Update | Bargeboards zijn aangepast vanwege nieuwe sidepod-ontwerp Formule 1
Formule 1

Update | Bargeboards zijn aangepast vanwege nieuwe sidepod-ontwerp

Update | Bargeboards zijn aangepast vanwege nieuwe sidepod-ontwerp

De nieuwe Red Bull RB16B is zeker geen exacte kopie van zijn voorganger. Overal zijn kleine aanpassingen te vinden die doelgericht lijken te zijn uitgevoerd. Ontwikkelingen in de neus moeten de stabiliteit en bestuurbaarheid van de auto verbeteren. Veranderingen die zijn aangebracht aan de achterzijde moeten zo veel mogelijk downforce terugwinnen, die verloren is gegaan door de nieuwe vloer.

Volgens Mark Hughes zijn de subtiele veranderingen aan de neus cruciaal voor de bestuurbaarheid van de RB16B. 'Hij lijkt iets smaller te zijn dan voorheen', legt hij uit bij Formula 1. 'Daarnaast is de cape iets naar achteren geschoven en kleiner geworden.' Dit gebied was de belangrijkste oorzaak van het lastige rijgedrag waarmee de RB16 vorig jaar werd gekarakteriseerd. Volgens Hughes zijn de aanpassingen bedoeld om de luchtstroom iets te kalmeren en daardoor de auto stabieler te maken.

De sidepods lijken ook subtiel te zijn hervormd. De zijkant dalen iets agressiever en dat heeft volgens Hughes te maken met een poging om downforce terug te winnen die verloren is gegaan door de nieuwe vloer. 'Hoe meer de lucht kan worden versneld langs de contouren van de sidepod, hoe sneller de stroom zal zijn langs de flanken van de auto en door de opening tussen de binnenkant van de achterband en de diffuser. Hoe beter deze doorstroming, hoe beter de diffuser zijn werk kan doen en daardoor meer neerwaartse kracht kan produceren.'

Update | Bargeboards zijn aangepast vanwege nieuwe sidepod-ontwerp

Ophanging blijft onaangetast

Volgens Hughes lijkt het erop dat Red Bull geen aanpassingen heeft verricht aan de vering en ophanging van de auto. Wél is de carrosserie rondom de achterwielophanging iets strakker geworden. 'Dit zou alleen mogelijk zijn geweest door een aanzienlijke herverdeling van de mechanische elementen eronder, aangezien dit al extreem strak in elkaar zat.'

Update 17:00 (23/02) | Bargeboards zijn aangepast vanwege nieuwe sidepod-ontwerp

De afbeeldingen die Red Bull van de RB16B heeft uitgebracht, verbergen hoeveel de bargeboards zijn veranderd ten opzichte van vorig jaar. Het lijkt er volgens motorsport.com op dat voornamelijk de verticale onderdelen hiervan aan flinke veranderingen zijn onderworpen. Dit is waarschijnlijk gedaan om de lucht beter om de nieuwe sidepods heen te laten stromen. Ook de achtervleugel is verder door ontwikkeld dan het in eerste instantie lijkt. De algehele vorm is lichtelijk veranderd, alhoewel dat ook per circuit weer kan gaan verschillen. De endplates (zijkanten van de achtervleugel, red.) lijken meer aerodynamische gleuven gekregen te hebben.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws