Zak Brown heeft aangegeven dat er nog geen richting gekozen is voor de ontwikkeling van de F1-motoren. Een cruciale dag voor Red Bull Racing, waarin gestemd gaat worden over de reglementsbevriezing waardoor de Oostenrijkers met Honda-kracht moeten kunnen blijven rijden, wordt zo geopend met onzekerheid over welke kant deze besprekingen op gaan. Volgens de McLaren-CEO zijn er nog veel plooien glad te strijken.
Wanneer het Chinese persbureau Xinhua bij de Amerikaan informeert naar de stemmingsronde die voor vandaag gepland staat, geeft hij toe dat er nog geen richting gekozen is waarin de Formule 1 wil bewegen wat een toekomstig motormodel betreft: 'Daar zijn we nog steeds over aan het overleggen. Wordt het elektrisch? Tekenen we weer voor een hybride-systeem? Of waterstof? Ik weet dat de F1 zich in de richting zal ontwikkelen waar de wereld heengaat.'
Het zit zo: wanneer de F1, FIA en teams instemmen met een bevriezing van de motorreglementen, moet ook meteen een plan opgesteld worden voor de lange termijn. Vanaf 2025 zal de ontwikkeling van de motoren namelijk weer open komen te liggen. De vraag blijft voorlopig waar de Formule 1 heen wil ná de reglementsbevriezing, een vraag die beantwoord moet worden onder druk van duurzaamheidskwesties. Een verbrandingsmotor die veelal op milieuschadelijke brandstoffen rijdt, wordt niet gezien als een gewenst toekomstplan.
'Ik maak me totaal geen zorgen over of de Formule 1 over tien jaar met gedateerde technologie rijdt', stelt Brown kalm. Naar eigen zeggen is hij niet nerveus over wat hem staat te wachten, men komt er vast uit en zal de keuze maken die het beste is voor de sport. 'Het is altijd al zo geweest dat de Formule 1 meegaat met de tijd', voegt hij daaraan toe.
Brown over het 2021-seizoen
Brown gaat met zijn team opnieuw pogen om P3 in het kampioenschap veilig te stellen. Om haar strijd kracht bij te zetten, zijn ze na 2020 voor Mercedes-kracht gegaan. Brown: 'Wanneer je een significante verandering maakt, loop je het risico dat het je betrouwbaarheid niet ten goede komt en zou je tegen problemen aan kunnen lopen gedurende de installatie van het nieuwe materiaal. Het is van belang om de transitie van de ene motor naar de andere motor te begrijpen.'
'Tel daarbij de gereduceerde testtijd op en je begrijpt dan wel dat we opgewonden zijn, maar ook een beetje nerveus. Dit is het seizoen waarin we de minste voorbereidingstijd toegewezen gekregen hebben. Het is niet ideaal, maar ik voel dat we er klaar voor zijn', concludeert hij. Het passen van de Mercedes-motor is naar verluidt goed verlopen en over minder dan een week staat de bekendmaking van de MCL35M, de 2021-bolide van McLaren, al op het programma.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties