Ziggo-analisten zagen toch glimp van oude Verstappen: 'Op versere banden reed hij echt op de limiet' Formule 1
Formule 1

Ziggo-analisten zagen toch glimp van oude Verstappen: 'Op versere banden reed hij echt op de limiet'

Ziggo-analisten zagen toch glimp van oude Verstappen: 'Op versere banden reed hij echt op de limiet'

Volgens de analisten van Ziggo Sport reed Carlos Sainz in Singapore rond als een kampioen, en dat was een bijzondere vertoning. Olav Mol, Jack Plooij, Robert Doornbos en Rick Winkelman zagen hoe de Spanjaard de race voortdurend onder controle had, en vonden dat toch wel bijzonder voor iemand die pas zijn tweede overwinning op zijn naam schrijft. Ook zagen de heren dat Max Verstappen het voor het eerst echt moeilijk had tijdens een raceweekend, en benadrukten ze de uitstekende prestaties die Liam Lawson tot dusver leverde.

Olav Mol weet één ding zeker: de laatste vijf ronden waren ongetwijfeld het beste wat deze race in Singapore te bieden had. 'Bij Mercedes hadden ze als enige het lef om naar binnen te gaan voor een pitstop, en daardoor konden ze zo dichtbij komen.' Ook Doornbos deelt deze mening. 'Het was echt supergaaf om in de laatste paar ronden vier coureurs in één beeld te kunnen zien.' De mannen zijn het daarentegen ook unaniem eens over het feit dat Sainz met een bijzondere flair rondreed op het Marina Bay Street Circuit. 'Sainz reed echt rond als een kampioen, vooral als je nagaat dat hij daar eigenlijk nog nieuw in is, want dit is pas zijn tweede overwinning van zijn carrière. Dan is het echt superknap wat hij liet zien. Hij heeft de banden van begin tot eind ook supergoed onderhouden.'

Plooij durfde zelfs te beweren dat Ferrari mogelijk een keuze heeft gemaakt over de eerste rijder binnen het team, en dat supertalent Charles Leclerc nu toch echt zijn teamgenoot aan zich voorbij ziet gaan. 'Dit wordt een race waar we later van zeggen dat Ferrari eindelijk gekozen heeft om door te gaan met Sainz als eerste coureur.' De strategische keuzes van Ferrari zetten deze gedachte dan ook kracht bij, want Doornbos merkte al snel op dat Leclerc al vanaf het begin als slachtoffer van strategische keuzes rondreed. 'Hij reed al vanaf de eerste pitstop als slachtoffer rond, en dat blijft dan ook tussen zijn oren zitten. Dan kom je daarna verkeer tegen, vraag je teveel van de banden en betaal je daar rond het einde een nog grotere prijs voor.' Doornbos gaat echter niet mee in de uitspraak van Plooij, en vindt voornamelijk dat de prestaties van Sainz respect afdwingen. 'Ik denk niet dat Ferrari bewust kiest voor een eerste rijder, maar het lijkt mij dat Sainz het afdwingt met zijn prestaties.'

Waar het er strategisch een stuk minder goed uitzag was bij het team van Red Bull Racing. Zo had Verstappen het al vanaf de vrijdag aanzienlijk lastig, en dat viel de heren aan tafel ook al snel op. Toch siert het Verstappen dat hij altijd realistisch blijft, aldus Mol. 'Ik denk dat Verstappen vooral heel rustig kan blijven omdat hij realistisch naar de situatie kijkt. Hij weet dat de coureurs om hem heen nieuwere en snellere banden hebben, en daardoor dus beter vooruit komen dan hijzelf.' Toch zag Doornbos een glimp van de oude Verstappen voorbij komen toen de nieuwe medium-banden onder de auto geschroefd werden. 'Red Bull sloeg als enige team de Safety Cars over wat pitstops betreft, maar op de nieuwere banden zag je de oude Max (Verstappen, red.) echt wel even terugkeren. Hij reed echt weer op de limiet en leek weer te genieten van het maximale uit de situatie halen.

Lawson maakt indruk, Russell vergooide in één klap zijn podiumplek

George Russell werd uiteindelijk de grote verliezer in Singapore, nadat hij de ronde voor de finish in de muur belandde en daarmee zijn podiumplek vergooide. Toch maakte de mentaliteit die de nog jonge Brit gaandeweg de race liet zien wel indruk op Doornbos. 'Russell leek eerder zijn team te leiden dan andersom. Het team was tevreden met wat ze op dat moment hadden, maar Russell wilde zo graag winnen en blijven aanvallen.' Mol was een stuk minder voorzichtig in zijn uitspraken en kwam heel direct uit de hoek: 'Al het voorgaande gooide hij zo in het putje. Dan rijdt je heel de race zo sterk, en vergooi je het op die manier. Echt bizar.' Volgens Plooij had het team echter een rol kunnen spelen in het voorkomen van het incident, want teamgenoot Lewis Hamilton bleef ook dicht op de staart van Russell zitten. 'Ik denk dat het team daar ook een fout maakte door Hamilton daar constant zo dichtbij te laten zitten. Als ze Russell zijn gang hadden laten gaan en dat opgelost hadden, had Russell de focus gehad voor het gevecht voor zich.'

In het achterveld wist ook Liam Lawson voor het derde weekend op rij te verrassen. Dat is bijzonder, want hij heeft net zijn eerste drie weekenden in de Formule 1 achter de rug en wist meteen al punten te scoren in Singapore. Doornbos en Mol verwachten dat Ricciardo inmiddels kan vrezen voor zijn stoeltje, want Lawson zet vlot aan. 'Ricciardo ziet hoe iemand in zijn auto tijdens zijn derde race punten pakt,' benadrukt Doornbos, 'en dat ook nog na een fantastische kwalificatie. Dat gaat toch aan je vreten.' Mol heeft daar nog het nodige aan toe te voegen over hoe Lawson eigenlijk voor de leeuwen werd gegooid. 'Je kan zelfs nog harder denken, want Lawson laat zien wat Ricciardo tot op heden niet heeft laten zien, en dat nog zonder fatsoenlijke voorbereiding.' Volgens Doornbos is er één ding duidelijk: 'Lawson zal per volgend jaar een permanent stoeltje aangeboden krijgen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws