Column | De coureur heeft nooit centraal gestaan en de F1 heeft het ook niet nodig

Column | De coureur heeft nooit centraal gestaan en de F1 heeft het ook niet nodig

Stefano Domenicali is pas kort CEO in de Formule 1 en heeft de afgelopen weken al duidelijk zijn visie voor de toekomst neergelegd. Het veld moet qua prestaties nader tot elkaar worden gebracht om de spanning in de sport terug te brengen en de coureurs moeten centraler staan in de sport. Een heilzaam doel, maar het is wel gevaarlijk. Het is een misvatting om te denken dat de Formule 1 dit écht nodig heeft. Het probleem zit namelijk ergens anders, er is te weinig transparantie.

Begrijp mij niet verkeerd, ik snap het punt van Domenicali wel. Het is natuurlijk leuker voor coureurs als zij het verschil kunnen maken in de race. Het is daarnaast ook erg vervelend voor de fans als Mercedes weer voorop ligt in het kampioenschap en al acht jaar achter elkaar de titel pakt. Ik snap compleet dat het vanuit het oogpunt van de kijker en vanuit de topsporter voelt alsof je er maar weinig aan kan doen. Maar de coureurs en de fans vergeten dat de Formule 1 gaat om iets anders. De sport gaat om innovatie, om ontwikkeling en om de beste job uitvoeren als ingenieur.

Chase Carey had er in zijn tijd een handje van om de sport langzaam maar zeker tot een Europese versie van Indycar om te vormen, nu lijkt Domenicali echter de trend te willen doorzetten. Natuurlijk moet de coureur uiteindelijk de race rijden en op het circuit laten zien wat hij waard is, maar hij rijdt echter met materiaal dat gebouwd is door een groep topsporters die hun ziel en zaligheid erin leggen. Er is te weinig aandacht voor de voorbereiding in het seizoen en te weinig aandacht voor het bizarre technische aanpassingsvermogen van de teams en ingenieurs.

Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe MCL35M van McLaren, naar de nieuwe AlphaTauri AT02 of zelfs de nieuwe Alfa Romeo C41, met een compleet nieuwe neus. Het is bizar om te bedenken dat zij, in een seizoen waar het reglement vrijwel hetzelfde is, compleet afwijken van de aerodynamische filosofie die zij hadden. De airbox van McLaren moest bijvoorbeeld op de schop voor de Mercedes-krachtbron, terwijl het team tegelijkertijd te maken kreeg met nieuwe reglementen omtrent de vloer en de diffuser. Op het oog kleine aanpassingen, met een enorm effect op de luchtstroom van de bolide.

Dan durft James Key op zijn beurt ook nog eens te beweren dat hij het gros van verloren downforce dit seizoen zomaar terug kan winnen. Dat is een wereldprestatie op zich.

De Formule 1 is een prachtige mechanische sport, daar moeten we ons aan vastklampen

Dit soort trucs maken de Formule 1 de prachtige mechanische sport die het is. Ieder jaar weer worden er binnen een tijdspanne van luttele maanden compleet betrouwbare racemonsters gebouwd. Naar mijn mening is het daarom tijd om niet alleen aandacht en respect te hebben voor de coureurs bij de teams, maar om ook eens goed te kijken naar technische ontwikkelingen en de prestaties van engineers. De ingenieur mag namelijk ook een keer wat lof krijgen voor zijn werk.

Het enige jammere daaraan is dat het niet zichtbaar genoeg is, de waardering voor het bedenken van innovatieve ideeën blijft vaak beperkt tot een teambaas die zich lovend uitlaat over zijn team of een coureur die weer eens zijn team vanuit de auto bedankt voor het harde werken in de fabriek. Dat harde werken wil ik zien. Ik wil weer meer kunnen proeven van de sfeer in een team. Ik wil zien hoe zo’n auto tot stand komt, dat zien we eigenlijk nooit. Er is te weinig transparantie binnen de Formule 1-teams waardoor juist het belangrijkste onderdeel van de sport, de bolide, een ongrijpbaar gegeven blijft.

Maar ben ik het dan pertinent oneens met Domenicali? Absoluut niet. Het is en blijft gaaf om een coureur het verschil te zien maken op het circuit, strijdend tegen de beste coureurs in de autosport. Maar we moeten niet vergeten dat de sport vanaf het begin een constructeurskampioenschap is. Degene die de beste auto bouwt, met de beste oplossingen voor handen, wint uiteindelijk het kampioenschap. Dat moeten we niet willen veranderen, daar moeten we ons aan vastklampen.

Door: Merijn Kramer



Plaats reactie

666

0 reacties

Meest gelezen

'Heineken wordt nieuwe sponsor van Red Bull Racing'

Hoewel een zeer hardnekkig gerucht, is er een kans dat Heineken en Red Bull Racing de handen ineen slaan betreffende een spon...

Perez kijkt zijn ogen uit: 'Technisch is Verstappen heel sterk'

Sergio Perez kijkt er zeer naar uit om samen te werken met Max Verstappen. De kwaliteit van de Nederlander is de kersverse Re...

Ondertussen in de F1 | Hamilton geniet surfend van vakantie

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Marko krijgt zijn zin: 'Perez heeft informatie over Mercedes-motor geleverd'

Helmut Marko is tevreden met hoe de integratie van Sergio Perez bij Red Bull Racing gegaan is. De Mexicaan kwam afgelopen win...

F1 in het kort | Formule 3-tests uitgesteld vanwege verlenging inreisverbod

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Stroll kijkt met arendsogen naar contractsituatie Hamilton bij Mercedes

Lawrence Stroll kijkt met grote interesse naar de contractsituatie tussen Lewis Hamilton en Mercedes. De Brit tekende slechts...

Het Mercedes-wapen dat Red Bull in 2021 tegen ze gaat gebruiken

Hoewel Red Bull de details van de RB16B goed weet te verhullen, is er al wel wat duidelijk geworden over de nieuwe bolide. Ui...

Verstappen waakt voor onterecht optimisme over RB16B: 'Ik doe er niet aan mee'

Max Verstappen heeft nuchter gereageerd op de eerste meters in de Red Bull Racing-bolide. 24 februari mocht hij in de RB16B h...

Mücke: 'Pérez kan misschien beter omgaan met Verstappen dan Hülkenberg'

Nico Hülkenberg zal ook in 2021 niet te bewonderen zijn in een volledig Formule 1-seizoen, iets wat vooral de Duitse fans jam...

Verstappen analyseert RB16B: 'Natuurlijk zijn er verschillen'

Max Verstappen is van mening dat Sergio Perez zijn team kracht bij gaat zetten. De Mexicaan kwam afgelopen winter over van Ra...

Lees meer

Net binnen

Video | Bottas weer aan de slag en past nieuw stoeltje

Valterri Bottas is weer aan het werk geslagen en heeft zijn stoeltje voor het nieuwe seizoen gepast. Zoals bij veel andere co...

Ondertussen in de F1 | Hamilton geniet surfend van vakantie

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Perez niet bang voor Verstappen: 'Ik heb vertrouwen in mijn kunnen'

Sergio Perez, nieuwbakken teamgenoot van Max Verstappen, is niet bang om de strijd met zijn teamgenoot aan te gaan. De Mexica...

Haas trekt sponsoring voor Grosjean in: 'Hij moet thuisblijven en voor zijn gezin zorgen'

Gene Haas was van plan om Romain Grosjean te sponsoren voor zijn IndyCar-avontuur, maar trok dit terug na de verschrikkelijke...

Red Bull rijders sceptisch over sprintraces: 'We hoeven niet alles om te gooien'

Het rijderspaar van Red Bull is sceptisch over het voorstel om sprintraces in te voeren. 'Het is een dun lijntje waar je op b...

Lees meer
Volg live de GP van Bahrein
-->