De race van Ricciardo | Ricciardo maakt slachtoffers in het middenveld: 'De volgende is Magnussen!' Formule 1
Formule 1

De race van Ricciardo | Ricciardo maakt slachtoffers in het middenveld: 'De volgende is Magnussen!'

De race van Ricciardo | Ricciardo maakt slachtoffers in het middenveld: 'De volgende is Magnussen!'

In ‘de race van Ricciardo’ houdt F1Maximaal de bezigheden van Daniel Ricciardo in de gaten tijdens een raceweekend. Hier belichten we de bijzondere, uitzonderlijke en wellicht minder bijzondere momenten in beeld die je tijdens de race misschien volledig gemist hebt. Ricciardo kreeg in zijn tweede raceweekend als AlphaTauri-coureur heel wat voor de kiezen, met name betreffende de weersomstandigheden. Op zondag had de Australiër het gevoel dat hij niet het maximale uit de auto kon halen.

Voorafgaand aan de Grand Prix van België werd direct al wel duidelijk dat het typisch Belgisch weer zou worden. Daar kregen de coureurs op vrijdag meteen mee te maken. Op zaterdag werd het schema zelfs een half uur uitgesteld vanwege de regen, waardoor de Sprint pas om 17:05 werd verreden. Op zondag kalmeerde het weer echter, en begon zelfs de zon te schijnen. Ricciardo werd uiteindelijk zestiende na een uitdagend weekend in de Belgische Ardennen.

Track limits hebben Ricciardo te grazen genomen: 'Ja, f*ck!'

Aan het begin van de sessie op vrijdagmiddag ging Ricciardo wel even een kijkje nemen op het circuit, maar het was echt heel nat. De Australiër had de full wets onder de auto. ‘De intensiteit van de regen is level drie’, liet Pierre Hamelin, de engineer van Ricciardo, weten. Op de camerabeelden vanuit de auto was ook te zien dat de spray van de andere auto voor hem enorm was. ‘Ik zal wat ruimte maken voor het zicht’, zei Ricciardo, die even wachtte om een gaatje te maken met zijn voorligger. ‘We willen wel buiten blijven als het veilig is’, kaartte zijn engineer aan. Uiteindelijk regende het te hard om nog door te gaan. Vrijwel alle coureurs gingen naar binnen. Een aantal hadden überhaupt nog geen tijd gezet. Later in de training klaarde het een klein beetje op, maar het bleef regenen. Ricciardo ging opnieuw naar buiten met de full wets onder zijn ATO4 maar veel viel er niet te halen. ‘Wil je nadenken over een pitstop voor inters?’, vroeg Hamelin. ‘We denken dat sector één en twee wel klaar zijn voor inters. Sector twee borderline.’ Daarna reed Ricciardo nog wat rondes op de groene band, maar het was duidelijk dat de eerste sessie op vrijdag de prullenbak in kon.

‘Denk je dat de regen minder gaat worden?’, vroeg Ricciardo. ‘Nee, het blijft zoals het is.’ Dat was duidelijk. Het was echter niet voordelig dat de 34-jarige zo weinig rondes heeft kunnen rijden, want later op vrijdag stond de kwalificatie voor de hoofdrace al op het programma. De Australiër heeft de auto niet optimaal af kunnen stellen, dus moest hij een beetje geluk hebben met de kwalificatie. De start van Q1 werd uitgesteld vanwege de regen, maar uiteindelijk gingen de lampen toch op groen. De AlphaTauri-coureur betrad de baan met de intermediates onder de auto. ‘Niemand is achter je aan het pushen, alleen Yuki’, liet Hamelin weten, die de Australiër groen licht gaf om aan zijn vliegende ronde te beginnen. Zijn eerste run was goed genoeg voor P10. ‘Je bent twee tienden sneller dan Yuki. Je moet wel blijven pushen in je cool down, want we moeten temperatuur in de banden houden’, zei de engineer over de boordradio. ‘We zijn nog steeds blij met het plan.’

Tekst gaat verder onder de foto

De race van Ricciardo | Ricciardo maakt slachtoffers in het middenveld: 'De volgende is Magnussen!'
Ricciardo's rondetijd werd verwijderd vanwege track limits. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Na een cool down ronde deed Ricciardo zijn tweede run, en daarna ging hij even naar binnen. Met nog iets meer dan drie minuten op de klok ging de meervoudig Grand Prix-winnaar weer naar buiten voor zijn laatste run. Vanwege de nieuwe tijden die binnenstroomden van de andere coureurs bevond Ricciardo zich in de gevarenzone. ‘Er gaan drie auto’s voor je aan’, lichtte Hamelin zijn coureur in. ‘Behoud je positie. De banden en de remmen zijn goed zo’, voegde de Fransman toe voordat Ricciardo over het rechte stuk vloog om zijn laatste snelle run in te zetten. ‘Je deed een 59,0, maar je rondetijd is verwijderd. We liggen eruit’, zei Hamelin. ‘Ja, fuck. Waar hadden we anders gestaan?’, baalde Ricciardo. ‘P8’, zei zijn engineer. Ricciardo was in bocht vier te wijd gegaan, en daardoor werd zijn rondetijd verwijderd. De Australiër kwalificeerde zich daardoor als negentiende, en dat was een behoorlijke domper op de pret.

Ricciardo in gevecht met oud-teamgenoot Norris tijdens de Sprint

Er was geen tijd om bij de pakken neer te zitten, op zaterdag stond er namelijk ook genoeg op de planning. Nadat de Sprint Shootout met een half uur was uitgesteld vanwege de regen, konden de coureurs beginnen aan de kwalificatie voor de sprintrace. Ricciardo had bij deze kwalificatie meer geluk, ditmaal werd zijn rondetijd niet verwijderd en kwalificeerde hij zich als elfde. Om 17:05u op zaterdagmiddag mocht hij de Sprint dus aanvangen vanaf P11. Teamgenoot Tsunoda kwalificeerde zich als zestiende. Na enige vertraging kwam het veld op gang achter de safetycar, en mocht Max Verstappen het tempo bepalen. Vanwege de rondes achter de safetycar werd de Sprint ingekort naar elf ronden in de plaats van vijftien. ‘Oké, ik weet niet wat Max aan het doen is, maar doe maar iets meer charge on’, verzocht Hamelin, waarna hij Ricciardo al gauw vroeg om naar binnen te komen. De helft van het veld ging mee naar binnen om direct intermediates onder de auto te laten zien. Het was druk in de pitstraat, dus verloor Ricciardo wat tijd toen hij op een andere coureur moest wachten.

‘Sommige auto’s die voor ons zitten nu gaan waarschijnlijk naar binnen’, liet de engineer weten. Dat zou betekenen dat de Australiër weer wat plekken zou winnen. ‘Je vecht waarschijnlijk met ze bij de pit-exit’, vervolgde de Fransman. ‘Begrepen’, antwoordde Ricciardo. De rest van de coureurs die nog op de full wets stonden gingen in de tweede ronde naar binnen om intermediates op te halen, en daardoor schoof de AlphaTauri-coureur op naar P9. Hij stond echter vol onder druk van Esteban Ocon. Lando Norris reed op zo’n twee seconden voor hem. ‘Voor je zit Norris, op P9. Er zijn nog negen ronden te gaan’, zei Hamelin. De 34-jarige deed goede zaken in het middenveld, het gat met de Fransman achter hem begon groter te worden, het gat met Norris voor hem juist kleiner. ‘Blijf werken aan je voorbanden, Alonso is eraf gegaan in bocht elf’, informeerde de engineer, waarna de safetycar weer op de baan kwam. De Spanjaard was het grind in geschoven en kon er niet meer wegkomen, dus zijn bolide moest eerst van de baan verwijderd worden.

‘Alleen als het veilig is, mag je gaan weaven op het rechte stuk voor je voorbanden.’ In de vijfde ronde ging de safetycar weer naar binnen en kon de Sprint hervat worden, dit keer met Oscar Piastri als leider van de wedstrijd. De safetycar-periode had voor- en nadelen voor de Australiër, hij zat nu namelijk nog dichter bij Norris, maar ook Ocon kon achter hem weer aanhaken. Hij moest dus opnieuw een gat zien te rijden naar de man achter hem, en zijn oud-teamgenoot inhalen. Toen het veld weer uitrekte was Norris al gauw een seconde weg bij de AlphaTauri-coureur, en kreeg Ricciardo ook meer ademruimte naar Ocon. ‘Nog twee ronden, overtake is beschikbaar, maar wees daar voorzichtig mee’, klonk Hamelin weer, terwijl Ricciardo in La Source werd ingehaald door George Russell. Ocon kreeg de Australiër uiteindelijk ook nog te pakken, en dus Ricciardo finishte net buiten de punten, op P10.

Haas was AlphaTauri te snel af: 'Ik zit hier een beetje vast nu'

Op zondag was het weer veel beter dan op zaterdag. De race kon dus op de gepland tijd starten en aangezien de baan droog was, konden de coureurs op droogweerbanden starten. Aangezien Ricciardo vanaf P19 een flinke inhaalslag moest maken om richting de top tien te rijden, begon de AlphaTauri-coureur op de softs. Dat bracht natuurlijk risico’s met zich mee, aangezien de eerste sector behoorlijk zwaar is voor de banden. ‘Denk goed aan je remmen en de banden’, zei zijn engineer dan ook tijdens de formatieronde. Toen de lampen op groen gingen ging het vooraan het veld al mis in het gedrang in de eerste bocht, Piastri zat aan de binnenkant van Carlos Sainz en toen raakten de coureurs elkaar. Ricciardo verloor een plek aan een Haas-coureur bij de start, maar hij had zijn auto heelhuids door de eerste bocht gekregen. Er stond dus een lange race op hem te wachten.

Tekst gaat verder onder de foto

De race van Ricciardo | Ricciardo maakt slachtoffers in het middenveld: 'De volgende is Magnussen!'
Ricciardo kwam in verkeer terecht tijdens de GP van België. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

‘Het is nu dubbel geel in bocht twaalf en dertien’, liet Hamelin weten, daar was Piastri namelijk stilgevallen. Een ronde later was de auto van de landgenoot van Ricciardo alweer weg. ‘DRS is beschikbaar en de baan is opgeruimd’, zei de engineer, om de Australiër te laten weten dat de race weer volop gaande was. Voor hem reed Kevin Magnussen op zo’n vijf tienden, dus hij zou het eerste slachtoffer zijn. Het veld zat in de vijfde ronde nog steeds dicht op elkaar, bijna iedereen zat binnen een seconde van elkaar, alleen in de top tien vielen een aantal gaten. ‘Laten we nadenken over het andere plan, ik zit hier een beetje vast’, gaf Ricciardo aan, waarna zijn engineer hem vroeg om naar binnen te komen. De 34-jarige verruilde zijn softs voor een nieuwe set mediums. ‘Ik ben in de pitstraat, achter Magnussen’, liet hij weten, waarna hij achter de Deen aan de pitstraat ook weer uit reed.

‘Klik op overtake als je het nodig hebt’, zei Hamelin. Het plan werkte wat Magnussen betreft niet helemaal, de Australiër kwam alsnog achter de Haas-coureur terecht en het gat was zeker een seconde. ‘Bottas zit direct achter je’, kreeg Ricciardo te horen, die dus ook in zijn spiegels moest gaan kijken. Vanwege wat pitstops van andere coureurs schoof Ricciardo op naar P15, maar hij was Bottas nog lang niet kwijt. Voor hem reed zijn oud-teamgenoot Norris. Op dat moment reed bijna het hele veld op de gele band, behalve wat coureurs vooraan, die reden op de softs. Ricciardo zat dicht op Norris en wist hem in de tiende ronde in Les Combes voorbij te steken aan de buitenkant. ‘Goed werk, de volgende is Magnussen’, zei de AlphaTauri-engineer tegen zijn coureur. ‘Magnussen is 1,2 seconde voor je, Norris vijf tienden achter je. Hij heeft DRS. We hebben nog een tiende nodig voor Magnussen’, vervolgde Hamelin. Ricciardo kon zeker niet achterover leunen.

Buitje voor de stof: 'Komt er nog meer regen?'

‘Er komt wat regen aan, maar het zal een licht buitje zijn. Ik houd je op de hoogte’, kreeg Ricciardo te horen. Ondertussen kwam Ricciardo dichter bij Magnussen, de Deen zat nu nog zo’n zeven tienden voor hem en dus zat Ricciardo binnen DRS van zijn rivaal. Terwijl de weersomstandigheden langzaam begonnen te veranderen, bleef de Australiër jagen op Magnussen. Het was echter wel lastig om een aanval te doen op de Haas-coureur. Ricciardo bleef telkens binnen een seconde, maar hij kon geen move maken. Achter hem leek Bottas hetzelfde probleem te hebben. De Alfa Romeo-coureur bleef dicht bij Ricciardo, maar kon geen inhaalactie proberen. Het begon halverwege de race te regenen, maar echt doorregenen deed het niet. Aangezien het wat gladder werd zag Bottas zijn kans om dichter bij Ricciardo te komen, en dat lukte hem dan wel in de 23ste ronde van de race. ‘We hebben regen intensiteit level twee over zo’n drie minuten’, informeerde Hamelin.

‘We verwachten niet dat we de intermediates nodig hebben.’ Het regende daarna ongeveer drie à vier minuten, maar een hevige bui was het niet. ‘Oké, houd me op de hoogte betreffende de intensiteit van de regen’, vroeg Ricciardo. Niet veel later werd Ricciardo door zijn team naar binnen gehaald. ‘Je vecht met Sainz bij de pit exit’, vertelde Hamelin. ‘Komt er nog meer regen?’, vroeg Ricciardo. ‘Negative.’ De Australiër kwam achter Sainz terecht, maar de Ferrari-coureur kon weinig weerstand bieden in zijn beschadigde Ferrari. Nadat de Spanjaard was ingehaald kwam de AlphaTauri-coureur in vrije lucht terecht. ‘Wat is de pace?’, vroeg Ricciardo daarna. ‘Stroll op soft doet 51,4. Ik houd je op de hoogte over de pace op de mediums’, antwoordde Hamelin. ‘Leclerc 51,8 op de mediums’, zei de engineer kort daarna. De Australiër kwam na zijn pitstop op de zestiende stek terecht, met Logan Sargeant achter zich op zo’n twee seconden. Voor hem zat Hülkenberg, ook op zo’n twee seconden. Met nog zestien ronden te gaan zat Ricciardo dus een beetje in niemandsland.

Guanyu Zhou, die achter Sargeant zat, had de Amerikaan ingehaald en was onderweg naar Ricciardo. De Australiër kon de mediums niet helemaal aan de praat krijgen, want hij liep ook niet in op de Haas-coureurs voor hem. Zhou had de pace wel gevonden en was druk bezig om het gat naar de AlphaTauri-coureur te verkleinen. Een ronde later wist de Chinees het gat naar slechts een seconde te brengen. Richting de slotfase van de race schoof het achterveld wat meer in elkaar, waardoor Hülkenberg opeens niet ver meer verwijderd was. Hoe dan ook zat Zhou nog steeds achter Ricciardo, en hij zette de druk er vol op. Ricciardo kon dus geen enkele fout maken. De Australiër probeerde naast de Duitser in de Haas te komen richting Les Combes, maar toch was de Haas hem te snel af. Uiteindelijk had Zhou wel de pace om naast Ricciardo te komen op Kemmel Straight, en dus was de AlphaTauri-coureur het haasje.

Teleurstelling bij Ricciardo: 'Zelfs in vrije lucht...'

Met nog vier ronden te gaan zat er geen tempo meer in de mediums van Ricciardo. Hij kreeg Alexander Albon ook nog om de oren, die hem voorbijstak richting La Source. Het gat naar Sargeant achter hem was in ieder geval veilig, dat was namelijk een gat van acht seconden. Hij bleef Albon voor hem wel zien, maar het lukte hem niet om nog aan te haken. ‘Nog één ronde’, liet Hamelin weten over de boordradio. Ricciardo kwam als zestiende over de streep, een resultaat dat niet helemaal naar wens was. ‘Ik had niet het gevoel dat ik iets had’, zei Ricciardo, betreffende zijn snelheid en de banden. ‘Yep, we hadden te veel verkeer en die Haas was te snel op de rechte stukken’, zei Hamelin. ‘Zelfs in vrije lucht… Ja, weet je, we praten er straks wel over’, zei Ricciardo. ‘De pace in vrije lucht was zoals verwacht, maar in verkeer vroeg het veel van de banden’, sloot de engineer af. AlphaTauri heeft nog wel een punt kunnen scoren met het resultaat van Tsunoda. Na twee races brak ook voor Ricciardo de zomerstop aan, maar de Australiër staat ongetwijfeld te popelen om in Zandvoort het seizoen voort te zetten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws