Conclusie na overleg met FIA in Qatar: raceregels gaan niet eerder dan 2025 veranderen Formule 1
Formule 1

Conclusie na overleg met FIA in Qatar: raceregels gaan niet eerder dan 2025 veranderen

Conclusie na overleg met FIA in Qatar: raceregels gaan niet eerder dan 2025 veranderen

Na overleg tussen de coureurs en de FIA en Mexico werd gehoopt dat er tijdens de vergadering in Qatar een snelle wijziging in de raceregels zou komen, maar dat blijft voorlopig nog uit. Daarbij gaat het vooral om de inmiddels beruchte apex-regel, waarover veel discussies kwamen na de gevechten tussen Max Verstappen en Lando Norris in Austin en in Mexico. Het lijkt erop dat de coureurs nog even moeten wachten.

Motorsport.com meldt dat de controversiële raceregels van de Formule 1 pas in 2025 worden aangepast, ondanks dat de coureurs hebben aangegeven dat de regels direct duidelijk moeten worden opgeschreven zodat er geen ruimte is voor een persoonlijke interpretatie, wat nu wel het geval is. Het onderwerp is dit seizoen veel besproken, waarbij de FIA heeft aangegeven dat ze zich opnieuw over de richtlijnen voor rijstandaarden en de beslissingen van de stewards over acties op de baan zullen buigen. De gevechten tussen Norris in Verstappen in Austin en later ook in Mexico hebben die discussies opnieuw aangewakkerd.

In Mexico vond er al een overleg plaats zodat de coureurs konden laten weten welke regels verduidelijking nodig hadden. De FIA zou de bevindingen aan de coureurs presenteren in Qatar. Na een uur durende vergadering aan het einde van de mediadag suggereerde GPDA-voorzitter George Russell dat de enige voorgestelde wijziging betrekking had op de apex-regel, die zegt dat de coureur aan de binnenkant ruimte moet laten voor de coureur aan de buitenkant van de apex tot de exit van de bocht. Als het aan Russell ligt, gaat dat per direct in. De FIA wil na het overleg van donderdag eerst doorgaan met het evalueren van de richtlijnen om rekening te houden met de nieuwste feedback van de coureurs.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli max verstappen red bull racing lando norris mclaren gp nederland zondag 2024 3 66cb82269644bjpg
Gevechten tussen Norris en Verstappen leverden nieuwe discussies op.

FIA vond doorschuiven naar 2025 verstandiger

Het voorstel om te verduidelijken wat een coureur aan de binnenkant kan doen met betrekking tot het vrijlaten van ruimte voor een rivaal aan de buitenkant, wordt inderdaad aangepast, maar bronnen binnen de FIA geven aan dat er ook aanvullende wijzigingen in de regels gepland zijn. Vanuit het perspectief van de coureurs richten deze wijzigingen zich voornamelijk op hoe bepaalde circuits – zoals Austin – grote uitloopzones hebben, wat het mogelijk maakt zeer agressieve tactieken te gebruiken zonder het risico op ernstige schade aan de auto’s als het misgaat. De FIA heeft enkele problematische bochten al aangepast door kleine grindstroken aan te brengen, zoals op de Red Bull Ring in Oostenrijk. Dit weekend in Qatar liggen er ook veel grindbakken.

De FIA overweegt om dit door te voeren bij meer circuits. De maas in de wet die Verstappen effectief heeft benut in Austin, later remmen en zo de eerste auto zijn die bij de apex aankomt, wordt nu echter wel gedicht. Aangezien er nog maar een race overblijft voordat het seizoen ten einde komt, heeft de FIA besloten dat het beter is om de richtlijnwijzigingen door te voeren bij de start van het 2025-seizoen. Garry Connelly, de voorzitter van de stewards, benadrukte de eensgezinde aard van de bijeenkomst in Qatar in een verklaring van de FIA aan Motorsport.com. 'Als stewards passen we de regels of richtlijnen toe die de coureurs, teams en de FIA willen. Of dat nu strengere regels zijn of richtlijnen die agressiever rijden toestaan.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mexico start max verstappen carlos sainz lando norris 1 crash yuki tsunoda
De stewards staan open voor alle veranderingen die de coureurs aankaarten.

'Het doel van de richtlijnen is consistentie'

Het is in ieder geval de bedoeling dat er geen ruimte meer is voor meerdere interpretaties, zodat de stewards consistenter kunnen handelen tijdens de weekenden. 'Het doel van de richtlijnen is inderdaad consistentie. De vergadering van donderdagavond hier in Doha was de meeste productieve die we hebben bijgewoond. De coureurs waren fantastisch in hun inbreng', stelt Connelly. 'Ze waren zeer constructief. Er was geen enkele negatieve opmerking. Niemand ging met het vingertje wijzen. Het was inspirerend om de beste coureurs ter wereld duidelijk en constructief te horen praten over hoe we de richtlijnen voor rijstandaarden kunnen verbeteren ten behoeve van de coureurs, en ook om ons werk makkelijker te maken. Als stewards zijn we er uiteraard niet om coureurs te straffen, we zijn hier om een gelijk speelveld te maken.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws