De FIA komt met nieuwe samenwerkingsrichtlijnen: 'Zou natuurlijk zwaar illegaal zijn' Formule 1
Formule 1

De FIA komt met nieuwe samenwerkingsrichtlijnen: 'Zou natuurlijk zwaar illegaal zijn'

De FIA komt met nieuwe samenwerkingsrichtlijnen: 'Zou natuurlijk zwaar illegaal zijn'

De Single Seater Director van de FIA, Nikolas Tombazis, heeft aangekondigd dat het bestuursorgaan binnenkort nieuwe voorschriften zal introduceren om te waarborgen dat de onderlinge samenwerking tussen Formule 1-teams in overeenstemming is met de vastgestelde reglementen. Tombazis benadrukte dat teams die dicht bij elkaar staan strenger worden gecontroleerd om ervoor te zorgen dat er geen sprake is van oneerlijke samenwerking.

Een illustratief voorbeeld van nauwe samenwerking tussen teams doet zich voor bij Red Bull Racing en AlphaTauri. Eerder in het seizoen van 2023 kondigde AlphaTauri aan de samenwerking met Red Bull verder te intensiveren, wat tot bezorgdheid leidde vanuit diverse perspectieven. In hetzelfde seizoen slaagde AlphaTauri erin om van de laatste positie op te klimmen naar de achtste plek in het constructeurskampioenschap, wat door velen als verdacht werd beschouwd.

Controles uitvoeren

‘We controleren teams die dicht bij elkaar staan veel strenger dan we volledig onafhankelijke teams controleren, precies om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt’, zei Tombazis tegen Motorsport.com na de bezorgdheid die verschillende teams uitten over de samenwerkingen tussen AlphaTauri en haar zusterteam Red Bull. ‘Het zorgt al langere tijd voor zorgen. Het is niet alleen een zorg over de twee genoemde teams, maar ook over andere paren van teams’, voegt hij daaraan toe.

Tombazis erkende dat samenwerking een lastig aspect is om te handhaven en dat de FIA binnenkort meer richtlijnen zal uitvaardigen om teams te helpen begrijpen hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze zich aan de regels houden. ‘We moeten controleren en ervoor zorgen dat al deze teams goed gescheiden zijn. We zullen binnenkort nog meer richtlijnen uitvaardigen om de teams meer informatie te geven over hoe ze ons ervan kunnen overtuigen dat dit niet gebeurt. We onderschatten de uitdaging niet en het is een van de moeilijkheden waar we tegenaan lopen.’

Alternatieve ontwikkelingswegen en illegale taferelen 

Tombazis weerlegde ook theorieën over teams die samenwerken om alternatieve ontwikkelingswegen af te dekken, zoals het uitproberen van verschillende concepten van vleugels. Hij benadrukte dat dergelijke activiteiten een overtreding van de regels zouden zijn en dat de FIA de ontwerpen inspecteert om overtredingen op te sporen.

‘Dat zou natuurlijk zwaar illegaal zijn', begint de Single Seater Director. ‘Want we hebben in het verleden wel eens vergelijkbare onderdelen tussen teams gecontroleerd en ons vervolgens verdiept in hun ontwikkelingsproces om te zien hoe ze zich ontwikkelden’, gaat hij verder. ‘We hebben gecontroleerd en we hebben een proces om te controleren. Is het makkelijk? Nee, ik zeg niet dat het makkelijk is, want het is altijd een soort uitdaging.’

Tot slot benadrukte Tombazis dat de FIA niet alleen kijkt naar fysieke componenten, maar ook naar communicatie tussen teams, ongeacht hun fysieke locatie. Hij waarschuwde dat zelfs teams die niet fysiek dichtbij elkaar zijn de regels overtreden als ze ongeoorloofd met elkaar communiceren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws