Dit vinden de teams na GP Singapore | 'Het is heel pijnlijk om de race op deze manier te eindigen' Formule 1
Formule 1

Dit vinden de teams na GP Singapore | 'Het is heel pijnlijk om de race op deze manier te eindigen'

Dit vinden de teams na GP Singapore | 'Het is heel pijnlijk om de race op deze manier te eindigen'

In ‘Dit vinden de teams…’ werpt F1Maximaal een blik op de beleving van de kleinere teams in de Formule 1: AlphaTauri, Williams, Alpine, Alfa Romeo en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van deze wat kleinere renstallen te melden hebben na de race op het Marine Bay Street Circuit in Singapore.

AlphaTauri

Liam Lawson heeft zijn eerste punt beet in de Formule 1. De vervanger van Daniel Ricciardo was gisteren al sneller dan zijn teamgenoot Yuki Tsunoda tijdens de kwalificatie en ook vandaag moest de Japanner het onderspit delven. Een incident met Sergio Pérez zorgde ervoor dat Tsunoda al in ronde één uitviel. 'Proficiat aan Liam voor zijn eerste punten vandaag, zeker omdat het zijn eerste keer racen in Singapore was', begon de eerste rijder van AlphaTauri. 'Wat mijzelf betreft, ben ik heel gefrustreerd. Vooral omdat het team veel verbeteringen had meegebracht dit weekend. Ik kwam heel goed weg bij de start, maar ik maakte contact tijdens de eerste ronde. Mijn sidepod en afkoelingssysteem waren daardoor beschadigd en dus moesten we opgeven.'

Voor Tsunoda is het al de tweede DNF op een rij. Vorig raceweekend in Monza viel hij al uit tijdens de opwarmronde. 'Ik vind het heel erg voor het team omdat ik niet de kans gekregen heb om het maximale uit de auto te halen. De snelheid om punten te scoren was er zeker vandaag.' Volgende week trekt het Formule 1-circus naar Suzuka en dus mag de Japanner zich opmaken voor zijn thuisrace. 'Ik moet mezelf even resetten en dan zullen we sterker terugkomen in Suzuka', aldus een strijdvaardige Tsunoda.

Alpine

Ook Alpine zag een van hun rijders uitvallen tijdens de race. Esteban Ocon reed comfortabel in de punten en was bezig aan een sterke avond op de straten van Singapore toen zijn wagen het plots begaf. Een hydraulisch probleem lag aan de basis van zijn opgave. 'Het is heel pijnlijk om de race op deze manier te eindigen', zei de Fransman teleurgesteld en slecht gehumeurd. 'We presteerden goed en waren snel. Het team maakte voortdurend de juiste beslissingen en ik vermaakte mij op de baan met enkele goede inhaalmanoeuvres. We moeten proberen te voorkomen dat dit niet nog is gebeurd, want we verdienden meer vandaag. Uiteindelijk kunnen we wel trots zijn op onze prestaties dit weekend.' Ocon blijft alvast achter met een zure nasmaak in zijn mond en had zijn verjaardag wel anders ingebeeld.

Net zoals bij AlphaTauri kon de andere coureur wel punten scoren. Pierre Gasly reed een anonieme race, maar eindigde wel knap zesde. 'Ik ben heel blij met de zesde plaats, vooral omdat het fysiek een erg zware race was. Mijn doel was om een schone race te rijden, maar ook agressief en beslissend te zijn. Ik zat verwikkeld in enkele stevige duels, maar we hebben het onderste uit de kan gehaald.' Na Monza kon de Franse renstal een opsteker heel goed gebruiken en dus was het des te pijnlijker dat Ocon uitviel. 'Het is jammer dat Esteban uitviel. We hadden zesde en zevende kunnen eindigen.'

Williams

Logan Sargeant zorgde door een knullige misrekening voor de safety car in Singapore. De Amerikaan verloor zijn voorvleugel en hobbelde terug naar de pitsstraat. De Williams-coureur zag hoe die ene fout beslag legde op zijn race. 'Die fout is mij duur komen te staan. Ik had het gevoel dat de auto het wel goed deed. Ik ben trots op mijn laatste twee stints. Op het gebied van snelheid was het zeker geen slechte race. Ik moet er gewoon voor zorgen dat die kleine foutjes eruit gaan. Ik kijk alvast uit naar Suzuka volgend weekend.'

Ook Alexander Albon kende geen vlekkeloze race. Pérez probeerde op het einde van de avond een optimistisch inhaalmanoeuvre waarbij hij de sidepod van de Williams beschadigde. Een tijdstraf was het gevolg, maar dat mocht voor Albon niet baten. 'We moesten eigenlijk op P8 eindigen vandaag. Onze strategie was uitstekend en we zaten in een goede positie.' Na afloop gaf de Williams-coureur ook zijn verdict over het incident met Pérez. 'Volgens mij was dat een heel optimistisch manoeuvre. Daardoor eindigde ik uiteindelijk buiten de punten. Ik kwam heel dicht bij Liam (Lawson, red.), maar toen gebeurde het contact met de Red Bull.'

Haas

Zoals eerder dit seizoen al een aantal keren het geval was, bleek de Haas sterk te zijn tijdens de kwalificatie. Zowel Kevin Magnussen als Nico Hülkenberg stootte door naar Q3, maar zondag werd al snel duidelijk dat het probleem met hun racesnelheid nog steeds niet verholpen was. Beide coureurs verloren een aantal plekken bij de start, waardoor ze al snel buiten de punten reden. Uiteindelijk eindigde Magnussen nog tiende en bezorgde zo zijn team een belangrijk punt. 'Toen Pierre (Gasly, red.) en de McLaren (van Piastri, red.) mij inhaalde, dacht ik dat het einde verhaal was. Ik had ook nog eens een probleem met mijn remmen en ging wijd in bocht twee. Tijdens de safety car wisselde ik naar de zachte band en op die compound had ik een heel goede snelheid. Ik had nog geluk door de crash van Russell dat ik zo nog een punt kon pakken.'

Voor zijn teamgenoot was P13 dan weer het hoogst haalbare. 'Het was een lange race. We hebben tijdens de sessie veel geïnvesteerd, maar onze inspanningen werden niet terugbetaald.' Hülkenberg herinnert zich ook nog hoe de safety car ervoor zorgde dat hij een handvol plaatsen verloor. 'We deden een dubbele pitstop, maar omdat ik de tweede wagen was, verloren we heel wat posities. Dat was ongelukkig, maar daar kunnen we nu eenmaal niets aan veranderen.' De Duitser sprak ook nog van een gemiste kans. 'Tijdens de virtuele safety car hadden we een stop kunnen maken. Ik had het gevoel dat er punten inzaten aangezien ik ver voor Kevin reed en hij uiteindelijk op P10 eindigde.'

Alfa Romeo

Ook Valtteri Bottas haalde de geblokte vlag niet. Voor de Fin was een probleem met zijn versnellingsbak de boosdoener. Bottas startte op de harde band en stopte niet onder de safety car. Hij viel niet veel later volledig terug naar de achterkant van de grid en was misschien wel opgelucht dat de marteling niet verder duurde. 'We wisten dat we enkele gokken moesten nemen vandaag. De timing van de safety car was ongelukkig voor ons. Op dat moment konden we nog niet stoppen voor de mediumband. We maakten niet veel progressie en uiteindelijk kwam mijn race ten einde door een technisch probleem. We hebben dan ook beslist om de wagen te stoppen uit voorzorg. Het was niet ons dagje', concludeerde Bottas.

Zhou Guanyu eindigde zowaar nog dicht tegen de top 10-plaatsen. De Chinees startte op softs, maar kwam al op het einde van het eerste rondje naar binnen voor harde banden. De timing van de safety car werkte duidelijk ook niet in zijn voordeel. 'We wisten dat we een agressieve strategie moesten proberen om plaatsen te kunnen winnen. Onze gok werkte bijna, alleen kwam de safety car te vroeg. Daardoor vielen we naar de achterkant van de grid. We wisten vooraf dat punten scoren moeilijk zou worden, vooral met beide Red Bulls achter ons, maar onze snelheid geeft ons goede moed. Ik denk dat we de komende races nog stappen kunnen zetten', aldus Zhou.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws