De race van Tsunoda | 'Neee, neee. De banden zitten niet vast!' Formule 1
Formule 1

De race van Tsunoda | 'Neee, neee. De banden zitten niet vast!'

De race van Tsunoda | 'Neee, neee. De banden zitten niet vast!'

In 'De race van' houdt F1Maximaal iedere Grand Prix de bezigheden van een Formule 1-coureur in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, middelmatige en teleurstellende prestaties van rijders in beeld die je tijdens de wedstrijd misschien wel volledig hebt gemist. Deze week is het de beurt aan Yuki Tsunoda. De Japanner kende een lastig weekend waarin hij meerdere keren uitviel.

Tsunoda kende geen goed begin van het raceweekend in Nederland. De AlphaTauri-coureur eindigde VT1 op de zeventiende plaats. In VT2 ging het opnieuw niet van een leien dakje voor de Japanner. Hij kwam stil te staan in de grindbak bij bocht 8 met nog twaalf minuten te gaan en veroorzaakte hiermee een rode vlag. Wel zette Tsunoda met de elfde tijd een betere prestatie neer.

In VT3 leek het erop dat die tijd misschien wel een uitzondering was, nadat de 22-jarige op P16 eindigde. Maar in de kwalificatie overtrof Tsunoda alle verwachtingen. AlphaTauri had ook de nodige problemen met de auto van teamgenoot Pierre Gasly, die daardoor al het hele weekend nauwelijks wat had gepresteerd. Tsunoda wist verrassend Q3 te bereiken en eindigde op plaats negen. Een goede uitgangspositie voor de race.

Slechte start Tsunoda

De Red Bull-junior kent een slechte start. Lance Stroll gaat direct erlangs en ook Esteban Ocon weet hem in te halen. Tsunoda zit zelf klem achter Mick Schumacher en zakt weg naar de elfde plaats. Geen lekker begin dus voor de Japanner. De AlphaTauri-coureur probeert de jacht in te zetten op Schumacher, maar in de beginfase levert dat nog geen succes op. In de bochten komt hij dichtbij, maar op de rechte stukken rijdt de Haas-coureur weg.

'Oke Yuki, blijf pushen', zo moedigt zijn ingenieur hem aan. Het gaat van kwaad tot erger voor Tsunoda als Fernando Alonso hem na een tijdje ook weet in te halen. Tsunoda probeert direct terug te kruisen, maar de Spanjaard verdedigt goed en houdt stand. 'Yuki probeer de banden wat meer te pushen', zo krijgt hij te horen.

Vroege pitstop Tsunoda

In ronde veertien is het Tsunoda die Schumacher volgt en daarmee als één van de eerste naar binnen komt voor een pitstop. AlphaTauri lijkt hiermee te hopen op een undercut om zo de strijd aan te gaan met Stroll en de Alpine-coureurs. Nadat de 22-jarige een tijdje in de vrije lucht in niemandsland rijdt, krijgt hij te horen: 'Oke push iets meer.'

In ronde 43 gaat de Red Bull-junior weer naar binnen voor een pitstop. Tsunoda rijdt tot dan toe al een tijdje op de tiende plaats zonder ook maar iemand in de buurt te hebben. Het is alweer even geleden dat de Japanner punten haalde, de laatste keer was namelijk in Spanje. Daarna kende Tsunoda vele uitvalbeurten.

'Neee, neee. De banden zitten niet vast!

De AlphaTauri-coureur gaat van de medium naar de harde band. De pitstop ziet er snel en goed uit, maar al snel lijkt er iets mis te zijn met de banden. 'Neee, neee. De banden zitten niet vast!' roept Tsunoda over de boordradio. 'Oke, probeer de auto stil te zetten op een veilige plek', krijgt hij te horen van zijn ingenieur.

'Hoe komt het dat de banden niet vastzitten?', vraagt de 22-jarige zich af. Nadat zijn ingenieur vervolgens de vraag negeert en opnoemt wie er achter hem rijden, zien we Tsunoda zoals we hem kennen. Boos roept hij nog een keer: '***, de banden zitten niet vast!'. Waarop zijn ingenieur antwoordt: 'Stop de auto nu langs de baan.'

'Start de auto weer en ga opnieuw rijden. De banden zijn in orde.'

Tsunoda zet de auto langs de baan en zet hem uit. Hij vraagt vervolgens nog een keer: 'Zitten de banden niet vast?'. Zijn ingenieur vraagt: 'Zijn de banden oke?'. De Japanner antwoordt vervolgens: 'Dus we trekken de auto terug?' Waarop hij als antwoordt krijgt: 'Start de auto weer en ga opnieuw rijden. De banden zijn in orde.' Het ziet er uit als een komische situatie waar Tsunoda en zijn ingenieur elkaar niet helemaal lijken te begrijpen.

De AlphaTauri-coureur start de auto en komt de baan weer op. 'Blauwe vlag voor Gasly en Charles Leclerc', geeft het team aan. 'Er is echt iets mis met de auto hoor!', zegt Tsunoda. 'Ik denk dat er iets kapot is.' Zijn ingenieur vertelt: 'We gaan naar binnen en dan op nieuwe banden weer naar buiten.' Tsunoda heeft ondertussen zijn gordel tijdens het stilzetten van de auto losgemaakt, omdat hij ervan uitging dat zijn race erop zat. Hij geeft aan: 'Je moet de gordel dan vastmaken.'

'Je moet mij helpen met mijn gordel'

Nadat Tsunoda de pitstraat is binnengekomen worden de banden vervangen. Ondertussen geeft hij aan: 'Je moet mij helpen met mijn gordel.' Met man en macht proberen ze de gordel van Tsunoda weer vast te krijgen. Dan is er wat vreemds aan de hand. Op het moment dat de gordel eindelijk vast zit en Tsunoda weg rijdt, roept hij het volgende op de boordradio: 'Er is iets mis, er is iets met de achterkant. Ik denk dat de differential gebroken is.'

'Stop, stop. Zet de auto aan de kant op een veilige plek. Ga uit de pit-uitgang en zet de auto neer.' 'Kijk in je spiegel en zet de auto aan de kant Yuki.' Tsunoda stapt vervolgens nadat hij de auto veilig heeft stilgezet uit, waarna de auto wordt weggehaald. Door het uitvallen van de Japanner kwam er een virtual safety car wat zorgde voor een spannend strategisch slot, met later ook nog de safety car na het uitvallen van Valtteri Bottas.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws