Dit vinden de teams na GP Emilia-Romagna | 'We hoopten op een safety car' Formule 1
Formule 1

Dit vinden de teams na GP Emilia-Romagna | 'We hoopten op een safety car'

Dit vinden de teams na GP Emilia-Romagna | 'We hoopten op een safety car'

In 'Dit vinden de teams' werpt F1Maximaal.nl een blik op de beleving van de kleinere teams in de Formule 1: Aston Martin, Williams, Alpine, Stake, Visa Cash App RB, en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van deze wat kleinere renstallen te melden hebben bij Formula1.com na de Grand Prix van Emilia-Romagna.

Aston Martin (Alonso P19, Stroll P9)

Het was geen fijn weekend voor Fernando Alonso in Imola. Tijdens de derde vrije training parkeerde de Spanjaard zijn Aston Martin-bolide in de muur, na een aanvaring met de kerbstones. De Spanjaard moest daardoor een dag later zijn race vanuit de pitstraat aanvangen, omdat er nog een aantal onderdelen vervangen moesten worden. 'Het was een moeilijke dag en weekend voor ons', begint Alonso daarom ook met zijn terugblik. 'We begonnen vanuit de pitstraat en veranderden een paar dingen aan de afstelling van de auto. Daardoor konden we veel data verzamelen die we de komende dagen moeten analyseren. Bij de start kozen we voor de zachte banden en we hoopten op een safety car om de boel te veranderen. Toen er voor ons niets gebeurde, probeerden we een paar verschillende compounds uit en gebruikten we het (de race, red.) eigenlijk als een soort testsessie.'

Teamgenoot Lance Stroll wist wel de punten in te rijden, doordat hij pas laat in de race wisselde naar een setje nieuwe banden ging. 'Het is goed om met een paar punten uit Imola te vertrekken', aldus de Canadees. 'We kozen ervoor om onze eerste stint te verlengen op de medium compounds hopend op een safety car, maar die kwam er niet en dus moesten we op de baan posities goedmaken. Het vroege bandenmanagement betekende dat ik tegen het einde van de race het voordeel had van nieuwere hards, waardoor ik het tempo had om Nico (Hülkenberg, red.) en Yuki (Tsunoda, red.) te passeren en dat was leuk. Dit weekend was echter zwaar.'

Williams (Albon DNF, Sargeant P17)

Alexander Albon zal waarschijnlijk de race in Imola zo gauw mogelijk willen vergeten. De coureur kreeg vroeg in de race al met problemen te maken, nadat de band op zijn Williams-bolide niet goed was vastgemaakt tijdens zijn eerste pitstop. De Britse Thai kreeg er een tien seconden-tijdstraf voor. 'Ik voelde het probleem niet bij het uitkomen van de pits, pas toen ik de pit limiter eraf haalde en de trilling voelde, wist ik dat er iets mis was', blikt Albon terug op het moment dat hij het probleem met zijn band ontdekte. 'Ik wist dat de band er niet af zou vallen, want hij ging maar tot een bepaald punt en zou dan stoppen, dus het was nog steeds veilig, maar ik begrijp waarom ik de penalty kreeg.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dit vinden de teams na GP Emilia-Romagna | 'We hoopten op een safety car'
Albon kreeg al vroeg in de race een tijdstraf, doordat zijn band niet goed werd bevestigd tijdens zijn eerste pitstop (Foto: Pirelli)

Logan Sargeant reed niet een heel veel betere race dan zijn collega, en kwam niet verder dan een zeventiende finishplaats. 'Vandaag was een beetje een strijd', blikt de Amerikaan terug. 'Er wordt hier heel weinig ingehaald, je komt vast te zitten in DRS-treinen, er is veel vuile lucht waardoor het moeilijk is om de banden op een goede plek te houden en ik had veel blauwe vlaggen in de tweede stint, dus het stapelde zich op. Ik heb verder niet al te veel te zeggen over de race.'

Alpine (Ocon P14, Gasly P16)

Het Franse team reed een beetje kleurloos rond in Imola, en, behalve een bijna-incident tussen Esteban Ocon en Stroll aan het begin van de race, kwam het ook niet zo vaak in beeld. Beide coureurs wisten ook niet in de punten te eindigen. 'Uiteindelijk misten we het tempo om mee te doen en we hadden niet de snelheid om aan te vallen of te verdedigen, wat onze opties in de race beperkte', legt Ocon uit. 'Bij de start konden we onze positie behouden, maar in het begin van de openingsstint hadden we moeite om Lance (Stroll, red.) achter ons te houden. Toen hij ons eenmaal passeerde, trok hij weg en konden we geen afstand houden tot de anderen. We probeerden onze eerste stint te verlengen om te profiteren van teams die een late pitstop zouden maken, maar dat gebeurde niet.'

Ook Pierre Gasly kijkt niet met een al te goed gevoel terug op het Italiaanse weekend. 'Helaas ging het vandaag niet helemaal goed. We waren niet snel genoeg om hogerop mee te doen. Over het algemeen voelde het alsof de auto minder competitief was dan gisteren, dus we moeten als team bekijken wat we beter hadden kunnen doen. Afgezien daarvan voelde de auto het hele weekend consistenter aan op dit circuit, dus we moeten ervoor zorgen dat we de factoren die we onder controle hebben goed aanpakken.'

Stake (Bottas P18, Zhou P15)

Het Sauber-team probeerde met twee verschillende strategieën voor haar coureurs, waarbij Zhou Guanyu op de harde band startte en Bottas op de mediums, de kansen om alsnog een punt te pakken te vergroten, maar het mocht niet zo zijn voor het Zwitserse team. 'Voor mij was het een vrij rustige middag', vertelt Bottas. 'We probeerden iets anders met mijn strategie, in tegenstelling tot die van Zhou, en stopten vroeg. Het was goed om het te proberen, want het werkte goed voor het grootste deel van de race, hoewel de tweede stint iets te lang duurde en mijn banden het uiteindelijk begaven in de laatste tien ronden.'

Ook Zhou kwam niet vaak in beeld in Imola, en beleefde een voornamelijk rustige race. 'De race van vandaag was in het begin vrij rustig, maar later kwam er weer wat actie. We hoopten op een safety car om echt te kunnen profiteren van onze strategie. Hoewel dat niet gebeurde, hebben we er toch werk van gemaakt, onze banden goed gemanaged en posities gewonnen. Helaas hadden de meeste auto's een vergelijkbare één-stop-strategie op een circuit waar het moeilijk is om een pitstop te maken.'

Visa Cash App RB (Ricciardo P13, Tsunoda P10)

Yuki Tsunoda kwam al gauw in de race achter Haas-coureur Nico Hülkenberg, maar een goed uitgevoerde undercut van Red Bulls zusterteam zorgde er uiteindelijk voor dat de Japanner de punten in kon rijden. Teamgenoot Daniel Ricciardo bleef op P13 steken. 'Ik denk niet dat er iets mis ging met de startprocedure, ik had het gevoel dat ik alles goed deed, maar helaas kostte het verlies van die startplaats ons wel punten in de race', blikt Ricciardo terug op het begin van zijn race in Imola. 'We komen er als team wel uit, want het ontbrak een beetje aan consistentie en we vielen meteen uit de punten. Tijdens de race zaten we in een trein van auto's en door de vuile lucht is dat op dit moment een zwak punt voor ons.'

Tsunoda is opgelucht dat hij alsnog een punt wist te pakken voor zijn team, tijdens de thuisrace van de Italiaanse renstal. 'Uiteindelijk ben ik blij dat ik een punt heb gescoord voor ons thuispubliek en voor de mensen die van de fabriek kwamen', aldus Tsunoda. 'Ik denk dat onze start onze race een beetje in gevaar bracht, omdat we een paar posities verloren aan Nico (Hülkenberg, red.). Hij was snel op de rechte stukken, dus we wilden niet achter hem eindigen en daarom gingen we eerder pitten dan gepland. Het was het cruciale moment van de race en ik denk dat we de strategie goed beheersten en goed reageerden op Nico.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dit vinden de teams na GP Emilia-Romagna | 'We hoopten op een safety car'
Tsunoda was erg in zijn nopjes met de succesvolle undercut op Hülkenberg (Foto: Pirelli)

Haas (Hülkenberg P11, Magnussen P12)

Beide Haas-coureurs kenden een sterke start, en wisten zelfs een paar posities goed te maken, maar Hülkenberg viel toch uit de punten na de succesvolle undercut van Tsunoda. 'We werden onderuitgehaald door Yuki, dus dat was één verloren positie', begint Hülkenberg. 'Checo (Pérez, red.) in zijn Red Bull kwam erdoor en hij was niet meer te houden op veel versere banden en een andere strategie. Eerlijk gezegd denk ik dat we niet genoeg snelheid hadden, het voelde alsof we een beetje misten en de strategie om vroeg te pitten maakte het leven behoorlijk moeilijk. Het was een lange laatste stint en het was een strijd om een goede harmonie en een goed ritme te vinden.'

Magnussen blikt iets positiever terug op zijn Italiaanse race dan zijn teamgenoot. 'Ik denk dat we een redelijke dag hadden. We kregen niets gratis als gevolg van problemen met voorliggers, dus P12 betekende voor ons dat we dat echt verdiend hadden door mensen op de baan in te halen en ervoor te vechten. Het voelde als een goede race, maar we begonnen gewoon te ver naar achteren. We lieten vandaag zien dat we er tempo in hadden en dat we onze concurrentie in het middenveld inhaalden, maar door onze startpositie scoorden we vandaag geen punten.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws