F1 in het kort | Brokstukken in de remmen zorgden voor uitvalbeurt Alonso Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Brokstukken in de remmen zorgden voor uitvalbeurt Alonso

F1 in het kort | Brokstukken in de remmen zorgden voor uitvalbeurt Alonso

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Brokstukken in de remmen zorgden voor uitvalbeurt Alonso

Fernando Alonso viel uit in de Grand Prix van Bahrein door brokstukken die terecht waren gekomen in de achterremmen. De Spanjaard keerde in Bahrein terug na een afwezigheid van twee jaar en leek ook een tijdje te kunnen rekenen op punten bij zijn debuut. Het mocht echter niet zo zijn. 'Tot dat punt was de race leuk. De start was goed en ik had ook nog een aantal mooie gevechten met oude collega's. Nu ben ik alleen vooral teleurgesteld over het feit dat we de finish niet hebben gehaald', vertelt Alonso aan F1.com.

'We hebben in ieder geval veel voortgang te boeken. Het ligt namelijk heel dichtbij elkaar in het middenveld. Een tiende van een seconde kan al een wereld van een verschil betekenen. Het zal wat dat betreft een heel interessant seizoen worden om naar te kijken. We zullen alles moeten finetunen om het resultaat te maximaliseren', sluit de Alpine-coureur af.

Hamilton verbreekt wederom een Schumacher-record

Tijdens de Grand Prix van Bahrein heeft Lewis Hamilton wederom een record van Michael Schumacher verbroken. De Mercedes-coureur heeft nu het record 'meeste rondes aan de leiding' met maar liefst 5.126 rondjes aan kop. Daarnaast is het zijn 75e overwinning voor Mercedes en de 300e overwinning van een Britse coureur in de Formule 1.

Vettel krijgt toch nog gridstraf vanwege negeren gele vlaggen

Sebastian Vettel krijgt een dag na de kwalificatie alsnog een gridstraf van vijf plaatsen toegewezen. Dat komt door het negeren van de gele vlaggen in de eerste bocht in Q1. Daarnaast krijgt de Duitser ook nog drie strafpunten op zijn naam. Vettel start daarmee als laatste aan de eerste race van het seizoen, de Grand Prix van Bahrein.

FIA gaat elk weekend ter controle een F1-auto demonteren

De FIA-stewards zullen elk raceweekend willekeurig één F1-auto in beslag nemen om te controleren aan de hand van de technische reglementen. De gehele bolide zal uit elkaar gehaald worden. Als er vervolgens onregelmatigheden gevonden worden, kan de FIA de auto in beslag nemen voor verder onderzoek. 'Hoewel dit een nieuwe procedure is in de Formule 1, wordt het al routinematig uitgevoerd in andere FIA-kampioenschappen', verklaren de stewards in een persbericht.

Stewards onderzoeken Vettel opnieuw na negeren dubbel geel

Sebastian Vettel wordt voor de tweede maal onderzocht door de stewards, ditmaal voor het negeren van dubbele gele vlaggen in zijn laatste snelle ronde in de kwalificatie voor de Grand Prix van Bahrein. Volgens de stewards zou Vettel te hard zijn gegaan in een gevaarlijke situatie, waardoor hij mogelijk een straf op zijn bord kan krijgen. De viervoudig wereldkampioen moet zondag bij de stewards verschijnen om het incident te bespreken.

Vettel was zaterdag al eerder 'under investigation' voor het negeren van een enkele gele vlag in diezelfde periode. Vettel kwam er in dat geval zonder sanctie vanaf.

Verstappen in 'maar' vier bochten sneller

Max Verstappen pakte zaterdag poleposition, maar was in 'maar' vier bochten sneller. Met name in de eerste en voorlaatste bocht won de Nederlander veel tijd, zo wijst de onderstaande analyse uit. AlphaTauri won vooral veel tijd op de rechte stukken.

AlphaTauri verbreekt avondklok, vervangt een sensor

AlphaTauri heeft de avondklok verbroken. In het holst van de nacht heeft het Italiaanse team een sensor vervangen op de bolide van Yuki Tsunoda. Het team mocht de avondklok overigens wel breken, het is toegestaan om dit tweemaal per seizoen te doen. De sensor bleek moeilijk bereikbaar, waardoor het team genoodzaakt was om de avondklok te verbreken. Hierdoor mag AlphaTauri nog maar één keer 's nachts aan de slag met de AT02.

Russell: 'Het kan alleen nog maar beter worden'

George Russell is positief na zijn eerste vrijdag met Williams tijdens een Grand Prix-weekend dit jaar, zo laat hij weten tegenover Formel1.de. Zo denkt hij dat het vanaf hier alleen nog maar beter kan worden voor zijn team: 'Het is een goed teken als we denken dat dit de moeilijkste omstandigheden voor onze auto zullen zijn. Het kan alleen maar beter worden als dit het slechtste scenario is. En Haas lijkt iets achter ons te zitten, dat is ook positief. Alfa Romeo zag er wel heel snel en heel indrukwekkend uit', aldus Russell.

Capito wil nog meer Volkswagen-personeel bij Williams

Jost Capito wil nog meer Volkswagen-personeel aantrekken bij Williams. Dat vertelt de CEO van het Britse team tegenover Speedweek.com. Capito stond zelf aan het roer van het WRC-programma van het Duitse merk en recentelijk werden aan Williams ook François-Xavier Demaison als technisch directeur en Willy Rampf als consultant toegevoegd.

Raikkonen over crash VT2: 'Doet er niet zo veel toe'

Kimi Raikkonen had tijdens de eerste trainingsdag van de Grand Prix van Bahrein de 'eer' om de eerste crash op zijn naam te schrijven. The Iceman meldt dat het niet zo heel spannend was. 'Het was natuurlijk niet ideaal om wat tijd te verliezen, maar we hebben al zó veel gegevens dat het geen echt grote tegenslag is', verklaart hij volgens Motorsport Total. 'We moeten nog een aantal dingen finetunen in de avond, maar dat komt goed. Het doet er niet zo veel toe.'

PSV wenst Verstappen en Perez geluk met persoonlijke voetbalshirts

Voetbalclub PSV wenst Red Bull-rijders Max Verstappen en Sergio Perez veel geluk en succes bij hun 2021-seizoen. Als steun heeft het team twee persoonlijke PSV-shirts laten maken met de coureursnummers van de Bulls.

Ticktum blijft aan als ontwikkelingscoureur bij Williams

Daniel Ticktum zal dit jaar aanblijven als de ontwikkelingscoureur van Williams, zo meldt de officiële site van de Formule 1 vandaag. De Engelsman is momenteel Formule 2-coureur bij het team van Carlin, waarvoor hij in 2018 ook al reed in het Europees Formule 3-kampioenschap. Toen werd hij verslagen door Mick Schumacher voor de titel, nu debutant in de Formule 1 bij Haas.

Norris: 'De Formule 1 kent geen topteams en middenveld meer'

Volgens Lando Norris is het gat tussen de topteams en het middenveld dusdanig verkleind dat er niet meer van twee aparte klassen gesproken kan worden. 'Ik hoop dat er dit jaar geen middenveld meer is. Wij behoren niet meer tot het 'middenveld'', liet de Brit optekenen door RaceFans. 'Er zijn gewoon twee teams die heel snel zijn (Red Bull Racing en Mercedes, red.) en de rest van de grid probeert die teams gewoon bij te halen. Of dat gaat lukken, zien we op zondag.'

Alonso tevreden: 'Nieuwe motor een stap vooruit'

Fernando Alonso is tevreden over de nieuwe Renault-motor die dit jaar achterin zijn Alpine A521 zal liggen. Dat laat de Spanjaard weten tijdens de persconferentie voor de Grand Prix van Bahrein dit weekend. Alonso: 'Ik kan zeggen dat we bij Alpine blij zijn met de nieuwe krachtbron. Het is een evolutie van vorig jaar en het voelde erg goed.'

Ook met de betrouwbaarheid zit het volgens de terugkerende Alonso wel goed: 'We hadden geen problemen en konden veel ronden rijden. Iedereen in de fabriek heeft indrukwekkend werk afgeleverd. Het ziet er goed uit voor dit jaar en ik weet zeker dat de nieuwe motor een stap vooruit is.'

Piastri: 'Coureurs die voor reverse grid-pole gaan, zijn onsportief'

Oscar Piastri zou het onsportief vinden als zijn mede Formule 2-coureurs posities tijdens een race zullen zakken om de zogeheten reverse grid-poleposition te pakken. Zo laat de regerend Formule 3-kampioen weten tegenover Formula Scout. 'Het is best riskant en vooral onsportief gedrag om je te laten zakken naar een tiende plaats', wat de plek is waar je moet eindigen om in de volgende race van een weekend als eerste te mogen starten.

Heeft Mercedes weer een nieuwe uitvinding?

In het afgelopen seizoen wist Mercedes de Formule 1-wereld te verassen met een technisch hoogstandje: het DAS-systeem. Na protest van verschillende teams werd DAS afgekeurd voor dit seizoen. Maar heeft Mercedes een nieuwe uitvinding? Tijdens de persconferentie hintte teambaas Toto Wolff op een nieuwe innovatie. 'Jullie hebben nog niet gezien wat wij op de auto gaan monteren. Er is altijd ruimte voor innovatie en we proberen altijd iets nieuws te bedenken.' Of het een groot verschil gaat maken is nog niet duidelijk, maar de teambaas lijkt er tevreden mee te zijn. 'Het is prachtig als het werkt.'

Schumacher bedankt Raikkonen voor welkome tips

Mick Schumacher begint aan zijn eerste Formule 1-seizoen en doet dit met heren op de grid die nog tegen zijn vader geracet hebben. Zo maakten onder meer Fernando Alonso en Kimi Raikkonen het Michael Schumacher met regelmaat lastig. Een van deze voormalige rivalen, Raikkonen, heeft het zoontje van de zevenvoudig wereldkampioen de nodige tips gegeven voor zijn Formule 1-debuut, en daar is Mick maar al te blij mee.

'Ik heb nog niet met alle oudere coureurs op het circuit gestaan, omdat we tijdens het testweekend niet altijd op dezelfde momenten reden. Ik heb echter wel met Kimi op het circuit gestaan en die ken ik natuurlijk best goed. Het is altijd prettig om met hem te praten en het is fijn om wat tips en informatie van hem te krijgen', stelt de Duitser tegenover RaceFans.

Haas brengt eerste en enige updatepakket van 2021 in Imola

Voor Mick Schumacher en Nikita Mazepin wordt het een zwaar jaar. Hun renstal, Haas, heeft aangegeven nauwelijks te ontwikkelen in 2021. Alleen in Imola komt er nu een klein upgradepakket aan, rond 16 april dus. Voor die tijd zijn de onderdelen nog niet klaar, merkt The Race op. 'De upgrades voor Imola zijn ook meteen de laatste wijzigingen voor dit jaar', bevestigde teambaas Günther Steiner.

Budkowski: 'Wijzigingen aan achterkant van vloer lastiger dan verwacht'

Marcin Budkowski is van mening dat de wijzigingen die dit jaar moesten worden doorgevoerd aan de achterkant van de vloer lastiger waren dan verwacht. Dat laat de uitvoerend directeur van Alpine weten tegenover RaceFans. Dit jaar moest er namelijk een stuk van de vloer gehaald worden om minder downforce te genereren. Teams zouden daarmee zo'n tien procent aan neerwaartse druk moeten verliezen.

Budkowski zei het volgende: 'Het is een ingewikkeld gedeelte om aan te raken, want als je ook maar één dingetje veranderd, zorgt dat meteen voor correlatieproblemen tussen de windtunnel en het circuit. Het is hoogstwaarschijnlijk een onbedoeld effect van de nieuwe reglementen. Daardoor is het wel lastiger om wijzigingen door te voeren dan we eerst hadden verwacht. Het geeft een soort extra uitdaging voor ons.'

Weug neemt met Iron Lynx deel aan de Italiaanse F4

Maya Weug gaat dit seizoen rijden in de Italiaanse F4 voor team Iron Lynx. In januari werd de Nederlandse als eerste vrouwelijke coureur in de Ferrari Driver Academy opgenomen. Ook wist ze de FIA Girls On Track te winnen. Hiervoor is ze nu beloond met een plek in de Italiaanse singleseater-klasse.

Esports-team van Grosjean zal esports-team van Haas managen

Het esports-team van Romain Grosjean zal vanaf dit jaar het esports-team van het Haas Formule 1-team managen. Dat maakt het Amerikaanse team bekend via hun Twitter-account. R8G Esports, zoals Grosjeans team heet, zal daarmee ook de coureurs leveren voor het esports-team van Haas.

F2- en F3-auto's komende drie jaar grotendeels ongewijzigd

De huidige Formule 2- en Formule 3-auto's zullen de komende drie jaar grotendeels ongewijzigd blijven, meldt motorsport.com. Dat heeft Bruno Michel, CEO van de feeder-serie, bevestigd tegen het medium. De organisatie wil geen extra kosten opleggen aan teams tijdens het huidige, moeilijk economisch klimaat. In de tussentijd zal gekeken worden naar de verduurzaming van de sport. De opties die op tafel liggen zijn biobrandstoffen en hybride-aandrijvingen.

F1-coureurs verzamelen zich voor start GP Bahrein voor 'We Race As One'-initiatief

Het knielen van Formule 1-coureurs voor aanvang van de Grands Prix zal ook dit jaar blijven gebeuren, zo meldt Motorsport.com. Stefano Domenicali, de nieuwe CEO van de F1, is samen met de coureurs tot een besluit gekomen om het knielen een onderdeel te laten blijven van het 'We Race As One'-initiatief dat vorig jaar is opgezet. Voor aanvang van de races dit jaar krijgen de coureurs de gelegenheid om een gebaar naar keuze te maken. Alle coureurs zullen van tevoren bij de ceremonie te vinden zijn om het initiatief te steunen, maar zijn vrij om te doen wat zij willen.

Red Bull rijkelijk vertegenwoordigd tijdens persconferentie Bahrein

Red Bull Racing is goed gerepresenteerd gedurende de eerste persconferentie-ronde van het jaar. Zo horen we uiteraard op donderdag van beide coureurs, terwijl op vrijdagmiddag Zak Brown, Toto Wolff en Christian Horner plaatsnemen achter de microfoon. Daarna horen we Alpine's Laurent Rossi, Williams' Jost Capito en Honda's Toyoharu Tanabe hun licht schijnen op de eerste sessies. Het hele schema vind je hier.

Alonso: 'Ik verwacht een paar verrassingen in Bahrein'

Het is na de wintertest nog moeilijk te zeggen hoe de verhoudingen zijn tussen de teams, maar Fernando Alonso denkt dat het één en ander veranderd is na afgelopen seizoen. De coureur heeft zijn bolide tijdens de wintertest al leren kennen en kijkt ernaar uit om die te meten met de concurrentie. 'Ik verwacht dat er wel een paar verrassingen zullen zijn', zegt de Spanjaard volgens Racefans. 'We zullen het zien bij de kwalificatie in Bahrein, wanneer iedereen met weinig brandstof en de snelste banden rijdt.'

Williams stelt Demaison aan als nieuwe technisch directeur

Williams heeft François-Xavier Demaison aangesteld als de nieuwe technisch directeur van het Formule 1-team. De Fransman zal verantwoordelijk zijn voor de technische werking van het bedrijf, inclusief de ontwerpafdeling. 'Ik kijk er echt naar uit om bij Williams Racing te komen werken, aangezien ze aan een spannende reis beginnen om hun prestaties te verbeteren', verklaarde Demaison op de Williams-website. Ook de CEO van het team, Jost Capito, is tevreden met de aanwinst: 'Ik heb zijn technische capaciteiten met eigen ogen kunnen zien en zijn sportieve successen spreken voor zich. Ik twijfel er niet aan dat zijn kennis zal bijdragen aan onze ambitie om opnieuw te winnen.'

Wolff nam bewust geen coronavaccinatie in Bahrein

Toto Wolff nam bewust geen coronavaccinatie in Bahrein, ondanks het feit dat de plaatselijke regering die wel aanbood. 'Ik wil niet voordringen in de rij, anderen hebben het harder nodig. Het is een persoonlijke kwestie. Sommige teamleden hebben het wel gedaan, maar ik voelde me niet geroepen. Het was fijn dat de mogelijkheid er wel was', aldus de Oostenrijker in gesprek met ORF.

McLaren tekent overeenkomst met jong talent Ugochukwu

McLaren heeft een overeenkomst getekend met het jonge talent Ugo Ugochukwu. Het team uit Woking heeft daardoor de mogelijkheid om de 13-jarige Amerikaan tot het Formule 1-team te betrekken. Onder begeleiding van de renstal zal Ugochukwu zichzelf eerst nog verder moeten ontwikkelen. 'Het is een eer om getekend te zijn door zo'n iconisch F1-team', liet de Europees kartkampioen weten. Ook McLaren-teambaas Zak Brown is tevreden met de nieuwe aanwinst. 'We hebben hem al een tijdje gevolgd en nu we de kans kregen om hem te tekenen, twijfelden we geen moment.'

Aston Martin viert terugkeer in F1 met speciale Vantage

Aston Martin heeft een speciale F1-uitvoering gemaakt van de Vantage. Het model is bedoeld om de terugkeer van het merk in de Formule 1 te vieren. Het verschil is te vinden in een 25pk sterkere motor en een verhoging van de downforce met 200kg op topsnelheid. Ook komt de auto met een speciale kleurstelling, die gebaseerd is op het bekende 'british racing green'. Inspiratie voor het model komt van de Vantage-safetycar die dit seizoen zijn debuut maakt in de F1.

Grosjean te horen op Canal+ tijdens GP van Bahrein

Romain Grosjean zal te horen zijn als consultant bij het Franse Canal+ tijdens de Grand Prix van Bahrein. De voormalig Formule 1-coureur doet dat dan weliswaar in het Frans, maar voor de kijkers die dat kunnen verstaan wordt het vast interessant. Grosjean is niet de enige die deze weg inslaat, ook Nico Hulkenberg is onlangs Formule 1-analist geworden.

F1-coureurs hoeven zich niet aan Australische quarantaineregels te houden

Om de Grand Prix van Australië later dit jaar door te laten gaan, worden de quarantaineregels in het land versoepeld voor de grid. Normaal gesproken moet een bezoeker van Australië eerst twee weken in quarantaine alvorens vrij door het land te mogen, maar gezien de GP van Brazilië twee weken voor de Australische race is, kan dit niet. De organisatie van de race in Melbourne meldt bij Nine echter dat dit geen probleem zal worden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws