F1 in het kort | Budgetlimiet van $600.000 voor schade in sprintraces Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Budgetlimiet van $600.000 voor schade in sprintraces

F1 in het kort | Budgetlimiet van $600.000 voor schade in sprintraces

3In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Budgetlimiet van $600.000 voor schade in sprintraces

Er is een overeenkomst gesloten over het extra budget dat teams krijgen voor het repareren van mogelijke schade in de experimentele sprintraces van dit seizoen, meldt Racefans. Het gaat om een bedrag van 600.000 dollar, omgerekend ongeveer vijf ton in euro's. Daar bovenop krijgt elk team per sprintrace een bedrag van $75.000 om de kosten van de deelname te dekken. Om gebruik te kunnen maken van het extra budget, moeten teams kunnen aantonen dat er schade is geweest.

Dit jaar zal driemaal een sprintrace worden verreden. De Britse, Italiaanse en Braziliaanse Grands Prix zijn hiervoor uitgekozen. De kwalificatiesessie wordt dan op vrijdag gehouden en de startopstelling voor de hoofdrace wordt bepaald door de uitslag van de sprintrace op zaterdag. Het plan moet nog officieel worden worden aangenomen door de F1-commissie. Naar alle waarschijnlijkheid zal er unaniem vóór worden gestemd.

Latifi over crash op Imola: 'Ik zag Mazepin niet'

Nicholas Latifi viel al uit in de eerste ronde van de GP van Emilia-Romagna. De Canadees was van de baan geraakt en bij het terugkeren kruiste hij voorlangs bij Nikita Mazepin. Hierdoor belandde hij in de muur en kwam er een safety car. 'Het was mijn fout in lastige omstandigheden', geeft Latifi toe na afloop. 'Zelfs de ronden naar de grid waren moeilijk en de spray was de ergste die ik ooit had gezien. Ik zag Mazepin niet toen ik weer de baan op reed. Het was een ongelukkig weekend omdat het mijn eigen fout was. Het spijt me voor het team.'

Voor Dave Robson, hoofd voertuigprestaties, viel de race voornamelijk tegen vanwege de mogelijkheid die het bood om wk-punten te verdienen. Beide coureurs vielen uit, maar George Russell leek een tijdje af te stomen op een top-tien finish. 'We hadden het tempo en de snelheid om Valtteri Bottas in te halen', vertelt Robson. 'Als we die stap netjes hadden kunnen maken, leken we een sterke finish te kunnen behalen. We hebben een goede kans gemist om punten te scoren, maar met nog veel races te gaan weet ik zeker dat we binnenkort weer zo'n kans krijgen.'

FIA deelt meerdere straffen uit na race, Stroll en Raikkonen verliezen punten

Na afloop van de hectische race op Imola heeft de FIA nog teruggekeken naar een aantal race-incidenten. Hieruit is gekomen dat Lance Stroll en Kimi Raikkonen nog straffen verdienen. Stroll krijgt vijf seconden tijdstraf voor het onterecht inhalen van Pierre Gasly, waardoor de Canadees zakt naar P8 en Gasly stijgt naar P7. Raikkonen kreeg een forse straf van 30 seconden omdat hij niet door de pitstraat reed terwijl dat moest van de racedirectie. Het voorval gebeurde bij de chaos rondom de crash van Valtteri Bottas en George Russel, waar een rode vlag door viel.

De uitgedeelde straffen betekenen overigens goed nieuws voor Fernando Alonso: de Alpine-rijder klimt hierdoor de top tien in, wat betekent dat hij zijn eerste WK-punt heeft bemachtigd sinds zijn rentree in de Formule 1.

Stewards beoordelen crash Bottas en Russell als 'racing incident'

De stewards gaan geen verdere actie ondernemen met de crash van Valtteri Bottas en George Russell. Volgens de stewards bewoog Bottas niet excessief teveel naar rechts. De stewards zagen wel dat de Mercedes langzaam naar rechts bewoog, maar deze volgde gewoonweg de lijn die was ontstaan. Russell kwam helaas onfortuinlijk terecht op het natte gedeelte aan de rechterkant, waardoor hij de auto verloor. De stewards doen het in ieder geval af als een 'racing incident'.

Gasly en Stroll moeten zich melden bij de FIA-stewards

Pierre Gasly en Lance Stroll moeten zich melden bij de stewards van de FIA voor het incident tussen de twee in ronde 11. Laatstgenoemde coureur heeft Gasly ingehaald door een stuk af te snijden buiten de baan, iets wat niet mag. Een

Regen slaat toe in Imola voorafgaand aan de race

Het is begonnen met regenen in Imola en dat zorgt al voor enige problemen tijdens en na de eerste opwarmrondes. Fernando Alonso raakte buiten de baan met zijn Alpine, maar wist zijn bolide er eigenhandig weer uit te rijden. De Spanjaard heeft daarbij wel zijn voorvleugel beschadigd, maar dat kan nog op de grid gerepareerd worden. Max Verstappen heeft ondertussen al zijn zorgen geuit over de regen, die steeds harder uit de hemel lijkt te vallen. In een boordradio lichtte de Nederlander zijn team in over de natte baanomstandigheden.

Tsunoda vervangt krachtbron en versnellingsbak

Yuki Tsunoda crashte gisteren in de kwalificatie op Imola en beschadigde daarbij flink zijn auto. Men ging er al vanuit dat de versnellingsbak voorafgaand aan de race vervangen zou worden. De Honda-krachtbron blijkt nu ook dusdanig beschadigd te zijn dat deze vervangen moet worden. Aangezien Tsunoda al te veel componenten heeft moeten vervangen sinds de start van het seizoen, krijgt hij een gridstraf. Echter, de Japanner zou al achteraan moeten starten, dus verandert er in essentie niets.

Seidl over zelfkritiek van Norris: 'Dat is typisch voor hem'

Lando Norris was erg kritisch op zichzelf na afloop van de kwalificatie in Imola. De Brit zette een enorm snelle tijd, maar die werd hem vervolgens afgenomen vanwege het overschrijden van baanlimieten. Volgens Andreas Seidl, teambaas van McLaren, is die reactie typisch voor Norris. 'Het is een deel van zijn karakter en persoonlijkheid', vertelt Seidl aan motorsport.com. 'Ik heb het in de voorgaande jaren gezien. Aan de andere kant is Lando iemand die het voor de race weer opzij kan zetten. Hij presteerde sensationeel in de kwalificatie en hij kreeg ook een knuffel van mij na de sessie. Wat hij trouwens niet leuk vindt.'

Tsunoda brak versnellingsbak in tweeën met crash

Yuki Tsunoda heeft zijn engineers zaterdagavond een hoop extra werk bezorgd. De Japanner crashte in het eerste deel van de kwalificatie en daarbij verwoeste hij vrijwel de gehele achterkant van de auto, vertelt technisch hoofd van AlphaTauri, Jody Egginton. 'Yuki was iets te enthousiast in die bocht en dat kost ons nu veel werk', legt hij uit. 'De versnellingsbak is in tweeën, dus die is afgeschreven. Ook moeten we goed naar de motor kijken en de achterophanging moet helemaal vervangen worden alleen het chassis lijkt niet beschadigd te zijn.'

Tsunoda krijgt boete voor te snel gaan in de pitstraat

Yuki Tsunoda heeft een boete ontvangen van de wedstrijdleiding ter waarde van 300 euro. Dat komt doordat hij te snel is gegaan door de pitstraat in de derde vrije training van vanochtend. De Japanner ontsnapt dus aan een gridstraf en moet nu enkel de geldboete betalen.

Red Bull vindt nieuwe partner in 'ArmorAll'

Red Bull Racing heeft wederom een nieuwe sponsor in het portfolio weten te zetten. In 'Armor All' heeft Red Bull een nieuwe partner gevonden. Red Bull Racing kan het merk gaan helpen bij het ontwikkelen van een nieuwe productenlijn. Het bedrijf specialiseert zich in spullen om de auto mee te wassen en laat weten enorm blij te zijn om mee te mogen werken. 'We zijn bijzonder enthousiast om te mogen samenwerken met Red Bull, daarmee brengen we twee iconische merken bij elkaar', laat de directeur van het merk weten op de officiële website van Red Bull Racing .

Vettel: 'F1 moet voortrekkersrol nemen in milieubescherming'

De Formule 1 is niet de meest milieuvriendelijke sport ter wereld en Sebastian Vettel wil daar snel verandering in zien, zo laat hij weten tegenover Sport1. Zo liet hij het volgende weten: 'Het onderwerp milieubescherming wordt steeds concreter. Je kunt en mag je er niet meer aan onttrekken. De Formule 1 kan zich daar niet langer voor verbergen. Je kan bijvoorbeeld de kalender zo aanpassen zodat je niet zigzaggend over de hele wereld gaat.'

FIA past baanlimieten wederom aan op circuit Imola

De FIA heeft de baanlimieten aangepast op het circuit van Imola. De coureurs hadden de grootste moeite om de auto op de baan te houden bij bocht 13, ofwel Acque Minerali, daarom zijn daar de zogenoemde 'tracklimits' verwijderd. In plaats daarvan zijn er wel nieuwe limieten geplaatst bij de laatste chicane, waar nogal veel gebruik werd gemaakt van beide kerbs. Nu is het enkel nog mogelijk om gebruik te maken van de tweede kerb, maar mogen coureurs niet te wijd gaan.

F1 in het kort | Budgetlimiet van $600.000 voor schade in sprintraces

Grand Prix van Spanje zal zonder publiek worden verreden

De Grand Prix van Spanje zal ook dit jaar weer zonder publiek worden verreden. Dat meldt het officiële Twitter-account van het Circuit de Barcelona-Catalunya. De regering vindt het niet verantwoordelijk dat dit evenement in mei met toeschouwers door zal gaan.

Russell wil Q2 halen: 'Maar Latifi kan misschien wel Q3 halen'

Williams leek op de vrijdag van de Grand Prix van Emilia Romagna zeer sterk. Nicholas Latifi zat zelfs een paar keer te flirten met de top tien. Teamgenoot George Russell is dan ook onder de indruk: 'Ik hoop dat ik Q2 kan halen. Dat lukte vorig jaar ook al een paar keer en nu lijken we sterker dan ooit, Nicholas (Latifi, red.) al helemaal. Hij lag toch een goede vier tienden voor me en hij kan misschien wel Q3 halen om eerlijk te zijn', aldus de Engelsman tegenover The Race.

Hamilton merkt snelle Gasly op: 'Ziet er enorm snel uit'

Dat AlphaTauri het goed voor elkaar heeft op Imola, is ook bij Lewis Hamilton op gevallen. Tijdens de tweede vrije training van de Grand Prix van Emilia Romagna was Pierre Gasly één van de snelste coureurs in de long runs. 'Ze hebben geweldig werk geleverd, ze zien er enorm snel uit', zegt Hamilton op de officiële website van de Formule 1. 'et is echt geweldig dat Pierre een goede auto onder zich heeft en ik ben erg blij om hem daar te zien.'

Mazepin wijt oorzaak spin aan 'instabiele achterkant'

Nikita Mazepin spinde tijdens de eerste trainingsdag op Imola twee keer. De Haas-debutant staat er om bekend om vaker te spinnen, en dat is ook terug te zien in de cijfers: de Rus spinde in het huidige seizoen der Formule 1 al zeven keer. 'Ik maakte een foutje hier en daar, maar verder had ik een positieve dag', verklaarde hij na afloop van de race bij Sky Sports. De foutjes zijn makkelijk te verklaren volgens Mazepin: 'Dat lag aan een instabiele achterkant.'

Di Resta in Mercedes-poule naast De Vries en Vandoorne

Paul di Resta is door Mercedes bevestigd als derde test- en reservecoureur van de Duitse motorfabrikant. Hierdoor kan klantenteam McLaren ook aanspraak maken op de diensten van de oud Formule 1-coureur, al ligt de voorkeur bij het oranje team nog altijd bij de Nederlander en de Belg. Uiteindelijk bepaalt Mercedes wie er mag rijden, mocht een F1-rijder een race missen.

Alonso ziet al in race nummer twee uitlaat vervangen worden

Al in de tweede race van het seizoen ziet Fernando Alonso een wissel op zijn Alpine-bolide. De Spaanse coureur, die dit jaar een rentree maakte in de sport, heeft een nieuwe uitlaat nodig bij zijn wagen. Dit maakt nog niet erg veel uit: coureurs mogen dit onderdeel zeven keer vervangen alvorens er straffen worden uitgedeeld.

Alpine-monteurs druk bezig met bolide Ocon na touché

De monteurs van het Franse Alpine zijn vrijdagmiddag druk bezig met reparaties aan Esteban Ocon zijn bolide. In de slotfase van de eerste vrije training op Imola toucheerde de Fransman met Red Bull-rijder Sergio Perez, waardoor beide bolides schade opliepen. '

Het is nog onduidelijk waardoor de touché plaatsvond, maar falende boordradio's en miscommunicatie worden in de wandelgangen al meermaals genoemd. 'We onderzoeken het incident nog', aldus een woordvoerder van Alpine middels Motorsport-Magazin. 'Ocon maakt het goed en de auto staat weer in de pitbox. De monteurs zijn bezig met het herstellen van de opgelopen schade.'

Verstappen wil toevoeging van tweede DRS-zone in Imola

Max Verstappen zou graag een tweede DRS-zone zien in Imola, zo laat hij weten tegenover RaceFans. Volgens hem zou het makkelijk moeten kunnen na de Alta-chicane van bocht 14 en 15: 'Dat zou veel helpen, want dan kan je dichterbij komen bij de laatste twee bochten. Je verliest anders zoveel tijd, dat de DRS op het rechte stuk niks uitmaakt.'

De enige DRS-zone op de baan tussen de laatste en eerste bocht is speciaal voor dit weekend verlengd, maar Verstappen denkt niet dat het een verschil zal maken: 'De eerste bocht is krap en snel. Je moet het ook nog eens zien te halen en met meer DRS en dus meer snelheid is dat lastiger. Inhalen is daar lastig, ongeacht of je langer DRS hebt of niet.'

Häkkinen haalt Imola-herinnering op: 'Ik racete tegen de klok'

Mika Häkkinen is geen vreemde met het circuit in Imola en ook niet met de muur op deze baan. Zo haalt hij in zijn videocolumn voor Unibet een nare herinnering op uit het verleden: 'Je wist nooit wanneer je zou crashen. Dat gebeurde ook eens met mij. Ik was ooit aan de leiding van een race hier met een mooie voorsprong. Ik probeerde de snelheid onder controle te houden en toen verloor ik dat juist. ik racete tegen de klok en dat was geen goed idee. Je moet je talent en rijstijl volgen, racen tegen de klok is altijd een verloren zaak', aldus de Fin over zijn ongeval uit 2001.

Hamilton begrijpt keuze om sessietijden te wijzigen: 'Hij was een echte racefan'

Lewis Hamilton heeft al het begrip voor de keuze om enkele sessietijden van dit weekend te vervroegen, zo laat hij weten tegenover Daily Mail. De FIA heeft deze keuze gemaakt vanwege het overlijden van de Britse prins Philip. Op zaterdag vindt zijn begrafenis plaats en het zou in eerste instantie botsen met de kwalificatie. Deze is daarom een uur vervroegd naar 12.00u Nederlandse tijd.

Hamilton begrijpt de keuze en zegt er volledig achter te staan: 'Ik vind het geen probleem. Hij was een echte racefan en ik vind het echt heel verdrietig om te horen dat hij kwam te overlijden. Hij had een geweldig lang leven waarin hij impact had en veel jonge mensen hielp. Ik hoop dat we door kunnen gaan met racen en dat hij van bovenaf mee kan kijken.'

Leclerc krijgt Ferrarri-bolide thuis afgeleverd door clausule in contract

Charles Leclerc kreeg afgelopen week een mooi pakket afgeleverd: de SF90. Ferrari leverde de winnende bolide niet zomaar aan de Monegask. In het tot 2024 durende contract staat namelijk een afspraak vastgelegd, die ervoor zorgt dat Leclerc de oude bolide krijgt. 'Dat was een van mijn wensen', aldus de Ferrari-coureur. In de SF90 boekte de Monegask meerdere successen, waaronder de overwinningen op Spa en Monza. 'Het is voor mij een hele bijzondere auto. Echt gaaf dat het nog exact hetzelfde chassis heeft, ik ben er echt heel blij mee.'

Alonso stelt biografie uit om 'eigen waarheid' te kunnen vertellen

Fernando Alonso heeft de publicatie van zijn biografie uitgesteld tot na zijn Formule 1-carrière, zo laat hij weten tegenover RaceFans. De Spanjaard, die dit jaar terugkeert in de sport bij Alpine, doet dit, omdat hij zijn eigen waarheid wil vertellen. Alonso: 'In 2018 wilde ik het al publiceren, maar toen ging ik ook in andere categorieën rijden. Daarom wil ik na mijn carrière mijn eigen waarheid en kant van het verhaal vertellen.'

DRS-zone op Imola verlengd om inhalen te bevorderen

Om het inhalen te bevorderen is de DRS-zone op het circuit van Imola veranderd. Het DRS-detectiepunt, dat vorig jaar vlak na bocht 18 lag, is naar voren gehaald en nu vlak voor bocht 17 gezet. De DRS-zone zelf is ook wat meer uitgebreid. Daardoor kunnen coureurs, in vergelijking met vorig jaar, zo'n 150 a 200 meter eerder al de DRS openklappen.

Ricciardo kijkt naar Indycar en Bathurst: 'Ik moet het doen'

Daniel Ricciardo hoopt via McLaren een ingang te vinden naar Indycar of de Bathurst 1000. In een interview met GP Racing-magazine vertelt de coureur over zijn ambities buiten de Formule 1. 'Ik moet het Zak Brown (CEO van McLaren, red.) vragen. Ik moet een Supercar rond Bathurst rijden. Het maakt niet uit of het een privétest is of een race. Met Zak als vriend en baas moet het lukken. Hij wil ons ook graag in andere open-wheelers krijgen, zoals Indycar. Er is dus veel te doen.' Het idee komt niet zomaar ergens vandaan: 'Toen ik tekende, hadden we het er al over.'

Directeur GP Frankrijk: 'Niet zeker of sprintraces meer tickets verkopen'

Éric Boullier, algemeen directeur van de Franse GP, denkt dat sprintraces niet per definitie voor een grotere verkoop van tickets zullen zorgen. Hoewel het een korte boost in populariteit kan bieden, is er veel onzekerheid wat er na die piek gaat gebeuren. 'Toeschouwers komen in de eerste plaats voor de Formule 1', legt Boullier uit in AUTOhebdo. 'Ik denk niet dat ze specifiek komen voor de kwalificatie of een sprintrace. Als de nieuwsgierigheid eenmaal voorbij is, weet ik niet of promotors dankzij het sprintrace-format meer tickets zullen verkopen.'

Schumacher haalt herinneringen aan Imola op uit opstapklassen

Mick Schumacher keert voor het eerst in een paar jaar terug op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola. Hij heeft naar eigen zeggen mooie herinneringen aan deze baan uit zijn junior-carrière: 'Ik heb alleen maar goede herinneringen aan deze baan. Ik heb er geracet in de Formule 4 en heb er enkele Formule 3-tests gedaan. In de kleine categorieën heb ik alleen maar genoten om hier te rijden en ik weet zeker dat het ook speciaal is in een Formule 1-auto', aldus de Haas-coureur in gesprek met de Italiaanse tak van Motorsport.com.

Ferrari brengt nieuwe upgrades mee naar Imola

Ferrari zal upgrades voor de SF21 meenemen naar de GP van Emilia-Romagna, meldt Auto, Motor und Sport. Het gaat om gedetailleerde wijzigingen aan de voorvleugel en de vloer. Het team wil deze nieuwe onderdelen aanstaande vrijdag tijdens de vrije trainingen op de proef stellen. De ontwikkelingen aan de SF21 gaan in ieder geval door tot juni, vanaf dat moment zal volledig worden overgeschakeld naar de ontwikkeling van de 2022-auto. Ferrari ziet zichzelf in positie om met McLaren en AlphaTauri te vechten om de derde plaats in het klassement en zal daarom niet zomaar het 2021-project willen opgeven.

Schumacher schrok: 'Had opeens nog maar twintig procent downforce'

Mick Schumacher heeft flink moeten wennen aan zijn nieuwe bolide. De stap van Formule 2 naar Formule 1 is groot en dat merkt de Duitser direct op de baan. 'Er zijn heel veel dingen die ik heb moeten leren, met name het omgaan met deze banden was nieuw voor me. Maar wat echt opviel was het rijden in verkeer. Als twee auto's achter elkaar racen verlies je heel veel downforce. Het is alsof je van honderd naar twintig procent gaat als je instuurt voor een bocht', aldus het talent in gesprek met RaceFans.

Bouw circuit Saoedi-Arabië begonnen

Op 5 december moet hij plaatsvinden: de allereerste Grand Prix van Saoedi-Arabië. De race vindt plaats op het Jeddah Street Circuit en zoals duidelijk wordt aan de naam, is het dus geen permanent circuit. Bijna driekwart jaar voordat de startlichten voor het eers dopen wordt er al gebouwd aan het circuit. Die bouw is zondag officieel begonnen.

Pirelli verwacht eenstopper op Imola

Mario Isola, chef van de Formule 1-afdeling van Pirelli, verwacht dat de coureurs onder normale omstandigheden slechts één pitstop maken tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna. Ook neemt de fabrikant dezelfde bandensets, C2, C3 en C4 om precies te zijn, mee naar Imola als waar in Bahrein op gereden werd. Isola: 'Hoewel de laatste race op Imola zes maanden geleden was, kunnen de omstandigheden in april mogelijk anders zijn dan in november. Natuurlijk is ook de constructie van de banden veranderd.' Isola denkt dat het te lastig is om in te halen op Imola, waardoor een tweestopsstrategie te risicovol geacht wordt.

Alpine wijst naar weer voor slechte prestatie

Dat Alpine tijdens de seizoensopener in Bahrein matig voor de dag kwam, was min of meer te wijten aan het weer. Volgens uitvoerend directeur Marcin Budkowski kan de Alpine A521 niet al te goed overweg met warme temperaturen zoals men die in Bahrein vaak heeft. 'Natuurlijk zijn die gelijk voor iedereen, maar je hebt te maken met verschillende auto's die weer verschillend reageren op bepaalde situaties', legt hij uit aan MotorsportWeek. Alpine verliet Bahrein met lege handen. Esteban Ocon werd slechts dertiende, terwijl Fernando Alonso wegens technisch malheur moest opgeven.

Stroll wil oud Formule 1-circuit verkopen

Lawrence Stroll heeft het oude Formule 1-circuit van Mont-Tremblant in de verkoop gedaan, zo meldt het autoblad Le Guide de l'Auto. De steenrijke vader van Lance Stroll is eigenaar van de baan, maar wil er van af. De waarde van het circuit wordt geschat op zo'n 8,5 miljoen dollar en zou nog 'volledig operationeel' zijn. Mont-Tremblant is bekend van de Grand Prix van Canada. In 1968 en 1970 werd op dat circuit, dat zo'n 150 kilometer boven Montreal ligt, een tweetal races verreden. Denny Hulme en Jacky Ickx zegevierden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws