wat in een wereldkampioenschap voor Max Verstappen, evenals een constructeurskampioenschap voor Red...

Valsspelen op bandenspanning mogelijk: 'In de paddock zijn die controles niet gezien'

De FIA controleert tijdens Grands Prix niet tot nauwelijks op de bandenspanning van de Pirellibanden, zo heeft de Italiaanse...

FIA komt in Frankrijk met nieuwe 'flexi-wing' tests: dit gaat er veranderen

Dat de FIA strenger gaat kijken naar de flexibele achtervleugels in de Formule 1, was al een tijdje duidelijk. Maar wat gaat...

Red Bull met noodconstructie GP Frankrijk: Albon reservecoureur, Vips in simulator

Het was voor de bezetting van de Grand Prix van Frankrijk aardig puzzelen bij Red Bull Racing. Alexander Albon neemt normaal...

Ondertussen in Frankrijk | Formule 1-auto in de kleuren van het Nederlands elftal gehuld

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Villeneuve fileert Pirelli na crash Verstappen: 'Dit is gewoon beschamend'

Jacques Villeneuve kijkt vol ongeloof naar de crashes van Max Verstappen en Lance Stroll in Baku. Volgens de voormalig Formul...

Voormalig Toro Rosso-rijder: 'Zelfs op het circuit was Horner geen vriendelijk type'

Voormalig coureur Jaime Alguersuari doet een boekje open over zijn ervaringen met Christian Horner. De Spaanse rijder heeft n...

Wolff wil terugvechten in Frankrijk: 'Ik ben woedend'

Toto Wolff wil na de tegenvallende Grand Prix van Azerbeidzjan terugvechten tijdens de volgende race op de kalender, de GP va...

Lees meer

Net binnen

Baas circuit Indianapolis sluit F1-race uit, tweede race op COTA blijft mogelijkheid

De Formule 1 is vooralsnog hard op zoek naar een vervangende race voor de weggevallen Grand Prix van Singapore op drie oktobe...

Verstappen en Hamilton bezorgen spannendste Formule 1-titelstrijd sinds 2014

Voor het eerst zijn we getuige van een titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Het verschil tussen de twee topco...

Van de Grint voorspelt GP Frankrijk: 'Het wordt Hamilton tegen Red Bull'

Kees van de Grint denkt dat Red Bull Racing komend weekend goed gebruik zal moeten maken van een mogelijk strategisch voordee...

Ondertussen in Frankrijk | Formule 1-auto in de kleuren van het Nederlands elftal gehuld

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Wolff eist verbetering van Mercedes-personeel: 'Anders halen we Red Bull niet meer in'

Voor Toto Wolff waren de afgelopen weken bij Mercedes niet altijd even prettig. Zijn renstal liep zichtbaar achter de feiten...

Lees meer