Column | De coureur heeft nooit centraal gestaan en de F1 heeft het ook niet nodig

Column | De coureur heeft nooit centraal gestaan en de F1 heeft het ook niet nodig

Stefano Domenicali is pas kort CEO in de Formule 1 en heeft de afgelopen weken al duidelijk zijn visie voor de toekomst neergelegd. Het veld moet qua prestaties nader tot elkaar worden gebracht om de spanning in de sport terug te brengen en de coureurs moeten centraler staan in de sport. Een heilzaam doel, maar het is wel gevaarlijk. Het is een misvatting om te denken dat de Formule 1 dit écht nodig heeft. Het probleem zit namelijk ergens anders, er is te weinig transparantie.

Begrijp mij niet verkeerd, ik snap het punt van Domenicali wel. Het is natuurlijk leuker voor coureurs als zij het verschil kunnen maken in de race. Het is daarnaast ook erg vervelend voor de fans als Mercedes weer voorop ligt in het kampioenschap en al acht jaar achter elkaar de titel pakt. Ik snap compleet dat het vanuit het oogpunt van de kijker en vanuit de topsporter voelt alsof je er maar weinig aan kan doen. Maar de coureurs en de fans vergeten dat de Formule 1 gaat om iets anders. De sport gaat om innovatie, om ontwikkeling en om de beste job uitvoeren als ingenieur.

Chase Carey had er in zijn tijd een handje van om de sport langzaam maar zeker tot een Europese versie van Indycar om te vormen, nu lijkt Domenicali echter de trend te willen doorzetten. Natuurlijk moet de coureur uiteindelijk de race rijden en op het circuit laten zien wat hij waard is, maar hij rijdt echter met materiaal dat gebouwd is door een groep topsporters die hun ziel en zaligheid erin leggen. Er is te weinig aandacht voor de voorbereiding in het seizoen en te weinig aandacht voor het bizarre technische aanpassingsvermogen van de teams en ingenieurs.

Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe MCL35M van McLaren, naar de nieuwe AlphaTauri AT02 of zelfs de nieuwe Alfa Romeo C41, met een compleet nieuwe neus. Het is bizar om te bedenken dat zij, in een seizoen waar het reglement vrijwel hetzelfde is, compleet afwijken van de aerodynamische filosofie die zij hadden. De airbox van McLaren moest bijvoorbeeld op de schop voor de Mercedes-krachtbron, terwijl het team tegelijkertijd te maken kreeg met nieuwe reglementen omtrent de vloer en de diffuser. Op het oog kleine aanpassingen, met een enorm effect op de luchtstroom van de bolide.

Dan durft James Key op zijn beurt ook nog eens te beweren dat hij het gros van verloren downforce dit seizoen zomaar terug kan winnen. Dat is een wereldprestatie op zich.

De Formule 1 is een prachtige mechanische sport, daar moeten we ons aan vastklampen

Dit soort trucs maken de Formule 1 de prachtige mechanische sport die het is. Ieder jaar weer worden er binnen een tijdspanne van luttele maanden compleet betrouwbare racemonsters gebouwd. Naar mijn mening is het daarom tijd om niet alleen aandacht en respect te hebben voor de coureurs bij de teams, maar om ook eens goed te kijken naar technische ontwikkelingen en de prestaties van engineers. De ingenieur mag namelijk ook een keer wat lof krijgen voor zijn werk.

Het enige jammere daaraan is dat het niet zichtbaar genoeg is, de waardering voor het bedenken van innovatieve ideeën blijft vaak beperkt tot een teambaas die zich lovend uitlaat over zijn team of een coureur die weer eens zijn team vanuit de auto bedankt voor het harde werken in de fabriek. Dat harde werken wil ik zien. Ik wil weer meer kunnen proeven van de sfeer in een team. Ik wil zien hoe zo’n auto tot stand komt, dat zien we eigenlijk nooit. Er is te weinig transparantie binnen de Formule 1-teams waardoor juist het belangrijkste onderdeel van de sport, de bolide, een ongrijpbaar gegeven blijft.

Maar ben ik het dan pertinent oneens met Domenicali? Absoluut niet. Het is en blijft gaaf om een coureur het verschil te zien maken op het circuit, strijdend tegen de beste coureurs in de autosport. Maar we moeten niet vergeten dat de sport vanaf het begin een constructeurskampioenschap is. Degene die de beste auto bouwt, met de beste oplossingen voor handen, wint uiteindelijk het kampioenschap. Dat moeten we niet willen veranderen, daar moeten we ons aan vastklampen.

Door: Merijn Kramer



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

F1 in het kort | Steiner niet gediend van klagende Wolff: 'Wilde gewoon publiciteit'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Windsor na kwalificatie: 'Dit deed Hamilton gewoon veel beter dan Verstappen'

Peter Windsor kijkt terug op een bijzondere kwalificatie tijdens de Grand Prix van Spanje. De analist feliciteert Lewis Hamil...

Balende Verstappen kijkt naar prestaties Perez: 'Dat helpt natuurlijk ook niet mee'

Max Verstappen heeft met onvrede gereageerd op de verliespartij in Barcelona. De Nederlander moest tijdens de Grand Prix van...

Verstappen wilde niets weten van de mediums: 'Was niet nodig om dat te doen'

Max Verstappen blikt terug op zijn kwalificatie, waarin de laatste sessie veel spanning opleverde over wie ervandoor zou gaan...

Marko na slechte pitstop door fout Verstappen: 'Kwam ineens ongevraagd de pitstraat in'

Helmut Marko verklaart waarom de pitstop van Max Verstappen in de soep liep. De coureur van Red Bull Racing kwam namelijk ong...

Ondertussen in Spanje | Boordradio Verstappen na finish in Spanje: 'We waren te traag'

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Analyse kwalificatie | Perez te voorzichtig, Verstappen verliest het in tweede sector

Ook tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van Spanje kwam Lewis Hamilton als beste uit de verf. Max Verstappen kon met zi...

Medland: 'Verstappen en Hamilton zullen bij eerste bocht proberen elkaar voor te blijven'

Chris Medland is verheugd over een nieuwe strijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. De Nederlander maakte het weer bijz...

F1 Live 15:00 | Hamilton wint de Grand Prix van Spanje, Verstappen tweede

Zondagmiddag begint om 15:00 de Grand Prix van Spanje. Het is inmiddels alweer de vierde Grand Prix in het Formule 1-seizoen...

Hamilton bekijkt 'betere' eerste bocht Verstappen: 'Dat was geweldig!'

Lewis Hamilton is zeer tevreden met hoe zijn gevecht met Max Verstappen in Spanje verlopen is. Op strategie wist Mercedes de...

Lees meer

Net binnen

Pirelli: 'Best verrassend dat de top vier precies eindigt zoals ze zijn gestart'

Mario Isola spreekt van een opmerkelijke situatie in de top vier na de GP van Spanje. De mannen aan de kop van het veld eindi...

Ferrari-duo verwacht comeback in Monaco na gemend resultaat in Spanje

Bij Ferrari wordt overwegend positief gekeken naar afgelopen Grand Prix-weekend. Charles Leclerc en Mattia Binotto hebben tev...

AMuS: 'In Spanje maakte Verstappen te weinig gebruik van zijn kansen'

Tijdens het Grand Prix-weekend in Spanje heeft Max Verstappen volgens het Duitse Auto, Motor und Sport meerdere kansen laten...

Marko voert langzaamaan druk op bij Perez na tegenvallende Spaanse Grand Prix

Helmut Marko is de druk bij Sergio Perez langzamerhand aan het opvoeren. Tijdens de Grand Prix van Spanje wist de Red Bull Ra...

McLaren kijkt naar Ferrari: 'Ik snap niet dat ze zo worden onderschat door anderen'

Lando Norris en Daniel Ricciardo kennen een gematigd positief weekend op Circuit de Barcelona-Catalunya. De coureurs van McLa...

Lees meer