De race van De Vries | De Vries trotseerde natte straten van Monaco niet zonder stress: 'Wacht nou!' Formule 1
Formule 1

De race van De Vries | De Vries trotseerde natte straten van Monaco niet zonder stress: 'Wacht nou!'

De race van De Vries | De Vries trotseerde natte straten van Monaco niet zonder stress: 'Wacht nou!'

In ‘De race van De Vries’ houdt F1Maximaal de bezigheden van Nyck de Vries tijdens een Grand Prix in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, bijzondere en minder bijzondere momenten in beeld die je tijdens de race wellicht volledig hebt gemist. De Vries had een goed weekend in Monaco, waarbij hij opnieuw doorging naar Q2. De race finishte hij ditmaal op P12, nadat hij de laatste stint in de regen had overleefd. Punten bleven nog uit, dus daarom was De Vries na afloop nog niet helemaal tevreden.

Nadat de thuisrace van AlphaTauri in het Italiaanse Imola werd afgelast vanwege noodweer, vertrok het team naar Monaco. De Vries kent de straten van het prinsdom goed. De Nederlander heeft er geracet in de Formule 2 en de Formule E, maar om met een Formule 1-bolide door Monaco te rijden, is wel even anders. Tijdens het weekend in Monaco is vaak de zaterdag belangrijker dan de zondag, aangezien er na de kwalificatie niet vaak wat verandert aan de volgorde van de rijders. Er zijn weinig inhaalmogelijkheden in Monaco, dus is een goede startpositie van cruciaal belang. Echter ging het dit keer een beetje anders in de dwergstaat, het begon namelijk te regenen met nog zo’n twintig ronden te gaan.

Een Ferrari-coureur rijdt in de weg: ‘Aarg! Sainz!’

Op vrijdag was het nog zonnig in Monaco. De Vries begon zijn eerste stint op vrijdagochtend tijdens de eerste vrije training op de harde band. Veel andere teams besloten hetzelfde te doen. ‘We hebben alle teams op hard op dit moment, behalve Ferrari en Norris’, vertelde Pierre Hamelin, de Franse engineer van De Vries. ‘We hebben nog wel een aantal rondes nodig voordat we op snelheid zitten met de banden’, ging Hamelin verder. ‘In de tunnel moet je hold ingedrukt houden voor een seconde of vier, vijf’, kreeg De Vries toen te horen. De Nederlander reed nog een aantal rondes en kreeg daarna de keus om een cool down lap te doen. ‘Ik zou liever niet gaan voor offset forward’, gaf De Vries aan. ‘Oké, dat is geen probleem’, reageerde Hamelin.

‘Je moet je erop focussen op dat je de remmen laat loslaat in de apex van de laatste sector’, informeerde de engineer. ‘We hebben daar wat break pressure.’ Zo halverwege de training was teamgenoot Yuki Tsunoda al een paar keer langs hem gevlogen. De Japanner had op dat moment P9 in handen, De Vries de achttiende tijd. Na een pitstop ging de Nederlander verder met de gele band. Niet veel later kwam er een rode vlag, er lag namelijk wat rotzooi op de baan. ‘Waar is de vlag dan?’, vroeg De Vries. ‘Volgens mij bocht twaalf, daar ligt wat rotzooi op de baan’, liet Hamelin weten. Hoe dan ook was de AlphaTauri-coureur al onderweg naar de pitstraat. Heel lang duurde de rode vlag echter niet, dus De Vries kon daarna zijn stint op de mediumband voortzetten. De Nederlander klokte op vrijdagochtend de zestiende tijd.

Heel lang de tijd om na te praten over de eerste training was er vanzelfsprekend niet, want later in de middag was het alweer tijd voor de tweede vrije training. Zodra de lampen op groen gingen voor de sessie op vrijdagmiddag ging De Vries ook weer naar buiten, dit keer met de zachte band onder de AT04. Het was op dat moment nog rustig op de baan, en klokte De Vries eerst de vierde tijd, later zakte hij terug naar onderen, op zo’n drie tienden van Guanyu Zhou. ‘Je positie is uitstekend’, vertelde Hamelin. ‘Oef, ik verloor de achterkant in bocht één, dat was bijna in de muur!’, zei De Vries, die zijn snelle ronde afbrak. ‘Oké, dat houden we in gedachten voor de kwalificatie’, antwoordde Hamelin, die ook vertelde dat Carlos Sainz hem voorbij zou laten, maar dat ging niet helemaal zoals bedoeld. ‘Aarg! Sainz!’, klaagde De Vries. ‘Ja, dat was een close call’, zei Hamelin.

De Vries scherp richting het team: 'Zorg wel dat we niet in verkeer komen'

Op de zaterdagochtend was het aan De Vries om de derde vrije training optimaal te benutten ter voorbereiding op de kwalificatie. De Nederlander ging op weg met de harde band onder de bolide. ‘Denk goed aan het aanremmen richting bocht tien’, kreeg De Vries als eerste tip mee van zijn engineer. Heel lang was de 28-jarige echter niet op de baan, kort na zijn eerste rondjes werd hij verzocht om weer binnen te komen. ‘Dank je, Nyck. We gaan snel even bezig met de auto en dan gaan we weer. Niks op te merken over de auto?’, vroeg Hamelin. ‘Nope, niks te melden’, antwoordde De Vries. Na een turnaround van de AT04 mocht De Vries de training voortzetten op de zachte band. ‘Probeer een groot gat te creëren met de andere auto’s, ze beginnen aan hun snelle rondes’, informeerde de Fransman.

Tekst gaat verder onder de foto

De Vries kwam ongeschonden het raceweekend in Monaco door. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
De Vries kwam ongeschonden het raceweekend in Monaco door. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Na De Vries zijn eigen snelle ronde moest hij wel een goede cool down lap doen. ‘Yep, de baan komt ons straks wel tegemoet’, meldde De Vries, die doelde op de evoluerende baan. ‘Luid en duidelijk. Norris rijdt dezelfde tijden als jij nu’, gaf de engineer aan. Na de tunnel schoot De Vries even een klein beetje rechtdoor, maar kwam ook al gauw een verklaring leveren aan het team. ‘Ik blokkeerde in bocht negen’, liet de Nederlander weten. ‘Naar binnen of niet?’, vroeg hij daarna. ‘We kunnen nog één rondje en dan cool down’, antwoordde Hamelin. ‘Maar als we de tijd hebben, waarom niet?’, vroeg De Vries vervolgens. De situatie werd niet duidelijk uitgelegd over de boordradio, dus kwam de 28-jarige inderdaad na een ronde binnen. Later kreeg De Vries niet veel tijd meer om te rijden, de Haas van Kevin Magnussen viel stil en er kwam een rode vlag voor de crash van Lewis Hamilton in Mirabeau. De Vries sloot de derde vrije training af als twintigste.

Op zaterdagmiddag kwam er nog een keer een rode vlag, ditmaal vanwege de crash van Sergio Pérez in Q1. Nadat de rode vlag was opgeheven kon De Vries nog een poging doen om een goede ronde neer te zetten. Dat lukte zeker, want De Vries schoot naar P2 op dat moment. ‘De nieuwe band doet het goed, wat wil je, nog een keer stoppen of nog een ronde?’, vroeg Hamelin. ‘Box! Box, ik wil boxen’, klonk De Vries resoluut, en tevens hoog in adrenaline. ‘Oké, hoe is de balans?’, vroeg zijn engineer daarna. ‘Goed, ik wil het zo houden. Zorg wel dat we straks niet in verkeer komen van de anderen die nog een pushronde gaan doen’, zei De Vries. ‘We doen ons best, Nyck.’ ‘Dit zijn banden voor één rondje’, liet de 28-jarige nog weten.

Het team had het goed uitgekiend, want De Vries ging door naar Q2. ‘Yep, we zitten goed. P15!’, vertelde Hamelin. ‘Denk na over het plan voor Q2.’ De Nederlander kon in Q2 een nieuw setje banden eronder laten zetten, en het team zat goed met de timing van het Q2-programma. Tsunoda was echter de coureur die zijn banden vierkant remde. ‘Deze gebruikte banden zorgen voor wat onderstuur’, liet De Vries weten. ‘Met name in bocht vier.’ De 28-jarige ging daarna even naar binnen en kreeg wat meer aero balance op de auto. ‘Ben ik niet te veel aan het pushen in bocht vier?’, vroeg De Vries. ‘Je zou eerder kunnen remmen om daar te focussen op de exit’, kreeg de AlphaTauri-coureur te horen. Daarna werd de druk opgevoerd, want het team wilde dat hij één pushronde ging doen. Die ronde ging goed, want De Vries wist P12 te bemachtigen. ‘Dat is P12. Box, box. Stop voor de garage.’

Worstelen op de mediums terwijl het begon te druppelen

Op zondag was er een kans op regen, maar bij de start van de Grand Prix van Monaco was het gewoon droog en zonnig. De Vries vertrok vanaf P12 en had zeker kans op punten, aangezien hij nu wel heel dicht bij de top tien zat. De Nederlander kwam de eerste paar rondes door zonder kleerscheuren en kon Oscar Piastri voor hem bijhouden. De Vries zat op zo’n vier tienden van de McLaren-coureur. Echter begon de Australiër wel uit te lopen, maar op zijn grootst was het gat iets minder dan een seconde rond ronde twintig. Bij De Vries in de cockpit was het kalm en rustig, Hamelin had niet veel aan zijn coureur te melden en De Vries leek gewoon lekker aan het racen te zijn, alleen een beetje in niemandsland. ‘Albon is naar binnen gegaan voor de harde band. Bottas op vijf seconden achter je’, meldde Hamelin daarna, omdat Alexander Albon achter De Vries zijn eerste stop maakte.

Ondertussen begon Piastri steeds kleiner te worden en in sommige bochten al uit het zicht te verdwijnen. ‘Je kan vijf meter eerder remmen in bocht drie’, adviseerde Hamelin. Wat niet bepaald voordelig was, was dat de mediums van De Vries er in de 22ste ronde niet zo fris meer uitzagen. De Nederlander zat dan ook bijna twee seconden achter Piastri, en Bottas begon in te lopen. Een paar rondes later was het gat met de Fin slechts vijf tienden. Ondertussen begonnen andere engineers hun coureurs te vertellen over de mogelijke regen. Norris kreeg te horen dat dat in ronde 35 zou zijn, op dat moment over acht ronden, terwijl andere engineers aangaven dat het leek alsof de regen zou overwaaien. ‘Bottas zit direct achter je nu. Onze limitaties zitten in bocht drie en vier. De auto’s voor je gaan sneller, Piastri rijdt 18.4. Jij rijdt 20.0’, gaf Hamelin aan.

Het was te zien dat de mediums van De Vries steeds meer aan het slijten waren, maar toch wist de 28-jarige zijn rondetijden weer naar de 1.19,2 te krijgen. Het gat met Bottas was dan ook weer meer dan een seconde. Het kostte Bottas zo’n tien ronden om weer in de buurt te komen, en ondertussen reed De Vries rond op banden die 40 ronden oud waren. Het leek erop dat De Vries net zo’n stint aan het rijden was als Max Verstappen. De regen stond op het punt om te gaan vallen in Monaco en De Vries had nog altijd P12 in handen. ‘Mogelijk vecht je met Norris bij de pit exit’, legde Hamelin uit, om zijn coureur te pushen om een heel goede ronde te rijden. De Nederlander wist de McLaren-coureur dan ook voor te blijven, en had eerder al de Alfa Romeo-coureur van zich afgeschud toen de Fin naar binnen ging voor een pitstop. Nog altijd reed De Vries door. ‘Sommige coureurs melden dat het regent’, zei Hamelin. ‘Ja, regen!’, antwoordde De Vries.

Stress na de pitstop: 'Wacht, wacht! Waar zit de tyre switch?'

Tijdens de laatste twintig rondes van de race begon het toch best wel hard te regenen. ‘We hebben een gladde baan, dus let goed op. Veel coureurs gaan rechtdoor in bocht tien’, klonk Hamelin ook enigszins gespannen, want De Vries was hier en daar zeker aan het glijden, met name richting de haarspeldbocht en de tunnel. ‘Denk je dat je nog een ronde kan doen op deze banden?’, vroeg de Franse engineer. ‘Ja, dat kan ik’, antwoordde De Vries, die het aandurfde om nog een ronde de regen te trotseren op slicks. ‘We bekijken de situatie nog even. De omstandigheden zijn hetzelfde voor de volgende ronde. Let goed op’, ging Hamelin verder. ‘Nu is het echt heel nat hier’, zei De Vries voordat hij de tunnel weer in reed. ‘Box, box!’, riep de Nederlander daarna. ‘Ja, begrepen, box, box. Het zal close zijn met wat coureurs bij het uitgaan van de pitstraat.’

Tekst gaat verder onder de foto

De Vries trotseerde de natte straten van Monaco (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
De Vries trotseerde de natte straten van Monaco (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

‘Waar zit de tyre switch?’ vroeg De Vries bij het uitgaan van de pits. ‘Oké, dus, Bottas-...’ ‘Wacht, wacht, nou!’, zei de AlphaTauri-coureur, die licht gestrest klonk. ‘De tyre switch naar welke kleur?’. ‘Maak je geen zorgen’, antwoordde zijn engineer. Het was duidelijk te zien dat het asfalt doorweekt was en dat de situatie riskant was. ‘Vertel me waar de tyre switch zit. Het zit nu in modus acht’, vertelde De Vries. ‘Naar modus drie. Magnussen zit voor je op slicks en heeft het heel erg moeilijk. Geel in bocht zes’, ging Hamelin door. ‘Focus goed op het remmen, we verliezen temperatuur in de banden.’ De Vries hield zich echter staande in de barre weersomstandigheden. De coureurs achter hem zaten op zeker twintig seconden achterstand, dus konden ze De Vries niks maken. Het gat met de coureurs voor De Vries was ook groot.

Complimenten aan het adres van De Vries: 'Je weekend was heel clean'

Richting de slotfase van de race leek de 28-jarige te zijn gekalmeerd en had hij alles onder controle. Op de onboard camera waren geen gekke dingen te zien, met andere woorden: geen glijers over de baan, geen houterige stuurbewegingen, en vooral geen paniek op de boordradio. De laatste stint in de regen kwam over als een mooi stukje teamwork tussen coureur en engineer. ‘Hoeveel rondes nog te gaan?’, vroeg De Vries. ‘Nog één ronde’, antwoordde Hamelin. De Vries heeft P12 de hele race niet uit handen gegeven, ook niet toen de chaos begon. Zijn harde werk werd helaas niet beloond met punten, maar dat hij een stratencircuit in de regen had overleefd, was vanzelfsprekend heel wat. ‘Je weekend was heel clean. Er is veel om naar uit te kijken’, zei Hamelin.

‘Waar zijn we gefinisht?’, vroeg de AlphaTauri-coureur. ‘P12’, zei zijn engineer. ‘Ik denk dat ik zo hard had gepusht in het begin de reden was waarom onze eerste stint zo ging. Bottas kon toen ook dichter bij me komen’, dacht de Nederlander, die inmiddels de auto in Parc Fermé zetten. ‘Oké, ik spring eruit!’, liet De Vries weten. De coureur met racenummer 21 hoeft niet lang te wachten voordat hij de auto weer in kan springen. Aankomend weekend staat de Grand Prix van Spanje alweer voor de deur, en krijgt De Vries de kans om op bekend terrein zijn momentum voort te zetten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws