red-bull-racing-max-verstappen-gianpiero-lambiase-gp-nederland-2025-zondag Formule 1
Formule 1

De race van Verstappen | Verstappen en Lambiase zijn het oneens: 'In vergelijking met de McLarens daar'

red-bull-racing-max-verstappen-gianpiero-lambiase-gp-nederland-2025-zondag

In ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen stond op zijn thuiscircuit op het podium nadat hij een goede kwalificatiedag kende. De Nederlander leek zich goed te voelen in de auto en haalde meer dan het maximale eruit.

Voorafgaand aan het raceweekend werd er tijdens de Nederlandse sessie met Verstappen vooral gepraat over zijn vakantie en over het gevoel van zijn thuisrace. De viervoudig wereldkampioen keek er vanzelfsprekend erg naar uit om voor zijn thuispubliek te rijden, dat ook dit jaar weer in volle oranje glorie op de tribunes zat. Zoals gebruikelijk bouwde Verstappen alles op richting Q3, om in het laatste deel van de kwalificatie het maximale uit de auto te persen.

'Is het gat oké?' vroeg Verstappen toen hij de banden had opgewarmd en bezig wilde gaan met een snelle ronde. Race-ingenieur Gianpiero Lambiase stelde hem gerust. 'Ja, alles oké, Max. Geen probleem', liet hij weten. Voor hem zat niemand in de weg en diegene achter hem was ook ver genoeg weg. 'Leclerc zit nu wel achter je op 2,5 seconden. Laat hem er maar langs en breng de banden weer tot leven', adviseerde Lambiase. 'Ze zijn nu in een beter window. Je kan gaan wanneer je wil.'

Zijn laatste snelle ronde was een 1:08,925, wat niet genoeg was om de McLarens te verslaan. Oscar Piastri pakte de poleposition op slechts twaalf duizendsten van zijn teamgenoot. Verstappen kwam ongeveer 2,5 tienden tekort. 'Goed gedaan, maat. Hard luck, maar alsnog goed gedaan. We hebben P3', zei Lambiase. 'Ik denk dat de omstandigheden iets moeilijker waren', antwoordde Verstappen. 'Ja, niet veel mensen hebben hun tijd verbeterd', liet Lambiase weten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli-max-verstappen-red-bull-racing-gp-nederland-2025-zondag
Verstappen en Hadjar bezetten de tweede startrij van Zandvoort.

De enige rijders die hun tijden wel hadden verbeterd gebruikten voor hun tweede run in Q3 pas een nieuwe softband. 'Daarom was McLaren ook een tiende langzamer, en Russell ook. Jij ging een tiende sneller en paars in de middensector, dus het was zeker niet allemaal slecht', zei Lambiase. 'Ja, lastig, maar bedankt, jongens. De richting waarmee we met de auto op zijn gegaan geeft me tot nu toe het beste gevoel van het weekend', luidde Verstappens feedback. 'Goed gedaan dus.'

Verstappen snelt voorbij Norris: 'Ik kan dit niet lang volhouden'

Red Bull Racing besloot met een iets agressievere strategie de race op zondag te starten. Er was kans op regen, maar het was slechts een beetje bewolkt toen de auto's naar hun startposities rolden op de grid. Verstappen was een van de weinige coureurs die op softs startte. 'Het grootste deel van het veld staat op mediums. Wij, Colapinto, en Hülkenberg staan op soft. Beide Haas-coureurs achterin op hards', liet Lambiase weten. Hij vervolgde met een weerbericht: 'Het kan over tien minuten gaan regenen.'

De ingenieur ging er niet vanuit dat het zo hard zou regenen dat de intermediates van stal gehaald moesten worden. 'Waar valt het dan als eerst?' vroeg Verstappen. 'Rond bocht dertien, veertien', aldus Lambiase. Na een formatieronde lijnden de auto's zich op en snelden ze weg zodra de lampen uitgingen. Onder luid gejuich van the orange army dook Verstappen in een gat dat Norris openliet om de Brit te verschalken. In Hugenholtz raakte hij de auto bijna kwijt, maar hij wist net op tijd weer op de racelijn te komen.

Zo hield hij Norris achter zich en probeerde hij bij Piastri te blijven. 'Info: Hadjar ligt vierde', zei Lambiase na een paar rondjes. 'De regen is zo'n zes à reven rondjes bij ons vandaan, het kan een buitje zijn van vijftien minuten.' Hoe dan ook leek het nog steeds een klein buitje te worden. Verstappen maakte zich dan ook niet druk. 'Vijftien minuten duurt nog heel lang', zei hij. 'Ook info: Piastri werd gezegd dat hij moet pushen', vervolgde Lambiase, die het gat met Verstappen groter zag worden.

Het was ook de vraag hoelang Verstappen de andere McLaren nog achter zich kon houden. 'Wij blijven gewoon doen wat we doen', zei Lambiase, die ook wist dat de McLarens te snel zouden zijn. 'Norris managet wel veel meer dan jij in bocht zeven. Je bent sneller daar, maar je moet wel om deze set banden denken', luidde de waarschuwing van de pitmuur. 'Ik kan dit niet echt volhouden zo', reageerde Verstappen, die Norris groter zag worden in zijn spiegels. Niet veel later kreeg de Brit de inhaalactie gedaan en lag Verstappen weer derde.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen-Zandvoort-Nederland_Red Bull-1-Norris
Verstappen kreeg Norris te pakken, maar moest zijn P2 later weer afstaan.

Hamiltons crash veroorzaakte een safetycar

De softband was aan het begin van de race misschien de sterkere band betreffende de pace, maar het werd duidelijk dat het tempo begon te zakken. Het gat met de heren vooraan begon erg snel groter en groter te worden, en Hadjar op P4 leek Verstappens tempo wel aardig te kunnen bijbenen. 'Je zult misschien wat druppels voelen', zei Lambiase, wat Verstappen daarna bevestigde. 'Ja, wat miezerregen hier en daar', reageerde hij. Het kleine buitje zou ongeveer vijftien minuten duren.

Vanuit het mediavierkantje was te zien dat Jos Verstappen op het balkon van de Red Bull-hospitality even voelde hoe hard het regende. Dat viel heel erg mee, maar Verstappen meldde wel dat de intensiviteit van de regenbui was versterkt. 'Meer regen', zei hij, maar er was geen wijziging aan de front flap nodig voor meer downforce. In de 23ste ronde van de race verloor Lewis Hamilton de auto en zorgde zijn crash voor een safetycar. Dat bracht het veld weer dichter bij elkaar.

Lambiase haalde zijn coureur direct naar binnen om te reageren op de omstandigheden. 'Hamilton staat aan de buitenkant van de exit van bocht 3', zei de ingenieur. Op dat moment was er ook een bergingsvoertuig op de baan. 'Het lijkt erop dat hij wijd ging op het groene deel (de geverfde bovenzijde van de bocht, red.)', legde Lambiase uit. 'Daarna gleed hij gewoon de muur in.' Verstappen werd er niet heet of koud van: 'Oké, copy', reageerde hij. 'We hebben nog steeds dubbel geel door bocht 3. Safetycar vangt het veld op in bocht 8.'

Iedereen die een pitstop wilde maken was op dat moment gestopt. Alle auto's stonden op de harde band, meldde Lambiase, Verstappen stond op de medium. 'De medium zag er tot en met de 23ste ronde goed uit, dus we moeten de band gewoon goed managen vanaf hier', zei Lambiase. 'De ruimte tussen de auto's is wel erg groot', mopperde Verstappen achter de safetycar. Drie ronden na de crash van Hamilton ging de safetycar weer naar binnen. 'Wanneer stopt de regen?' vroeg Verstappen. Het antwoord: over een paar rondjes.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli-ferrari-lewis-hamilton-gp-nederland-2025-zaterdag
Een lastig weekend voor Hamilton, die crashte tijdens de race.

Verstappen moppert, Lambiase spreekt hem tegen

Verstappen deed zijn best om aan te haken bij Norris tijdens de herstart, maar dat was te lastig. Hadjar kon wel aanhaken bij Verstappen en zat op een gegeven moment zelfs binnen DRS-afstand. Hij managede echter meer in bocht 8 en Verstappen kon uiteindelijk redelijk bij de Red Bull-junior wegrijden. In ronde 31 werd de virtuele safetycar ingezet wegens wat rotzooi op de baan. Liam Lawson en Carlos Sainz raakten elkaar en toen vloog er wat carbon van de auto's af. 'Ik weet eigenlijk niet zeker waarvoor dit is', zei Lambiase, die dat nog niet had meegekregen.

'Ah, er is wat rotzooi op de baan op het rechte stuk. De VSC wordt zo weer beëindigd', liet de ingenieur weten. De stint op de mediumband zou sowieso een lange worden. Verstappen kon niet echt in de buurt blijven bij de McLarens, dus het werd een kwestie van managen tot het einde van de race. Hadjar zat op 1,2 seconden van Verstappen en had Charles Leclerc achter zich. Lambiase bereidde Verstappen er alvast op voor dat Leclerc de jonge coureur onder druk kon gaan zetten.

Veel tijd kreeg Leclerc daar niet voor, want hij kreeg het aan de stok met George Russell. De twee raakten elkaar in het gevecht. 'In de low speed gaat het echt verschrikkelijk', zei Verstappen. 'Ik heb totaal geen mechanische grip', vervolgde hij. 'In bochten 9 en 10 ben je wel sterk. Ook in vergelijking met de McLarens', zei Lambiase, die wees naar twee redelijk langzame, maar wel vloeiende, bochten van Zandvoort. Hadjar kwam op dat moment even weer binnen DRS, maar kon geen aanval doen.

Verstappen had een redelijke pace te pakken en noteerde zelfs paarse sectoren. Hij werkte Hadjar weer uit zijn DRS. 'Ik ben alles echt als een malle aan het sparen, maar ik heb geen grip. De auto stuurt gewoon niet in', zei Verstappen, die het had over het managen van de banden. Lambiase probeerde er vanaf de pitmuur wat aan te doen, maar kon de situatie niet echt veranderen. Hij waarschuwde ondertussen dat Leclerc weer richting Hadjar aan het rijden was. 'Je pace ziet er, behalve in bochten 7 en 8, heel sterk uit, Max', bemoedigde Lambiase.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red-bull-racing-max-verstappen-gianpiero-lambiase-gp-nederland-2025-zondag-2
Lambiase vond het wel meevallen en hoopte Verstappen aan te moedigen.

De 27-jarige had alleen het gevoel alsof hij de RB21 zelf vooruit moest duwen, en dat hielp niet. 'Blijf maar gewoon zo doorgaan', zei Lambiase. 'Het gat achter je is 2,6 seconden.' Er was dus niet direct een dreiging van achteren, waardoor Verstappen wat ademruimte had. In de 52ste ronde van de race gingen Kimi Antonelli en Leclerc naar binnen. Na de pitstops kwamen ze elkaar tegen en het ging flink mis. Ferrari kon de tweede DNF van Zandvoort noteren nadat Leclerc in een spin werd getikt.

Safetycar voor Leclerc

Het incident veroorzaakte een safetycar en sommigen dachten dat het naar een rode vlag zou gaan, maar dat gebeurde niet. De auto van Leclerc stond namelijk vlak langs de baan en moest weggetakeld worden. 'Safetycar is ingezet, safetycar', zei Lambiase. 'Doe maar target plus 1 en binnenkomen', vervolgde hij met iets meer urgentie in zijn stem. Verstappen deed wat hij verzocht en ging naar binnen voor een tweede stop. 'Leclerc ging wijd en eindigde in de muur, dus blijf laag in bocht 3, er kan nog wat rommel op de baan liggen', zei hij.

'Hoeveel ronden nog te gaan?' vroeg Verstappen. 'Nog achttien ronden te gaan hierna', zei Lambiase. 'Oké, hoeveel deden we op de eerste set?' vroeg Verstappen, verwijzend naar zijn eerste stint op de softband. Voor de eindsprint stond hij namelijk ook op softs. Daarop reed hij dertien ronden. 'Voor info: beide McLarens staan voor je op gescrubde harde banden. Achter je staan ze op soft', zei Lambiase. De auto's met een ronde achterstand mochten op dat moment inhalen, en daarna zou de safetycar weer naar binnen gaan.

Er waren nog vijftien racerondes te gaan. Verstappen was echter niet tevreden over zijn banden. 'Ze zijn nu completely fucked', zei hij. 'Begrepen. Lando heeft problemen', ging Lambiase verder. Er kwam wat rook uit de achterkant van Norris' auto en hij reed steeds langzamer. 'Hij is langzaam. Safetycar komt de baan op. Blijf buiten, blijf buiten!' zei de ingenieur. Norris moest zijn auto langs de zijlijn stopzetten. 'Het is waarschijnlijk logisch, maar geen van de auto's achter je zijn gestopt', informeerde Lambiase.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oscar-piastri-mclaren-max-verstappen-red-bull-racing-gp-nederland-2025-zondag-2
Verstappen schudde maar één McLaren-coureur de hand na afloop van de race.

Verstappen tevreden 

Er waren op dat moment nog vijf ronden te gaan en Verstappen voelde weer wat druppels. Lambiase zei in de slotfase niet veel en liet zijn coureur de auto over de streep slepen. De Nederlander werd tweede in zijn thuisrace en mocht het podium delen met winnaar en kampioenschapsleider Piastri en Hadjar. De jongeling pakte zijn eerste podium. 'Goed gedaan, Max', complimenteerde Lambiase. 'Een goed resultaat voor ons uiteindelijk', zei Verstappen. 'Nice P2 that', besloot hij.

'Goed gedaan, Max', zei ook teambaas Laurent Mekies. 'Supersterk gereden. Ik weet dat je er niet echt van hebt genoten, maar je deed wat je kon en je leverde het beste. De eerste ronde was spectaculair', zei de Fransman over de inhaalactie op Norris en de save of the year om de auto niet te verliezen in Hugenholtz. 'Erg goed gedaan'. 'Ja, precies', zei Verstappen. 'Ik probeerde het in ronde 1, maar had een klein momentje. All good. Nog steeds een goed weekend en goed hersteld na vrijdag.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws