Magnussen tempert de verwachtingen en waarschuwt voor valse start: 'Weinig tijd voor ontwikkeling' Formule 1
Formule 1

Magnussen tempert de verwachtingen en waarschuwt voor valse start: 'Weinig tijd voor ontwikkeling'

Magnussen tempert de verwachtingen en waarschuwt voor valse start: 'Weinig tijd voor ontwikkeling'

Kevin Magnussen vreest dat het begin van het 2024-seizoen meer van hetzelfde wordt voor Haas. Doorgaans zijn de meeste teams voor de start van het seizoen optimistisch over de kansen, maar Magnussen denkt dat Haas ook aan het begin van het nieuwe seizoen in de achterhoede zal vertoeven. Daar staat tegenover dat de Deen wel meer ontwikkelingspotentieel ziet, en dus op de langere termijn een stap hoopt te zetten.

In 2023 eindigde Magnussen teleurstellend als negentiende in het kampioenschap. Daarmee hield hij, van de coureurs die het volledige seizoen reden, alleen Logan Sargeant achter zich. Meer dan een tiende plek zat er niet in voor de man die alleen in zijn debuutrace, in 2014, op het podium wist te eindigen. Haas eindigde bij de teams ook als hekkensluiter. Het Amerikaanse team introduceerde in Austin in 2023 een flink pakket aan upgrades, maar teamgenoot Nico Hülkenberg was dusdanig ontevreden dat hij de rest van het seizoen zonder de nieuwe onderdelen reed.

Blijft Haas de bezemwagen voor?

Magnussen was wat positiever over de nieuwe onderdelen, en hoopt dat deze een basis zullen vormen voor de VF-24, de auto waarmee Haas dit jaar aan de slag gaat. 'Het gaat er nu om dat we de potentie en eigenschappen van dit concept op het circuit laten zien', zegt Magnussen bij de Duitse tak van Motorsport.com. 'We hebben pas vrij laat de ontwikkelingsroute voor dit jaar gekozen. Daarom hadden we erg weinig tijd om het concept te ontwikkelen, zegt de 31-jarige Deen over de VF-24. 'Maar op zich ging de ontwikkeling van de auto best goed.'

De Haas-coureur rekent in ieder geval niet op een vliegende start. 'We kunnen niet garanderen dat we meteen in Bahrein een stap vooruit kunnen zetten', zegt Magnussen, die daaraan toevoegt dat Haas aan het begin van het seizoen in de achterhoede zal staan. 'De ontwikkeling ziet er in ieder geval nu wel interessanter uit.' Haas wordt in 2024 niet meer door Günther Steiner, maar door Ayao Komatsu geleid.

'De VF-23 was erg instabiel en inconsistent. Daar worstelde ik wel mee', aldus Magnussen, die het in 2023 nog aflegde tegen Hülkenberg. 'Ik wil dat de voorkant van de auto in ieder geval consistent presteert, zodat ik kan omgaan met onderstuur of overstuur. Ik heb geen specifieke voorkeur voor onder- of overstuur, maar het gaat vooral om het voorspelbare gedrag van de auto. Vooral voor het ingaan van de bocht, als je moet remmen, en de auto moet laten insturen, is dat belangrijk. De upgrade uit Austin heeft mij enorm geholpen. Het was geen grote stap vooruit, maar wel een stap in de goede richting, en ik hoop dat we dit seizoen nog een grotere stap in die richting kunnen zetten.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws