F1-coureurs kunnen DRS al voor de laatste bocht openen, Pirelli wacht met spanning op data Formule 1
Formule 1

F1-coureurs kunnen DRS al voor de laatste bocht openen, Pirelli wacht met spanning op data

F1-coureurs kunnen DRS al voor de laatste bocht openen, Pirelli wacht met spanning op data

Aankomend weekend zal er een kleine aanpassing zijn aan het circuit van Zandvoort. De DRS zal al voor de laatste bocht, de Arie Luyendijk-bocht, geactiveerd worden, waardoor de coureurs makkelijker in moeten kunnen halen. Mario Isola hoopt dat het experiment succesvol blijkt in de eerste vrije trainingen, zodat er inderdaad meer ingehaald kan worden op zondag.

Vorig jaar werd de DRS pas na de laatste bocht geactiveerd. Dit jaar mogen de coureurs hun DRS-klep dus al voor de Are Luyendijk-bocht openen, waardoor het rechte stuk met DRS ineens driehonderd meter langer wordt. Op deze manier moeten de rijders elkaar makkelijker kunnen volgen om op deze manier ook vaker te kunnen inhalen in de eerste bocht. De coureurs hebben in de simulator nog weinig problemen ondervonden, volgens De Telegraaf, maar mocht dit alsnog gebeuren dan kan de wedstrijdleiding de situatie weer aanpassen.

Isola hoopt op meer inhaalacties

Vooral Isola, topman bij bandenleverancier Pirelli, wacht met smart op de eerste vrije trainingen op het circuit van Zandvoort. Voor Pirelli wordt het interessant om te zien hoe de banden reageren op de langere DRS-zone. 'Als je de DRS activeert, verschuift de belasting normaal gesproken naar de voorbanden, waardoor deze meer belast worden dan de achterbanden', vertelt Isola bij de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'We moeten naar de data kijken of de achterbanden in deze situatie bijvoorbeeld niet gaan glijden, waardoor het oppervlak van de band mogelijk wat oververhit raakt.'

De Italiaan hoopt dat de data uit de eerste trainingen in het voordeel spreken van de langere DRS-zone. De Pirelli-topman zou graag zien dat er meer ingehaald kan worden. 'We hebben dit jaar in een paar races duidelijk gezien dat de auto’s elkaar beter kunnen volgen en de coureurs ook beter in de gelegenheid zijn om in te halen. We weten dat Zandvoort een vrij lastige baan is om in te halen, maar hopelijk zien we dit jaar iets meer actie en wat meer inhaalmanoeuvres, mede dankzij de banden die we gekozen hebben voor deze baan.'

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws