De nieuwe voorvleugel van Red Bull: 'Minder gewicht en betere luchtstroom' Formule 1
Formule 1

De nieuwe voorvleugel van Red Bull: 'Minder gewicht en betere luchtstroom'

De nieuwe voorvleugel van Red Bull: 'Minder gewicht en betere luchtstroom'

De aerodynamische ingenieurs van de Formule 1 moeten zich aanzienlijk beperken in de vorm van de voorvleugel bij de nieuwe wagens. Alleen met het eindpaneel kunnen zij hun creativiteit de vrije loop laten. Red Bull heeft hier al veranderingen aangebracht om zo een beter luchtstroom te creëren en bovendien gewicht te besparen, zo meldt Auto, Motor und Sport.

De nieuwe Formule 1-wagens hebben nog maar vier Grands Prix gereden. Maar zelfs in deze korte tijd is de nieuwe generatie erin geslaagd de harten van de fans te veroveren. Bijna niemand laat nog een traan om de oude racewagens. De race-actie is verbeterd en de totaal veranderde look wordt ook goed ontvangen door de toeschouwers.

Een element dat in belangrijke mate heeft bijgedragen tot het moderne ontwerp is het eindpaneel van de voorvleugel waren de verticale uiteinden van de vleugel. Nu steken de eindpanelen aanzienlijk verder naar boven uit en de voorrand is dynamisch naar achteren geveegd en lijkt meer op een haaienvin dan op een schoenendoos. De eindpanelen van de voorvleugels waren vorig seizoen platter en eenvoudig rechthoekig van vorm.\

Nieuwe eindplaat Red Bull

Red Bull bracht een upgrade van het eerste eindpaneel mee naar Melbourne. De nieuwe versie heeft een paar gram gewicht bespaard. De maximale verlenging van de eindplaat is uiteraard voorgeschreven maar de aërodynamici zijn relatief vrij om met de exacte vorm te spelen. En zo zie je veel verschillende oplossingen op de tien wagens. Bij Haas, bijvoorbeeld, doet de voorste rand denken aan een gekarteld mes. En de ingenieurs van het Amerikaanse team hebben ook veel denkwerk gestoken in de vorm van de vin.

In Melbourne was Red Bull het eerste team dat een upgrade van de eindplaat van de voorvleugel klaar had. De nieuwe versie verbeterde niet alleen de aerodynamica, maar verminderde ook het gewicht. De ingenieurs veranderden niet alleen de vorm van de eindplaat, maar ook de vin aan de buitenkant. Aan de buitenkant van de eindplaat is het toegestaan een extra vin te monteren. De zogenaamde dive plane zorgt niet alleen voor enige downforce, maar moet ook helpen de wervelingen te verminderen die zich aan de buitenkant van het wiel vormen. Red Bull lijkt er flink op tos te innoveren onder leiding van Adrian Newey en kan daarmee wellicht een slag slaan tegenover de rest van het veld.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws