Deze jonge coureurs gaan in 2020 schitteren Formule 1
Formule 1

Deze jonge coureurs gaan in 2020 schitteren

Deze jonge coureurs gaan in 2020 schitteren

De stoeltjes in de Formule 1 zijn beperkt, het aanbod aan talenten groot. Ieder jaar strijden jonge, beloftevolle honden om die felbegeerde plekjes in de Formule 1. Soms overstijgt de ambitie het talent, maar elk jaar komen er weer jonge coureurs naar boven. Dat gaat in 2020 niet anders zijn. Wie moeten we in de gaten houden?

Robert Shwartzman

De palmares van de pas twintigjarige Robert Shwartzman mag er zeker zijn: Derde in de eindstand van de Italiaanse Formule 4 (2015), derde in de Formule Renault Eurocup (2017), derde in de Europese Formule 3 (2018), winnaar van de Florida Winter Series (2018) en regerend Formule 3-wereldkampioen.

De naam van de Russische Ferrari-protegé staat voor eeuwig in de geschiedenisboeken gegrafeerd als eerste wereldkampioen van de opgegraven Formule 3 in 2019. Ondanks ‘slechts’ drie zeges vorig jaar, won de constante Shwartzman met overmacht het prestigieuze juniorkampioenschap. Het leverde hem een zitje bij Prema Racing op in de Formule 2 van 2020. De jongeling is niet zonder reden één van de topfavorieten voor de titel.

Mick Schumacher

Bij Prema Racing krijgt Shwartzman te maken met een hele bekende naam: Mick Schumacher. De zoon van zevenvoudig Formule 1-wereldkampioen Michael Schumacher rijdt al enkele jaren rond in het GP-circus en wordt alleen al om zijn naam gelinkt aan menig Formule 1-zitje. De twintigjarige jongeling heeft te maken met enorm veel druk en dat gaat hem niet altijd even gunstig af.

Men zegt van Schumacher dat hij meer te danken heeft aan zijn beroemde achternaam dan aan zijn prestaties op het asfalt. Toch kan de Duitser echt wel een aardig potje sturen. Kijk alleen al naar zijn uitstekende tweede helft van 2018 die hem de Europese Formule 3-titel opleverde, mede te danken aan tien podiumplaatsen in de laatste twaalf races. Vorig jaar kwam hij in de Formule 2 niet verder dan een verdwaalde zege op de Hungaroring. Racen kan hij, teams staan te trappelen om hem aan te trekken voor 2021 of 2022, nu de resultaten nog.

Guanyu Zhou

Guanyu Zhou is een coureur gelieerd aan Renault, die in 2020 eveneens actief is in de Formule 2. Een vlugge blik op zijn erelijst laat vooral zien dat Zhou de voorbije jaren een gewaardeerde subtopper was. Hij pakte regelmatig zijn poles en zeges mee, maar streed eigenlijk nooit mee om een kampioenschap.

Van de 21-jarige Chinees wordt veel verwacht in 2020. Vorig jaar liet hij al zien behoorlijk constant te zijn, Zhou pakte hier en daar zelfs een podium mee, en met die ervaring op zak is hij zonder twijfel één van de favorieten voor de titel in de Formule 2 dit jaar.

Of het hem uiteindelijk ook een Formule 1-zitje zou opleveren, is nog maar de vraag. Als lid van de Renault Sport Academy heeft hij in ieder geval voldoende connecties bij het team, waar hij dit jaar ook nog de officiële testcoureur van is. Met zijn Chinese nationaliteit is hij daarnaast marketingtechnisch bijzonder aantrekkelijk gezien de groeimarkt die China is.

Christian Lundgaard

Fernando Alonso, Sebastian Vettel, Valtteri Bottas; tal van coureurs worden in verband gebracht met het vacante Renault-zitje van Daniel Ricciardo voor 2021. Teambaas Cyril Abiteboul heeft eerder echter aangegeven zomaar de kans te kunnen geven aan een coureur uit de Renault-academie. Dat klinkt als muziek in de oren van de eerder genoemde Zhou, maar ook de Deen Christian Lundgaard, eveneens lid van de Renault Sport Academy, zou zomaar eens in 2021 in de Formule 1 kunnen zitten.

Daarvoor moet hij wel presteren in de Formule 2, waar hij in 2020 zijn volledige debuut in maakt namens ART Grand Prix. De pas achttienjarige coureur wordt gezien als één van de grootste beloftes in de racerij. In 2017 won hij twee Formule 4-kampioenschappen, in 2018 pakte hij het zilver in de Formule Renault Eurocup en vorig jaar was de Deen competitief in de Formule 3. Hij werd weliswaar ‘slechts’ zesde, maar liet met zijn racecraft regelmatig zien uit het juiste hout te zijn gesneden.

Niet gek dan ook dat Lundgaard in zijn eerste volledige F2-seizoen gelijk een kans krijgt bij de creme de la creme van de juniorteams. Het Britse team leverde de voorbije twee jaargangen namelijk de wereldkampioen af: George Russell (2018) en Nyck de Vries (2019).

Pietro Fittipaldi

Pietro Fittipaldi mag gezien zijn leeftijd (23) dan wel een vreemde eend in de bijt zijn, de kleinzoon van tweevoudig Formule 1-kampioen Emerson Fittipaldi staat er goed op bij het team van Haas. Bij de Amerikanen is hij de officiële testcoureur en heeft hij zelfs meters in de wintertestsessies gemaakt. Dan kan niet elke reservecoureur zeggen.

Daarnaast heeft Fittipaldi bakken vol ervaring in allerlei raceklasses. Van de IndyCar Series tot de Aziatische Formule 3 en van het WEC tot aan de DTM; Fittipaldi heeft erin gereden. Succesvol was hij niet, zijn laatste titel dateert van 2017 toen hij de Formule V8 won, maar bakken vol ervaring heeft hij wel. Een zeer interessante optie voor Haas, mocht Romain Grosjean of Kevin Magnussen na 2020 de biezen pakken.

Juri Vips

De meest beloftevolle coureur uit het Red Bull Junior Team is Juri Vips. De Est rijdt dit seizoen in de Japanse Super Formula, volgens velen één van de meest uitdagende formuleklasses na de Formule 1, en hoopt zodoende licentiepunten mee te pikken voor een toekomstig Formule 1-zitje.

Qua talent zit het wel snor bij de negentienjarige Vips. Hij eindigde vorig jaar als vierde in de Formule 3 met drie zeges en finishte datzelfde seizoen als tweede in de legendarische Macau Grand Prix. Dat is knap, aangezien Vips één van de weinige coureurs was die regelmatig de degens met de oppermachtige Prema’s kon kruisen.

Red Bull Racing heeft veel vertrouwen in Vips, ondanks dat hij in de Super Formula is gestald in plaats van de Formule 2. Algemeen bekend is dat Helmut Marko erg gecharmeerd is van de Japanse raceklasse omdat deze volgens hem het dichtst in de buurt komt van de Formule 1. Aan Vips om zijn kansen op een F1-zitje te doen stijgen.

Dan Ticktum

Dan Ticktum is pas twintig, maar heeft meer meegemaakt dan menig Formule 1-coureur. Dat ligt echter geheel aan hem zelf, aangezien de Brit zich de voorbij jaren niet van zijn meest sportieve kant heeft laten zien. Zo reed hij in 2015 tijdens een Formule MSA-race op Silverstone bewust tegen zijn concurrent aan terwijl de safety car op de baan was. Daarvoor haalde hij enkele auto’s in, en dat tijdens een neutralisatie. Het leverde hem een schorsing van twee jaar, waarvan één voorwaardelijk, op.

Toch kan Ticktum een aardig potje sturen, getuige het feit dat Red Bull hem in 2017 toevoegde aan het juniorprogramma. Dat jaar won hij de Grand Prix van Macau, iets wat hij in 2018 herhaalde. In dat jaar leek hij geruime tijd ook op weg te zijn naar de titel in de Europese Formule 3, maar in de slotfase van het jaar moest hij zijn meerdere erkennen in Mick Schumacher.

In 2020 is het aan Ticktum om zijn blazoen op te poetsen. Hij is inmiddels geen Red Bull-junior meer, maar heeft zich wel bij de academie van Williams aangesloten. Dit jaar rijdt hij namens het succesvolle team van DAMS in de Formule 2. Aan Ticktum om te laten zien dat Formule 1-teams hem moeten aannemen vanwege zijn talent, dat overduidelijk aanwezig is bij de jongeling.

Welke coureurs hebben reëel kans op een F1-zitje?

Ondanks het vele talent waar de jonge honden beschikking over hebben, kan natuurlijk niet iedereen een zitje in de Formule 1 voor 2021 of 2022 bemachtigen. Dat is ten eerste geheel afhankelijk van hun prestaties in de opstapklasses, maar ook afhankelijk van wat de teams zelf doen.

Zo heeft Vips, mits goed presterend in de Super Formula, een reële kans op een eventueel F1-zitje als bij AlphaTauri wordt besloten niet verder te gaan met Daniil Kvyat en/of Pierre Gasly. Het vrijgekomen zitje kan dan opgevuld worden door Red Bull Junior Vips.

Ook Schumacher en Shwartzman hebben zeker een kans op een toekomst in de Formule 1. Misschien niet bij Ferrari, maar in eerste instantie wel bij Alfa Romeo. Kimi Räikkonen is inmiddels op leeftijd, terwijl Antonio Giovinazzi niet altijd even veel indruk maakt. Durft teambaas Frederic Vasseur het aan om beide coureurs op ten duur te vervangen voor Schumacher en Shwartzman?

Het wordt interessant als slechts één van hen bij Alfa Romeo terechtkan en dat de Rus Schumacher de baas is dit jaar in de Formule 2. De zoon van Michael Schumacher wordt geregeld al een zekerheidje genoemd, mede vanwege zijn achternaam, maar wat nou als blijkt dat Shwartzman beter is?

(foto: Ferrari F1 Media)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws