De grote voorspelling | Stelt Verstappen de wereldtitel veilig, en wanneer? Formule 1
Formule 1

De grote voorspelling | Stelt Verstappen de wereldtitel veilig, en wanneer?

De grote voorspelling | Stelt Verstappen de wereldtitel veilig, en wanneer?

De titelstrijd dit jaar laat niets te wensen over. Met nog vijf Grands Prix te gaan bedraagt het verschil tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton slechts twaalf punten in het wereldkampioenschap. Alles is nog open, vooral gezien de verschillende karakteristieken van de resterende vijf circuits. Wie gaat de titel pakken, waar en hoe? In deze F1Maximaal-voorspelling wagen redacteuren Wim G. Vandebilt, Terrence Riepma en Gino Haverkamp zich aan deze prangende vragen.

Red Bull lijkt het momentum weer over te hebben genomen met de verassende overwinning in de Verenigde Staten, van oudsher Mercedes-territorium. Met de Grand Prix van Mexico voor de deur lijkt Verstappen de grote favoriet, aangezien hij in de Mexicaanse hoogtes al twee keer eerder wist te winnen. Ook in de daaropvolgende race gaat de Nederlander meestal als een speer, dus kan het gat zomaar eens flink oplopen. Toch kan zomaar de kant van Hamilton opvallen, die vooral kans lijkt te maken in de laatste drie races, en daarnaast ook altijd kan verassen. Wat denken onze redacteuren Wim Vandebilt, Terrence Riepma en Gino Haverkamp?

Wie beschikt er over het beste materiaal voor de laatste vijf circuits?

Wim: 'Het lijkt momenteel allemaal heel erg dicht bij elkaar te liggen. Mercedes heeft wel een voordeel met haar nieuwe verlagende achterwielophanging, die op de juiste banen echt een verschil kan maken. Mexico is waarschijnlijk licht voordelig voor Red Bull, door de extreme hoogte. Mercedes heeft wel gesleuteld aan haar auto, met als gevolg een betere koeling en turbo, maar ik verwacht dat Red Bull met Honda en de met straaljagertechniek ontworpen turbo en de high rake het er beter zal doen. Betere turbo, meer downforce, betere koeling. Alle drie zijn hard nodig in Mexico. Brazilië zal 50-50 zijn, Qatar lijkt een circuit voor Mercedes momenteel. Met de vele langzame bochten daar kan Mercedes het verschil maken met de ophanging. Saudi Arabië is weer voor Red Bull en Abu Dhabi weer Mercedes-terrein.'

Terrence: 'Ik zie Red Bull vooral in Mexico en Brazilië als favoriet. Door de jaren heen zijn dit twee banen geweest waar de Red Bull-auto het uitermate goed heeft gedaan en gezien het feit dat de wagen van dit jaar natuurlijk nóg beter is, verwacht ik dat Verstappen in die twee landen zal winnen. Qatar en Saoedi-Arabië zijn nog steeds een beetje gissen. Eerstgenoemde wijs ik vooralsnog toe aan Mercedes, gezien het een beetje Bahrein-achtig is en in die temperaturen lijkt de W12 het iets beter te doen. Saoedi-Arabië is snel, maar bochtig tegelijkertijd. De coureur zal hier het verschil maken, denk ik, en dan ga ik voor een Verstappen-overwinning. Abu Dhabi lijkt me dan weer nét iets meer een Mercedes-baan, al zal het om honderdsten gaan.'

Gino: 'Wat mij in ieder geval duidelijk is geworden, is dat het verleden dit seizoen niets zegt. Verstappen wint op circuits die we normaliter als Mercedes-banen typeerden en andersom. Heb je het over het verleden, dan zijn de volgende twee races in Mexico en Brazilië goed voor Verstappen, maar dat zegt dit seizoen dus niet zo veel. Verstappen laat wel vaak bijzondere dingen zien in die landen, daarom durf ik hem daar de overwinning toe te schrijven. Ik durf niet te zeggen wie het beste materiaal heeft. Het ontloopt elkaar nauwelijks en de circuits van Qatar en Saoedi-Arabië kennen we niet goed genoeg om daar wat zinnigs over te zeggen.'

Heeft Verstappen, met het oog op de komende races, een beslissend gat geslagen?

Wim: 'Nee, Verstappen heeft zeker nog geen beslissend gat geslagen. Hij heeft alleen zijn kansen vergroot. Om wereldkampioen te worden zal hij nog minstens tweemaal moeten winnen en idealiter driemaal tweede moeten worden. Dat hangt natuurlijk ook af van wat Sergio Perez en Valtteri Bottas doen. Als Bottas en Hamilton de boot een beetje missen in Mexico en Brazilië, zal het makkelijker worden voor de Nederlander, maar hij zal moeten blijven maximaliseren.'

Terrence: 'Twaalf-en-een-halve punt is momenteel een fijn gat om te hebben, zeker met de twee Red Bull-banen die eraan zitten te komen. Verstappen zou hier, als we de extra punt voor de snelste ronden niet meenemen, tweemaal zeven punten kunnen uitlopen als hij wint en Hamilton tweede wordt. Dat is natuurlijk wel erg zwart-wit en hoeft zeker niet te gebeuren, maar mijn punt is meer dat het voordeel de komende races bij Red Bull zal liggen. Het toewerken naar een gat van over de 25 punten lijkt nu iets makkelijker te zijn met de basis die is gelegd. Ik heb er sterk vertrouwen in dat Verstappen een gat van ruim twintig punten kan hebben na de Grand Prix van Brazilië. Dan is er wel iets meer sprake van een beslissend gat.'

Ook redacteur Gino sluit zich hierbij aan. 'Hij heeft nog geen beslissend gat in punten gecreëerd. Wel heeft hij een mooie slag geslagen door te laten zien dat druk hem praktisch niets doet. Dat wisten we wel, maar dat onderstreepte hij andermaal in de Verenigde Staten. En dat is wel Hamilton-land geweest in het verleden.'

In welke race wordt het kampioenschap definitief beslist en waarom? 

Wim: Als alles loopt zoals hierboven geschetst, zal het pas in Abu Dhabi beslist worden. Dan ga ik ervan uit dat Verstappen in Mexico en Brazilië wint, met Hamilton telkens als tweede, zonder de snelste ronde te pakken in Mexico. Verstappen heeft dan 25 punten voorsprong als ze naar Qatar gaan. Als hij daar dan tweede wordt, op voorwaarde dat hij daar Bottas kan verslaan, verliest hij daar maximaal 8 punten, dus houdt er 17 over. Als hij dan de winst pakt in Saudi Arabië, staat hij minstens op 23 punten voorsprong. Dit is net niet genoeg om gegarandeerd wereldkampioen te worden in de laatste race, maar dat zou wel betekenen dat hij maar minimaal zevende hoeft te worden om het kampioenschap te winnen.'

Terrence: 'In Abu Dhabi. Verstappen moet iedere race minstens tweede worden om de gedoodverfde titelfavoriet te blijven, maar met overwinningen in Mexico en Brazilië zal dit zeker mogelijk moeten zijn. Als Hamilton en Verstappen geen vreemde fratsen uithalen gedurende de slotfase van het seizoen, denk ik dat de Nederlander aan het eind van het jaar met de trofee in zijn handen op de foto gaat. Mijn overwinningsvoorspellingen voor de komende races zijn Verstappen, Verstappen, Hamilton, Verstappen en Hamilton. Tijdens een race waarin de ene wint, wordt de ander tweede en dat zou genoeg moeten zijn voor Verstappen.'

Gino: 'Ik denk Abu Dhabi. Het zit het hele jaar al dicht bij elkaar en dat blijft zo. Ik zie Verstappen de volgende races winnen, dan is het gat met Hamilton in Qatar in het meest ongunstige geval 28 punten. Kortom: dan heeft Verstappen in de resterende drie races genoeg aan drie tweede plaatsen. Als Hamilton al die races wint en in die drie races de snelste ronde pakt, dan loopt hij net niet genoeg in om Verstappen in te halen. En laten we het zo zeggen: Verstappen is dit jaar altijd eerste of tweede gefinisht en als dat niet gebeurde, dan gebeurde er ook echt wat.'

Door: David Ruiter

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws