Lando Norris wint dankzij wat geluk, veel regen en de vaardigheden om zijn auto op de gladde baan te houden de Grand Prix van Groot-Brittannië. Voor teamgenoot Oscar Piastri verliep de race een stuk minder voorspoedig, want de Australiër verloor de leiding dankzij een tijdstraf van tien seconden. Max Verstappen had hele andere dingen aan zijn hoofd, want de RB21 was allesbehalve geschikt voor een natte race.
Het Duitse Auto, Motor und Sport had tot aan het remincident Piastri al als winnaar van de Grand Prix van Groot-Brittannië gekroond. ‘Oscar Piastri was eigenlijk al op weg naar een overwinning. Maar toen kwam de zware regen en de wedstrijdleiding besloot om Bernd Mayländer uit veiligheidsoverwegingen de race in te sturen’, schrijft journalist Tobias Grüner, verwijzend naar de bestuurder van de safetycar. De voorsprong die Piastri aan het uitbouwen was, verdween als sneeuw voor de zon. Bij de eerste herstart verliep alles soepel voor Piastri. So far, so good, zouden ze in Engeland zeggen.
Een botsing tussen Isack Hadjar en Andrea Kimi Antonelli zorgde ervoor dat Mayländer weer wat kilometers mocht gaan maken in de safetycar. ‘Toen het signaal kwam voor de herstart, remde Piastri het veld iets te hard af in de ogen van de stewards. Verstappen moest uitwijken en klaagde meteen over de radio’, gaat het artikel verder. ‘Het duurde slechts twee ronden voordat de stewards een straf van tien seconden uitdeelden aan de McLaren-coureur, wat hem uiteindelijk de overwinning kostte. De stewards beoordeelden deze manoeuvre als gevaarlijk en onvoorspelbaar.’
Coureurs laten incidenten soms erger lijken dan ze zijn
Er was na afloop veel te doen om de straf van Piastri, die het er zelf duidelijk niet mee eens was. Ook zijn teambaas vond het behoorlijk zwaar. ‘McLaren had graag meer tact gezien van de stewards’, meent Auto, Motor und Sport. ‘Er zijn coureurs op de baan die zulke situaties erger kunnen laten lijken dan ze zijn’, klonk het vanuit kamp McLaren. ‘In zulke gevallen zou het goed zijn als de stewards na de race alle betrokkenen aan het woord laten om een eerlijk oordeel te kunnen vellen’, voegt Stella er nog aan toe. In Canada hoopte Red Bull Racing ook al op een straf voor George Russell, al remde deze in een soortgelijke situatie wel minder hard dan Piastri.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen begon de race op Silverstone vanaf poleposition, maar raakte de koppositie al snel kwijt. Een glijpartij vlak na de safetycar die Piastri’s kansen op de overwinning in rook deed opgaan, zorgde ervoor dat de wereldkampioen terugviel naar P10. ‘Na de kwalificatie voorspelden de meeste fans waarschijnlijk Max Verstappen als winnaar. De wereldkampioen had poleposition veiliggesteld met een waanzinnige ronde’, stelt Auto, Motor und Sport. Tijdens de kwalificatie werd hij geholpen door een zeer platte achtervleugel op de auto, die eigenlijk alleen kort zou worden getest. ‘Maar de balans was ineens goed’, stelt journalist Grüner.
Verstappens redding op zaterdag werd op zondag zijn ondergang
Op zaterdag zat alles de Limburger mee. ‘Verstappen profiteerde van de harde wind tijdens de kwalificatie, die ook nog eens de goede kant op waaide. Dankzij de extra luchtstroom aan de voorkant kon hij ondanks de minivleugel bijna vol gas door de snelle bochten van Copse, Maggots en Becketts vliegen’, stelt het Duitse platform. ‘De Red Bull zou ook een harde noot geweest zijn om te kraken in de race met het voordeel qua topsnelheid. Maar toen kwam de regen tussenbeide.’
De regen betekende het einde van Verstappens kansen. ‘Op het vochtige circuit bleek Verstappens gebrek aan downforce zijn ondergang. Hij had te weinig grip in de strijd met de McLaren’, geeft Grüner aan. ‘Verstappen had moeite om terrein goed te maken zolang er nog water op de baan lag’, voegt hij eraan toe. Helaas voor de Nederlander was dit het grootste gedeelte van de race het geval. Pas aan het einde van de wedstrijd kwam er weer wat tempo in bij Verstappen, die met wat inhaalacties de schade wist te beperken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties