De RB20 onder de loep genomen: 'Red Bull laat ontwerp los en kiest voor compleet andere aanpak' Formule 1
Formule 1

De RB20 onder de loep genomen: 'Red Bull laat ontwerp los en kiest voor compleet andere aanpak'

De RB20 onder de loep genomen: 'Red Bull laat ontwerp los en kiest voor compleet andere aanpak'

Red Bull Racing heeft bij de presentatie van de RB20 de nodige wenkbrauwen doen fronsen. Aangezien het team in 2023 volledig domineerde, was de verwachting dat Red Bull in 2024 met een geperfectioneerde versie van de RB19 aan zou treden. Uit analyse van de vrijgegeven foto's blijkt dat niet het geval te zijn: Max Verstappen zal in 2024 met een sterk gewijzigde auto aan de start verschijnen, terwijl de concurrentie juist de RB19 na aan het bootsen is. Dat lijkt haast op plagen, oordeelt journalist Michael Schmidt van Auto, Motor, und Sport.

Schmidt nam de nieuwe Red Bull voor het Duitse medium onder de loep, en kaartte daarbij verschillende forse wijzigingen aan ten opzichte van afgelopen jaar. 'In 2023 had het technische team van Adrian Newey sidepods gebouwd, waarbij de onderkant van de luchtinlaten ver naar voren geplaatst was. Veel concurrenten kopieerden dat idee voor hun 2024-auto's, maar Red Bull Racing laat dit ontwerp zelf alweer los en heeft voor een compleet andere aanpak gekozen', zo opent de Duitser.

'Hoewel niet alle geheimen werden prijsgegeven tijdens de presentatie van de RB20, was het toch mogelijk om te zien dat de bovenrand van de sidepods ver naar voren geplaatst is, buiten de cockpit. In principe is dit hetzelfde idee dat Mercedes uitprobeerde in de eerste twee jaar van het tijdperk met het grondeffect. Hier hing het platte element aanvankelijk vrij in de lucht', merkt Schmidt op.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De RB20 onder de loep genomen: 'Red Bull laat ontwerp los en kiest voor compleet andere aanpak'
Op de afbeelding is te zien dat de bovenkant van de air inlet naar voren uitsteekt bij de RB20, een groot contrast met de RB19.

Red Bull kijkt in de Mercedes-keuken

'Op de eerste beelden is ook te zien dat er een verticale sleuf zit onder de voorkant van de sidepod. Dit lijkt een beetje op een concept van Ferrari uit 2023, waarbij de Scuderia een S-tunnel gebruikte. De lucht komt naast de cockpit de auto binnen, om vervolgens verder naar achteren de lucht weer omhoog te blazen', omschrijft Schmidt. 'Omdat deze gleuf duidelijk groter is dan bij Ferrari, denken sommige experts dat de lucht ook via deze openingen naar de radiatoren gestuurd kan worden. Een verticale luchtinlaat zou ongewoon zijn, maar geen primeur.'

Schmidt verwijst daarbij namelijk naar Mercedes.' Mercedes had dit namelijk ook bij de W13 (de 2022-auto, red.), met het zero pod-concept. Vorig jaar schakelde Mercedes over naar een gangbaarder concept. Mercedes herzag het ontwerp voor 2024, en heeft nu koelingsgleuven in de vorm van een p.'

Vervolgens wordt de achterkant van de RB20 beter bestudeerd. 'Aan de achterkant verschilt de RB20 duidelijk van de andere auto's. De RB20 is bij de motorkap duidelijk boller. Daarnaast hebben ze onder de sidepod een grotere inham, waardoor de lucht naar achteren wordt geleid. Het team van Newey koos er daarnaast voor om de sidepod steiler omlaag te laten lopen aan de achterkant, waardoor deze eerder bij de vloer uitkomt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen perez red bull 2024 horner
Op deze afbeelding is goed te zien dat de bovenkant van de sidepod steil afloopt aan de achterkant van de RB20.

'Brede schouders' op Mercedes-concept gebaseerd

'Aan de bovenkant van de motorkap is er opnieuw een sterke overeenkomst tussen de oude Mercedes en de nieuwe Red Bull', gaat Schmidt verder. 'In het verlengde van de halo is er een flinke uitstulping te zien op de motorkap. Dit zorgt voor een diep kanaal, boven die uitstulping. In het geval van Red Bull loopt die uitstulping verder door naar achteren dan bij het origineel van Mercedes. Het is interessant om te zien dat deze 'schouders' bij de Mercedes nu ver verdwenen zijn', zegt Schmidt, die opmerkt dat Red Bull meer richting het Mercedes-concept is gegaan, terwijl Mercedes de omgekeerde route bewandelt. Deze 'schouders' zijn op bovenstaande foto goed te zien.

Red Bull trekt lange neus naar de concurrentie

'Het derde punt waarop de nieuwe Red Bull op de oude Mercedes lijkt, is de neus', somt de Duitse journalist op. 'In de eerste twee jaar onder het huidige reglement gaf Red Bull de voorkeur aan een korte punt van de neus, die aansloot op het tweede element van de voorvleugel. Bij Mercedes liep de neus helemaal door tot het voorste element van de vleugel. In 2024 zijn de teams overgestapt op elkaars concept. Red Bull heeft nu de langere neus, terwijl bij Mercedes het hoofdelement van de vleugel losstaat.'

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

rb20 max verstappen red bull racing 2024 7
De neus van de Red Bull loopt helemaal door tot het voorste element van de vleugel, in tegenstelling tot eerdere jaren.
w15 mercedes
Mercedes is overgestapt op het Red Bull-concept, waarbij de neus eindigt bij het tweede element van de voorvleugel.

Acht RB19s, een RB20, en een Alpine

Schmidt wijst op de ironie van het gegeven dat nagenoeg ieder team de filosofie van de RB19 nabootst. 'Net als Mercedes, zijn er nog zeven andere teams die hetzelfde concept volgen, namelijk dat van de RB19.' Red Bull kiest zelf met de RB20 dus voor andere aanpak voor Max Verstappen en Sergio Pérez. 'Het enige model uit 2024 dat nog steeds dezelfde lijn volgt als Red Bull, is de Alpine, met de lange neus van de A524.'

Plaagt Red Bull de concurrentie?

'In 2023 liep de neus van de Mercedes nog helemaal door tot het voorste voorvleugelelement. De W15 heeft een ingekorte neus, die eindigt bij het tweede element. Red Bull koos precies voor de tegenovergestelde benadering met een wijziging qua model. Je krijg bijna het idee dat Red Bull met het ontwerp de concurrentie probeert te plagen. Ze hadden nog maar net het concept uit 2023 gekopieerd, en Adrian Newey slaat alweer een andere weg in. Er zit een zekere ironie in het feit dat de auto in verschillende details lijkt op de Mercedes W14 (uit 2023, red.). Het is alsof ze bewust proberen te laten zien dat ze kunnen slagen waar de concurrentie faalde.'

Teambaas Christian Horner werd ook al gevraagd naar de sterk gewijzigde bolide. Zo werd er onder meer gesuggereerd dat het Oostenrijkse team de concurrentie wil misleiden, maar dat ontkracht Horner, die ook moet lachen om de suggestie dat Red Bull de rest zou willen plagen. 'Er zit zeker geen speciale tactiek achter. We zouden het niet zo bouwen als we niet dachten dat het beter is zo. Het draait uiteindelijk gewoon om de prestaties. Alles is gebaseerd op onze simulaties. Alleen de stopwatch zal ons laten zien of dit de juiste keuze was.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws