De handelingen die F1-coureurs op een stuurtje doen tijdens één raceronde Formule 1
Formule 1

De handelingen die F1-coureurs op een stuurtje doen tijdens één raceronde

De handelingen die F1-coureurs op een stuurtje doen tijdens één raceronde

Een Formule 1-coureur moet talloze handelingen verrichten in een cockpit. Naast het feit dat de rijders zich moeten richten op het insturen van bepaalde bochten en het opzoeken van de limieten van elk circuit, vergt het besturen van een F1-auto ook vele handelingen op het stuurtje. Aan boord bij Daniel Ricciardo wordt meegekeken met een rondje Bahrein.

In de analyse wordt gekeken naar de Renault-rijder terwijl hij aan een kwalificatieronde begint. De reden dat naar het Renault-stuurtje gekeken wordt, is omdat de letters en functies op het stuur in een enorm lettertype staan en dus makkelijk af te lezen is wat er precies gebeurd is.

Ricciardo door de eerste sector

Ricciardo begint zijn ronde op Bahrain International Circuit in een standaard set-up, waar Esteban Ocon de rembalans graag wat meer op de vooras heeft in de eerste sector. Daar moet hij meteen met zijn linkerhand DRS activeren. De eerste echte verandering aan instellingen zie je echter na bocht vier.

Na bocht vier past hij namelijk zijn rembalans aan, die vanaf dan iets verder naar voren ligt dan in de eerste meters die hij maakt. In bocht acht van de ronde daarvoor plant hij deze aanpassing al. Zijn rembalans zet hij daar één punt naar voren, waardoor de achterbanden niet op slot springen in de bochten.

De verraderlijke bocht tien

Daarna vervolgt de Australiër zijn weg naar bocht negen en tien. Hier legt hij de rembalans juist op de achteras en zien we de eerste diff-aanpassing. Hiermee verandert het differentiaal op het gaspedaal. Een locked diff biedt meer grip, maar als je te veel druk legt op de buitenste banden, verlies je snel tractie en spin je.

Houd je de diff wat meer open, dan heb je niet zo veel grip in de bochten, maar spin je ook minder snel. Bij Renault houden ze daar in bocht tien rekening mee omdat deze zeer snel leidt tot onderstuur. Tijdens het Grand Prix-weekend op de originele lay-out van Bahrein zagen we Valtteri Bottas hier meermaals de fout in gaan.

Het laatste deel

Op naar de laatste sector van het circuit. Na het lange rechte stuk in het midden komt Ricciardo bocht elf uit met een torque-aanpassing. Met een verandering van de torque bepaal je de mate waarin het gaspedaal als het ware communiceert met de motor. In de lange doordraaier naar rechts kan hier met een aangepaste instelling vol gas doorheen gereden worden.

Aan het einde van de ronde zien we nog twee diff-veranderingen, wederom om onderstuur tegen te gaan. Tenslotte eindigt hij zijn ronde en zodra hij over de eindstreep komt, laadt hij zijn batterij weer op. Tijdens al deze instellingsveranderingen moeten ze bovendien ook niet vergeten om 'gewoon' te schakelen.

Aan boord bij Ricciardo

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws