De nieuwe Mercedes geanalyseerd: 'Eerst teleurgesteld, maar toen ging ik de details bekijken' Formule 1
Formule 1

De nieuwe Mercedes geanalyseerd: 'Eerst teleurgesteld, maar toen ging ik de details bekijken'

De nieuwe Mercedes geanalyseerd: 'Eerst teleurgesteld, maar toen ging ik de details bekijken'

Technisch analist en journalist Craig Scarborough heeft de nieuwe W15 van Mercedes onder de loep genomen, en merkt op dat er veel aan de Mercedes-bolide veranderd is. Mercedes kondigde in 2023 al aan dat het concept de prullenbak in mocht, en dus zien we in 2024 een flink gewijzigde auto, waarbij Scarborough aankaart dat Mercedes niet alleen maar het Red Bull Racing-concept gekopieerd heeft.

Mercedes pakte in 2023 voor het eerst sinds 2011 geen overwinningen. Na de W1 en de W2 werd de W14 de volgende Mercedes zonder Grand Prix-zeges. Hoewel het Duitse team tweede eindigde bij de constructeurs, was het gat met Red Bull levensgroot, en dus zou het concept flink op de schop gaan. Mercedes presenteerde eerder deze week de W15, waarbij al snel duidelijk werd dat deze weinig weg heeft van de W14.

'Je kunt wel zien dat Mercedes wel wat vooruitgang heeft geboekt met de auto. Ze zijn heel open geweest over de problemen die ze hadden. Het lijkt erop dat James Allison de touwtjes weer in handen heeft', zo wijst Scarborough in een video op het YouTube-kanaal van Peter Windsor op de reorganisatie bij het team in 2023, toen Mike Elliott als technisch directeur vertrok, en Allison van functie wisselde van Chief Technical Officer (CTO) naar technisch directeur, een functie die hij ook al eerder bezette. 'Je hoort nu weer positieve geluiden, dus het valt voor hen te hopen dat het een competitiever seizoen wordt.'

Zorgpunten Hamilton aangepakt

'In 2023 hadden ze weinig grip aan de achterkant, waardoor ze de auto lastig onder controle konden houden. De ophanging werkte niet goed samen met de vloer, en Hamilton hield niet van de zitpositie', somt Scarborough op. Mercedes heeft deze problemen in 2024 proberen aan te pakken, al zal Hamilton er zelf nog maar hooguit één jaar van kunnen profiteren. 'Het eerste dat opviel was dat ze de zitpositie naar achteren verplaatst hebben. Ze hebben de achterwielophanging veranderd, en ongetwijfeld ook veel werk geleverd aan de vering, om te zorgen dat de ophanging en de vloer goed samenwerken. Dat was namelijk de grootste zwakte in de afgelopen jaren.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mercedes w15 2024
De achterkant van de W15 zou voor meer stabiliteit moeten zorgen dan bij de W14.

Scarborough merkt hierbij op dat technisch directeur Allison deze aanpassingen ook al heeft bevestigd. 'Hij zei dat ze die gebieden hebben aangepakt, en dat ze hierbij een afweging moesten maken met hoeveel geld ze hierin wilden steken onder het budgetplafond. Op het eerste gezicht is Mercedes voor een meer conventionele aanpak gegaan. De gekke sidepods zijn weg, en er zijn geen andere opvallende elementen te zien. In eerste instantie was ik dus wat teleurgesteld, maar vervolgens ging ik de details beter bekijken.'

Mercedes kiest alsnog eigen weg

'Het laat zien dat ze niet alleen maar gekopieerd hebben. Dat zie je wel bij Alpine en Aston Martin en veel andere teams. Als je de details bekijkt, hebben ze toch best wel wat unieke ideeën', weet Scarborough te delen. 'Omdat ze de sidepods aangepakt hebben, hebben ze het chassis ook kunnen aanpakken. Daardoor konden ze de cockpit naar achteren verschuiven. De inham onder de sidepod is best extreem. Ze hebben een soort p-vormige air inlet, waardoor ze daaronder veel ruimte hebben, waarmee ze de vloer kunnen laten werken.'

'Die vorm zorgt ervoor dat ze veel ruimte onder de radiatoren in de sidepods hebben, en daardoor werkt niet alleen de vloer, maar ook de diffuser beter. Tijdens de testdagen gaan ze waarschijnlijk onderdeeltjes op de rand van de vloer schroeven', verwacht de Brit. 'Dit nieuwe design heeft ook invloed op de grootte en vorm van de brandstoftank. Ze hebben de versnellingsbak ook aangepast en hebben gekozen voor een push rod-achterwielophanging. Ze hebben duidelijk veel werk in dat gedeelte gestoken, zeker onder het budgetplafond. Aan de voorkant hebben ze wel de push rod-wielophanging gehouden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws