Update | Bargeboards zijn aangepast vanwege nieuwe sidepod-ontwerp

Update | Bargeboards zijn aangepast vanwege nieuwe sidepod-ontwerp

De nieuwe Red Bull RB16B is zeker geen exacte kopie van zijn voorganger. Overal zijn kleine aanpassingen te vinden die doelgericht lijken te zijn uitgevoerd. Ontwikkelingen in de neus moeten de stabiliteit en bestuurbaarheid van de auto verbeteren. Veranderingen die zijn aangebracht aan de achterzijde moeten zo veel mogelijk downforce terugwinnen, die verloren is gegaan door de nieuwe vloer.

Volgens Mark Hughes zijn de subtiele veranderingen aan de neus cruciaal voor de bestuurbaarheid van de RB16B. 'Hij lijkt iets smaller te zijn dan voorheen', legt hij uit bij Formula 1. 'Daarnaast is de cape iets naar achteren geschoven en kleiner geworden.' Dit gebied was de belangrijkste oorzaak van het lastige rijgedrag waarmee de RB16 vorig jaar werd gekarakteriseerd. Volgens Hughes zijn de aanpassingen bedoeld om de luchtstroom iets te kalmeren en daardoor de auto stabieler te maken.

De sidepods lijken ook subtiel te zijn hervormd. De zijkant dalen iets agressiever en dat heeft volgens Hughes te maken met een poging om downforce terug te winnen die verloren is gegaan door de nieuwe vloer. 'Hoe meer de lucht kan worden versneld langs de contouren van de sidepod, hoe sneller de stroom zal zijn langs de flanken van de auto en door de opening tussen de binnenkant van de achterband en de diffuser. Hoe beter deze doorstroming, hoe beter de diffuser zijn werk kan doen en daardoor meer neerwaartse kracht kan produceren.'

Update | Bargeboards zijn aangepast vanwege nieuwe sidepod-ontwerp

Ophanging blijft onaangetast

Volgens Hughes lijkt het erop dat Red Bull geen aanpassingen heeft verricht aan de vering en ophanging van de auto. Wél is de carrosserie rondom de achterwielophanging iets strakker geworden. 'Dit zou alleen mogelijk zijn geweest door een aanzienlijke herverdeling van de mechanische elementen eronder, aangezien dit al extreem strak in elkaar zat.'

Update 17:00 (23/02) | Bargeboards zijn aangepast vanwege nieuwe sidepod-ontwerp

De afbeeldingen die Red Bull van de RB16B heeft uitgebracht, verbergen hoeveel de bargeboards zijn veranderd ten opzichte van vorig jaar. Het lijkt er volgens motorsport.com op dat voornamelijk de verticale onderdelen hiervan aan flinke veranderingen zijn onderworpen. Dit is waarschijnlijk gedaan om de lucht beter om de nieuwe sidepods heen te laten stromen. Ook de achtervleugel is verder door ontwikkeld dan het in eerste instantie lijkt. De algehele vorm is lichtelijk veranderd, alhoewel dat ook per circuit weer kan gaan verschillen. De endplates (zijkanten van de achtervleugel, red.) lijken meer aerodynamische gleuven gekregen te hebben.



Plaats reactie

666

0 reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Een kijkje in de Haas-garage: Schumacher past zijn stoeltje

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

F1 in het kort | Een vaccinatiestraat op een Formule 1-circuit: COTA doet het

Hey In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autospo...

Marko ontkracht: 'Er zit niks mysterieus op de RB16B'

Helmut Marko legt uit dat Red Bull Racing niks te verbergen heeft voor 2021. De geruchtenmolen begon flink te draaien toen de...

Verstappen zoekt nog altijd verbeterpunten: 'Je hoort ook wat de andere teams zeggen'

Max Verstappen is klaar voor het 2021-seizoen, het jaar waarin Red Bull Racing en Honda een gooi moeten doen naar de wereldti...

Nummer 1-monteur Verstappen stopt: 'Helaas hebben we het kampioenschap niet behaald'

Lee Stevenson, nummer 1-monteur van Max Verstappen, stopt met zijn huidige functie in de pitbox van Red Bull Racing. De Brits...

Formule 1 krijgt unieke vaccinatiekans in Bahrein, maar weigert

De organisatie van de Grand Prix van Bahrein heeft aangeboden om iedereen die betrokken is bij de Formule 1 te vaccineren. He...

Ferrari lijkt ook 2021 op te geven: 'We stoppen zo snel mogelijk met de ontwikkeling'

Mattia Binotto heeft aangegeven dat Ferrari de 2021-auto niet lang zal door ontwikkelen. De Italiaanse renstal wilt zich zo s...

Ondertussen in de F1 | Verstappen heeft alles behalve de RB16B in zijn pitbox

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Winters Weekoverzicht | RB16B gepresenteerd, De Vries wint in Formule E

In de winterweken kan het soms akelig stil zijn wat betreft het mondiale Formule 1-nieuws. Er wordt niet geracet en misschien...

De mooiste Formule 1-helmen aller tijden | Van Norris tot James Hunt

Helmen zijn onderdeel van de identiteit van een Formule 1-coureur geworden. Felipe Massa was die Ferrari-man met de gele helm...

Lees meer

Net binnen

F1 in het kort | Leclerc voelde zich bij F1-debuut geïntimideerd door collega's

Hey In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autospo...

Ondertussen in de F1 | Verstappen heeft alles behalve de RB16B in zijn pitbox

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Mercedes organiseert Academy-evenement voor meer diversiteit onder studenten

Mercedes technisch-directeur James Allison heeft afgelopen zaterdag het eerste STEM Academy-evenement bijgewoond, meldt Formu...

Social Media Mashup | Verstappen zoekt modellook, Hamilton herinnert fans aan BLM

Tijdens de winterstop verliest menig Formule 1-fan de coureurs uit het oog. Ondertussen lopen deze mannen zich allesbehalve t...

Albon over verlies Red Bull-stoeltje: 'Het was duidelijk te laat'

Alexander Albon denkt niet dat de late beslissing van Red Bull Racing om hem te degraderen tot reservecoureur effect heeft ge...

Lees meer
Volg live de GP van Bahrein
-->