Hoewel de coureurs geen groot fan waren van de twee verplichte pitstops in Monaco, verdedigt CEO Stefano Domenicali het idee. Hij geeft aan dat de Grand Prix van Monaco nog nooit zo veel aandacht heeft gehad en dat het de juiste poging was. Daarnaast zegt hij dat er al veel langer discussies zijn over het stratencircuit.
Vorig jaar was de Grand Prix van Monaco niet bepaald een succes te noemen. Na een rode vlag in de eerste ronde, kregen alle coureurs een gratis bandenwissel. De race werd daardoor uitgereden zonder verdere pitstops en om dat voor elkaar te krijgen gingen de coureurs niet op volle snelheid. Het was een lange en saaie race, dus daar moest verandering in komen.
Voor de Grand Prix van Monaco 2025 besloot de FIA met twee verplichte pitstops te komen. Op die manier hoopte het bestuursorgaan dat het veld wat werd opgeschud en dat teams andere strategieën zouden proberen. Hoewel het nog steeds geen inhaalacties opleverde, vindt de CEO van de Formule 1, Stefano Domenicali, het experiment een succes. 'Ik zal beginnen met het feit dat het evenement in Monaco geweldig was', vertelt hij tegen Sky Sports.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hij lijkt met name de aandacht voor het evenement geweldig te vinden. 'We hebben nog nooit zo veel mensen gehad, zoveel boten, zoveel aandacht', legt hij uit. 'Dat betekent dat het evenement iets is wat de Formule 1 wil en dat is echt geweldig.' Over de race zegt Domenicali eigenlijk niet zo veel, hij geeft met name aan dat het evenement van de Grand Prix van Monaco een succes was.
Smalle straten
Coureurs waren geen fan van het evenement. Het team van Williams gebruikte een slimme strategie door heel het veld op te houden, maar de coureurs gaven beide aan dat ze niet blij waren met de race, omdat ze liever niet op deze manier hadden willen racen. Ook Max Verstappen vond het geen succes. 'Zelfs nu merkte je dat je hier niet kunt inhalen', zei Verstappen over het einde van de race, toen hij helemaal door zijn banden heen was gezakt. Het circuit van Monaco is simpelweg te smal om iemand in te kunnen halen.
Ook de CEO geeft toe dat de straten van Monaco niet heel breed zijn, terwijl de auto's dat op dit moment juist wel zijn. 'We weten dat de straten die breedte hebben en we weten dat de auto's vrij groot zijn, dus het is de bedoeling om daar aandacht voor te creëren', aldus Domenicali.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verder geeft de CEO aan dat hij het geweldig vond om te zien dat de strategie lang onduidelijk bleef. 'De dag ervoor dacht iedereen dat de coureurs al één stop of zelfs twee stops zouden maken in de eerste ronde', legt hij uit. 'Daar was veel discussie over en daardoor wist niemand precies wat er ging gebeuren. Natuurlijk hebben teams verschillende strategieën geprobeerd.' Hoewel er dus verschillende dingen werden geprobeerd door de teams, veranderde er uiteindelijk niet al te veel aan de top tien.
In gesprek met Monaco
Hoewel Domenicali het dus een succes vond, lijkt hij wel open te staan voor eventuele veranderingen. 'Het goede is dat we erover praten', zegt de CEO. Als de interviewer aangeeft dat Alex Wurz, voormalig Formule 1-coureur en voorzitter van de Grand Prix Drivers Association, met een aantal ideeën is gekomen voor verbeteringen van de race, is de CEO niet onder de indruk. 'We rijden er al 75 jaar? In Monaco? Ik denk dat we al 75 jaar iets anders willen doen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Domenicali vertelt in ieder geval dat ze in gesprek zijn met Monaco. 'We zijn in gesprek met de stad, maar zoals je je wel kunt voorstellen, is het helemaal niet gemakkelijk', legt hij uit. De Grand Prix van Monaco wordt gewoon door de straten van Monaco gereden, dus het kan niet zomaar aangepast worden. Domenicali wil zich daarom nog niet al te veel bezig houden met eventuele aanpassingen aan het circuit. 'Laten we genieten van het evenement dat uiteindelijk fantastisch is geweest.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties