Nyck de Vries maakte vandaag misschien wel zijn beste vrijdag van het seizoen mee. De 28-jarige Fries blonk in de eerste trainingssessie op het Circuit de Barcelona-Catalunya uit met een vierde tijd. In de tweede vrije training kelderde het AlphaTauri-team in de tijdenlijsten, en moest De Vries genoegen nemen met een zestiende tijd.
De Vries was met zijn zestiende tijd wel voor de tweede keer vandaag sneller dan teamgenoot Yuki Tsunoda, en keek tegen een achterstand van slechts 0,878 seconden aan op landgenoot Max Verstappen. Een paar tienden meer of minder kunnen dus veel uitmaken op de zaterdag. 'Ik denk dat het een redelijke dag is geweest voor ons, vooral in de eerste vrije training', opent De Vries in gesprek met Formula1.com. 'Ik ben wel van mening dat we daar niet op de positie stonden waar we thuishoren.' Bij nu.nl voegt de Nederlander toe: 'Het is mooi om het weekend goed te beginnen, maar uiteindelijk koop ik niks voor een vierde plek in de eerste vrije training. Uiteindelijk worden de punten op zondag verdeeld.'
Tweede vrije training niet geoptimaliseerd
In de tweede vrije training wist het team de goede lijn niet door te trekken, doordat het een verkeerde afslag nam qua afstelling. 'We kenden een behoorlijk goede start (in de eerste vrije training, red.), al wisten we in de tweede vrije training niet alles te optimaliseren. We hebben wel op zowel de medium- als de zachte band dingen geleerd die we mee kunnen nemen naar morgen. We probeerden wat verschillende dingen. Hopelijk kunnen we hiervan leren en geeft het ons een beter idee voor wat we morgen moeten doen. Hopelijk valt dan alles samen als het er echt om draait. Al met al was het een positieve dag', concludeert De Vries, die er hoop uit kan halen dat het verschil ondanks een suboptimale afstelling dus beperkt was.
Ten slotte ging de AlphaTauri-coureur nog in op de veranderingen aan de circuitconfiguratie. 'Laten we niet al te snel conclusies trekken. De voornaamste reden om het circuit aan te passen is om het racen te verbeteren. Ik weet niet of het racen hierdoor beter gaat worden. Zoals gezegd, laten we niet te snel conclusies trekken', zo houdt De Vries zich op de vlakte. 'Ik merkte tijdens de longruns dat het onwijs lastig is om elkaar te volgen. Tijdens de race kan je ook maar een ronde of twee volle bak pushen door die bocht, want anders ga je te veel van je banden vragen. Daar betaal je uiteindelijk de prijs voor. De aanpassingen zijn in ieder geval met de juiste intenties aangebracht', meent De Vries.
De AlphaTauri-coureur verwacht een bandenslijtageslag op de zondag. 'De linkervoorband had het in ieder geval heel erg zwaar. Het zou zomaar kunnen dat we daardoor meer pitstops dan in eerdere jaren gaan zien. Coureurs die het voor elkaar krijgen om de banden te managen zonder snelheid te verliezen, zijn in het voordeel. Dat gaat de sleutel van een goede race zijn', aldus De Vries.
Verstappen versterkt favorietenrol na vlekkeloze vrijdag!
Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties