F1 in het kort | Formel1: 'Mazepin kreeg meeste stemmen driver of the day' Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Formel1: 'Mazepin kreeg meeste stemmen driver of the day'

F1 in het kort | Formel1: 'Mazepin kreeg meeste stemmen driver of the day'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Formel1: 'Mazepin kreeg mogelijk meeste stemmen driver of the day'

Volgens de journalisten van het Duitse Formel1 was Sergio Perez officieel geen driver of the day. De Mexicaan verloor volgens geruchten namelijk van een andere coureur, namelijk Nikita Mazepin. De Russische coureur die steevast achteraan het veld rijdt, kreeg naar verluidt als grap van de fans de meeste stemmen. Dit kan ook verklaren waarom het verrassend lang duurde voordat Perez als driver of the day werd gekozen, al zal de Formule 1 dit waarschijnlijk nooit bevestigen.

Penaltypunt voor Mazepin na negeren blauwe vlaggen

Nikita Mazepin heeft tijdens de Grand Prix van Portugal zijn eerste penaltypunt in de Formule 1 verdiend door de blauwe vlaggen veelvuldig te hebben genegeerd. De wedstrijdleiding was niet geamuseerd door het optreden van de Russische coureur en bestrafte hem met een tijdstraf van vijf seconden, waarmee een penaltypunt gepaard gaat. Het is de eerste van in totaal twaalf punten die Mazepin, net zoals zijn collega's, over de komende twaalf punten op zijn superlicentie mag krijgen. Overschrijdt hij dit aantal, dan wordt hij voor een race langs de kant gezet.

Achtervleugel Verstappen vlak voor de race vervangen

De achtervleugel is voor de race uit voorzorg door Red Bull Racing vervangen, zo laat de FIA weten via haar officiële kanalen. Waarom de achtervleugel van de Nederlandse coureur is vervangen is niet helemaal duidelijk, maar wat wel zeker is, is dat het team hier geen straf voor krijgt. Zodoende kan Verstappen 'gewoon' vanaf P3 beginnen.

Drie teams tegen sportieve sancties bij overtreding van budgetlimiet

Drie Formule 1-teams zijn tegen het implementeren van sportieve sancties bij overtreding van het budgetlimiet. Het zou gaan om Red Bull, Ferrari en AlphaTauri. Toto Wolff, teambaas van Mercedes, heeft dat onthuld ten overstaan van motorsport.com. 'Op dit moment zijn er alleen boetes. Zeven teams stemden voor de invoering van sportieve sancties bij een overtreding van het budgetlimiet. Drie teams stemden tegen, maar willen wel de boetes behouden. Het is een beetje vreemd. We moeten nu begrijpen waarom dit het geval is. Ons doel is om het binnen een paar weken op te lossen.'

Mazepin opnieuw laatste, 'maar laat wel progressie zien'

Gunther Steiner ziet progressie bij Nikita Mazepin, ondanks dat de Rus flink veel moeite heeft in de Formule 1. Zaterdag kwalificeerde hij zich wederom als laatste, maar er is vooruitgang. 'We hebben dit weekend opnieuw stappen met hem gemaakt', stelt de teambaas in gesprek met Motorsport-total. 'We hebben onze aanpak met Nikita een beetje aangepast. We hebben samen even een paar stappen terug gedaan, om vervolgens op lange termijn sneller te kunnen gaan. Op dit moment is Nikita nog langzamer dan Mick (Schumacher, red.), maar ik weet zeker dat hij hem een keer zal verslaan.'

Alfa Romeo in beroep tegen straf Räikkönen

Alfa Romeo heeft een verzoek gediend bij de FIA om de straf van Kimi Räikkönen te herzien. De Fin kreeg tijdens de Grand Prix van Emilia Romagne een straf omdat hij op de verkeerde positie terugkeerde. Hij mocht namelijk de race niet starten op de positie vanaf waar hij vertrok bij de herstart. Het team is met name verward over de manier waarop de race opnieuw werd gestart, de safety-car leidde namelijk het veld, waardoor de Fin dacht dat hij niet mocht inhalen. Het tegendeel bleek echter waar, meldt Racefans.

Alpine had problemen met windtunnel, verloor weken aan ontwikkelingstijd

Volgens Marcin Budkowski had Alpine tijdens de winterstop veel problemen met de windtunnel, zo vertelt hij in gesprek met Motorsport.com. Zo zei de uitvoerend directeur van het Franse team dat er zelfs weken aan ontwikkelingstijd zijn verloren: 'We hadden problemen met de nieuwe reglementen en daardoor met de luchtstroom over de auto. Die konden wij niet op tijd 'repareren' en zo kregen wij een achterstand vergeleken met andere teams.'

Leclerc: 'Als sprintraces niet werken moet je er direct mee stoppen'

Charles Leclerc denkt dat Liberty en de FIA beter direct kunnen stoppen met de sprintraces, als het experiment al bij de eerste keer lijkt te floppen. De Monegask is vooral enthousiast over het 'klassieke' raceweekend op het moment, waarbij de nadruk vooral ligt op de race van zondag. 'We moeten wel objectief blijven. Als het nieuwe format niet werkt, moeten we er niet aan vasthouden. Dan moeten we gewoon terug naar het oude format', legt Leclerc uit ten overstaan van Racefans.

'Maar ik heb er geen duidelijke mening over. Op het moment doet de Formule 1 veel om de sport aantrekkelijker te maken. Ik denk dat het een goede zaak is, zeker in een jaar waarin we voor grote regelverschuivingen staan', sluit de Ferrari-coureur af.

Illot mag in Frankrijk opnieuw instappen bij Alfa Romeo

Callum Illot mag al in Frankrijk opnieuw zijn opwachting maken voor een vrije training. Gisteren mocht hij in plaats van Antonio Giovinazzi een vrije training afwerken. Dat deed hij verdienstelijk volgens teambaas Frédéric Vasseur. 'Hij zal in Frankrijk opnieuw mogen instappen. Dan zal het ongetwijfeld een stuk makkelijker voor hem gaan. We hebben daarom ook niet zozeer naar zijn prestaties gekeken gisteren, dit is meer een opwarmer voor de volgende sessie', vertelt Vasseur ten overstaan van Autosport.com.

'Maar het is daarnaast ook moeilijker om een kortere sessie af te werken. Doordat je minder tijd hebt in de bolide. Je moet nu al na één stint van drie rondjes kunnen laten zien dat je de pace hebt. Het is wat dat betreft ontzettend moeilijk', sluit Vasseur af.

Williams staat achter Russell: 'Waarom zou je Bottas niet inhalen?'

Simon Roberts blijft stevig achter George Russell staan. Na de crash met Valtteri Bottas kreeg de jonge Brit flink wat kritiek te verteren van onder anderen Toto Wolff, die niet blij was met de manier waarop Russell aanviel. 'Maar Russell zat wel in een goede positie. Het leek er al heel lang op dat er een inhaalactie aan zat te komen', vertelt de Williams-teambaas aan Racefans.

'We maken ons daarom ook geen zorgen en hebben ook geen kritiek op Russell. We vonden de inhaalactie ook niet te agressief. Het lukte gewoon niet en daar zijn zo de redenen voor. Het gaat mij gewoon vooral om zijn exit vanuit bocht 18, hij had ook DRS daarna. Waarom zou je het dan niet proberen?', sluit Roberts af.

Masi over sprintraces: 'Minder tijd om te trainen is cruciaal'

Volgens racedirecteur Michael Masi brengt het nieuwe format, met een kwaficatie-sessie op vrijdag en een sprintrace op zaterdag, meer diversiteit naar het raceweekend toe. Volgens de Australiër is het dan ook een welkome verandering aan het huidige format, waar de nadruk volledig op één race ligt. 'Doordat de kwalificatie al op vrijdag plaatsvindt, zorgt dat ervoor dat teams iets minder goed voorbereid zullen zijn tijdens de race. Het voegt een andere strategische laag toe', vertelt Masi tegenover Racefans.

'Het is wat ons betreft in ieder geval een mooi voorbeeld van samenwerking in onze sport. Het is een opwindend initiatief om iets anders te proberen en we hebben allemaal samengewerkt om tot dit resultaat te komen', aldus Masi.

Ricciardo onthult tattoo Abiteboul: 'Staat voor de deal die we hebben gemaakt'

Daniel Ricciardo heeft na lang wachten het tattoo-ontwerp dat hij voor voormalig teambaas Cyril Abiteboul heeft bedacht onthuld. In gesprek met RaceFans vertelt de McLaren-coureur erover. 'Ik wil eigenlijk een heel traditionele tattoo: twee handen die elkaar schudden. Maar daar overheen kijkt dan een honingdas (de koosnaam van Ricciardo, red.). Dat staat dan voor de deal die we hebben gemaakt.' Abiteboul, oud-teambaas van Renault, had beloofd een tattoo te nemen als Ricciardo op het podium zou komen en dit gebeurde op de Nürburgring.

Nieuwe uitlaat voor Verstappen en Perez bij GP-weekend Portugal

Max Verstappen en Sergio Perez hebben de uitlaat van hun RB16B laten verwisselen voor een nieuw exemplaar, zo meldt de FIA in de officiële documenten van de gewisselde componenten. De wissel brengt praktisch geen gevaar op latere gridstraffen met zich mee, gezien het onderdeel maar liefst acht keer verwisseld mag worden in een seizoen. Dit betekent dat Red Bull structureel elke drie races een nieuwe uitlaat op hun bolide kan, wat nu dus ook is gebeurd.

Brundle ziet Hamilton moeite hebben: 'Red Bull zit dichtbij Mercedes'

Volgens Martin Brundle heeft Lewis Hamilton veel moeite met zijn Mercedes W12, zo vertelt hij bij Sky Sports F1. De Engelsman leek vaak overstuur te hebben tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van Portugal. Brundle: 'Hamilton klaagde over grip en zei nog veel te moeten doen aan de afstelling. Red Bull (Racing, red.) zit dichtbij Mercedes en dat is mooi voor ons als toeschouwers.'

Teamlid van Ziggo Sport test positief op corona, hele crew in quarantaine

Een teamlid van Ziggo Sport is positief getest op het coronavirus, zo meldt het this van de Formule 1 in Nederland via de officiële kanalen. Daardoor moet nu het hele team in quarantaine en zullen er geen bijdrages worden geleverd vanuit Portugal. Het is nog niet duidelijk of commentator Olav Mol zal worden vervangen, maar het lijkt er vooralsnog op van wel.

Dit is de reden waarom de GP van Turkije niet in Drive to Survive was

Het viel veel mensen op dat de Grand Prix van Turkije van vorig jaar niet voorkwam in de Netflix-serie F1: Drive to Survive. Het werd namelijk verkozen als de beste race van het jaar. De CEO van de baan heeft nu vertelt waar het door komt: 'Ze hadden genoeg gefilmd van het weekend. Het is alleen zo dat ze races verkozen waarvan de sponsor hen meer had betaald. Dat wij de beste race hadden, was helemaal niet belangrijk. Geld is koning.'

Vettel over relatie met Schumacher: 'Ik help hem graag'

Sebastian Vettel was al goede vrienden met zijn voorbeeld Michael Schumacher, maar nu zoon Mick in de Formule 1 zit, is hij dat ook met hem. Dat laat de viervoudig wereldkampioen weten in gesprek met RTL: 'Als ik hem kan helpen, dan doe ik dat graag. Dat heet vriendschap. Mick (Schumacher, red.) doet het gewoon goed en voor hulp kan hij altijd bij mij aankloppen.'

Norris en Russell doen ook mee aan sociale media-boycot

Na Lewis Hamilton zullen ook Lando Norris en George Russell meedoen aan een boycot op sociale media. Dat maken de twee heren bekend via hun Twitter-accounts. Dit doen ze, omdat ze eens en voor altijd een einde willen maken aan racisme en andere vormen van agressiviteit op sociale media. Ook de Formule E en mediaplatform The Race zijn van plan dit weekend niks te plaatsen via hun officiële kanalen. Eerder besloot de Engelse voetbalcompetitie al deze boycot in te zetten voor aankomend weekend, samen met clubs en spelers.

Alonso heeft 'geen excuus' na mindere seizoenstart

Fernando Alonso kent naar eigen zeggen niet zijn beste seizoenstart in de Formule 1, maar zegt ook geen excuusjes te hebben daarvoor. Hij wil zo snel mogelijk op gang komen om zijn terugkeer in de sport op een mooie manier vorm te geven. De Spanjaard verliet namelijk de Formule 1 na 2018 om andere uitdagingen aan te nemen, zoals meedoen aan de 24 uur van Le Mans en de Dakar Rally.

Alonso: 'Je ontdekt in de loop der tijd altijd weer nieuwe dingen die je kan leren. Voor mij is het niet echt het geval dat ik van team ben gewisseld, maar eerder van sport. Het zal tijd kosten, maar dat is geen excuus. Ik moet harder werken en mezelf beter voorbereiden op een weekend. Ik ben zo vaak van team en categorie gewisseld in mijn carrière, dat zou dit keer ook geen probleem moeten zijn', aldus Alonso tegenover de officiële site van de Formule 1.

Van wie heeft Ricciardo het meest geleerd? 'Misschien wel van Vettel'

Daniel Ricciardo heeft naar eigen zeggen het meest geleerd van Sebastian Vettel toen de twee teamgenoten waren bij Red Bull Racing. Dat vertelt de Australiër bij Ziggo Sport. Met name de werkhouding van de Duitser is hem bijgebleven: 'Daarnaast was hij erg hard, maar hij was zeker geen klootzak. Er was veel wederzijds respect. Als je iets aan hem vroeg, was hij hard, maar niet op een gemene manier.'

Schumacher: 'Ik kan nu de limieten opzoeken'

Mick Schumacher begint zich steeds beter te voelen in zijn nieuwe bolide. Met twee races achter de kiezen worden de limieten van de auto steeds duidelijker. 'Ik kan me nu meer veroorloven, omdat ik weet waar de limieten liggen. Het is wel belangrijk dat ik snel het maximale uit de auto kan halen, het liefst al in de trainingen', aldus de jonge Duitser tegenover F1 Insider. Als hij wordt geconfronteerd met zijn crash in Imola heeft hij een verklaring paraat. 'Ik moest in een paar milliseconden bepalen of ik frontaal of schuin de muur in ging. Toen heb ik besloten dat eerste te doen, waardoor ik uiteindelijk nog verder kon.' Dat foutjes erbij horen is duidelijk. 'We zijn geen machines. Vooral voor rookies is het altijd lastig om te wennen.'

Stroll leeft mee met fans: 'Echt balen dat we Montreal moeten missen' 

Voor het tweede jaar op rij gaat de Canadese GP niet door. Voor Lance Stroll gaat er hiermee een streep door zijn thuisrace. 'Echt balen, ik houd hier hele gemixte gevoelens aan over', zo vertelt hij tegenover de officiële website van de Formule 1. De vervangende race is namelijk Turkije, waar hij zijn eerste poleposition veroverde vorig jaar. 'Toch blijft er wat frustratie hangen. Ik leef erg mee met de fans, die erg uitkijken naar de Canadese GP.' Echter heeft hij ook wel begrip voor de beslissing. 'We zitten gewoon nog steeds in een hele rare situatie. Er is nu gewoon niks tegen te doen helaas.'

Raikkonen grijnst: 'Ik weet zeker nog wat er gebeurde' 

Kimi Raikkonen werd op de persconferentie geconfronteerd met wat beelden van de race van vorig jaar. De Fin had toen een geweldige start en wist snel tien plaatsen goed te maken. Hij heeft de beelden echter niet meer vaak teruggekeken. 'Ik was erbij, ik weet dus wat er gebeurde', vertelt Raikkonen met een glimlach.

?s=20

Mazepin: 'Hoop natuurlijk op hetzelfde niveau te komen als Verstappen'

Nikita Mazepin hoopt in de toekomst op het niveau van Max Verstappen te kunnen komen. De rookie heeft veel respect voor de prestaties van Verstappen en ziet de Nederlander als een van de besten in de Formule 1. De Haas-coureur kende een lastige start van het seizoen en hoopt op Portimao een betere indruk te maken dan de afgelopen races. Bij de persconferentie mocht Mazepin samen met Max Verstappen voor de media komen opdraven. Op de lastige vraag of hij ooit het niveau van de Nederlander kan behalen reageert hij nuchter. 'Hij is een van de besten, dat is geen geheim. Ik weet het niet. Ik hoop het wel natuurlijk, maar garanties zijn er niet.' Na de lastige seizoenstart van Haas is progressie gewenst. 'Ik moet gewoon mijn best blijven doen', aldus de jonge coureur.

Alonso vergelijkt F1, WEC en IndyCar: 'Lastiger om te improviseren'

In gesprek met Motorsport.com vergelijkt Fernando Alonso de Formule 1, het lange afstandskampioenschap WEC en het Amerikaanse IndyCar, waarmee de Spanjaard enkele uitstapjes kende in de prestigieuze 24 uur van Le Mans en de Indy 500. Volgens hem is het lastiger om te improviseren in de Formule 1 dan in haar Amerikaanse tegenligger: 'Je herhaalt elke twee weken weer dezelfde routine. Je rijstijl blijft na een paar jaar ook wel hetzelfde. Alles is zo gecontroleerd, dat je veel lastiger kan improviseren. In het WEC en IndyCar leer je heel veel andere dingen die je in de Formule 1 niet hebt.'

Sainz: 'Ik ben niet veel langzamer dan Leclerc

Carlos Sainz eindigde in zijn eerste twee races voor Ferrari achter teamgenoot Charles Leclerc. Desondanks is hij ervan overtuigd dat hij niet veel langzamer is dan de Monegask, zo laat hij weten tegenover de Braziliaanse tak van Motorsport.com: 'Hij is een kwalificatie-expert en hij weet precies wat hij uit zijn auto kan halen. Tegelijkertijd merk ik dat ik niet veel langzamer ben dan hij. Als ik mezelf goed ontwikkel op die vlakken, dan kan ik hem verslaan.'

Williams moest 'grote inspanning' leveren om schade te herstellen

Williams heeft moeite gehad met het herstellen van de schade die beide coureurs opliepen aan hun auto op Imola. Het team moest namelijk in korte tijd een grote hoeveelheid onderdelen produceren. 'Het resultaat in Imola was teleurstellend en er was een grote inspanning van de fabriek voor nodig om onze voorraad onderdelen terug te krijgen', vertelt Dave Robson, hoofd voertuigprestaties, in gesprek met Racefans. 'Gelukkig konden we ook veel goeds meenemen uit het weekend en we kijken ernaar uit om in Portugal voort te bouwen op de vooruitgang die we hebben geboekt.'

Extra DRS-zone toegevoegd aan Portimão

Circuit Portimão krijgt voor aankomend weekend een extra DRS-zone. Bij het overkomen van de start-finish mogen de coureurs de achtervleugel al openklappen, maar nu mag dit ook op het kleinere rechte stuk in het midden van het circuit. De nieuwe DRS-zone is daarmee geplaatst tussen bocht 4 en 5, met een detectiepunt op circa 35 meter voorafgaand aan de linkerbocht voor het rechte stuk en het activatiepunt op 180 meter na de bocht. De oorspronkelijke enkele DRS-zone is daarnaast ingekort - het activatiepunt is nu later, wat de zone in totaal met 120 meter heeft ingekort.

McLaren schaart zich achter media-kritische Ricciardo

McLaren-teambaas Andreas Seidl geeft aan mee te gaan in de kritiek die Daniel Ricciardo eerder uitte op de media-afdeling van de Formule 1. In een top tien van beste momenten van het jaar waren maar liefst acht daarvan ongelukken. De Australiër kan de focus binnen de sport op de gevaarlijke kant niet waarderen en noemde de verantwoordelijken 'idioten'.

Hoewel Seidl iets genuanceerder is in zijn standpunt, geeft hij bij Autosport aan dat hij zich wel kan vinden in de kritiek van zijn rijder: 'De Formule 1 doet op medianiveau natuurlijk uitstekend werk en weet goed de sport te verkopen. Ik ben het echter wel met Daniel eens dat er een groter en positief verhaal verteld kan worden over deze sport.'

Ilott krijgt vrije training toegewezen in Portimão

Callum Ilott mag zich klaarmaken voor het verrijden van een vrije trainingssessie in Portugal. De reservecoureur van Alfa Romeo deelt deze rol in 2021 met Robert Kubica en is uitgekozen om zijn eerste Formule 1-meters te maken omdat de Pool verplichtingen heeft in de Europese Le Mans-series. 'Er is geen twijfel over mogelijk dat hij een positieve invloed zal hebben op het team', stelde teambaas Frederic Vasseur tevreden. Wie tijdelijk plaats moet maken voor de 22-jarige is nog niet duidelijk.

Bandenreglement bij sprintrace-weekend flink anders

Maandag kondigde de Formule 1 dat er dit seizoen drie keer geëxperimenteerd zal worden met sprintraces. Bij drie raceweekenden zal er dit jaar een speciaal format gebruikt worden, zo werd bekend. Een opvallend detail van de nieuwe opzet is de regels met betrekking tot de banden. Zo is de verdeling van het bandenverbruik als volgt geregeld: Bij de eerste vrije training op vrijdag en de tweede vrije training mogen de teams maar twee sets banden gebruiken, maar men mag wel kiezen welke banden ze gebruiken. Bij de kwalificatie moeten de teams per sé de zachte band gebruiken en daarvoor krijgen ze vijf sets ter beschikking. Voor de sprintrace mogen de teams de bandenstrategie en dus de startband zelf bepalen, waarna de race op zondag wordt verreden met de banden die overblijven. Een flink andere opzet dus.

FIA, teams en F1-commissie vergaderen over sprintraces en vervanging GP Canada

De FIA, alle Formule 1-teams en de F1-commissie vergaderen vandaag over een paar grote aandachtspunten in de Formule 1. Allereerst wordt er besloten welk circuit als vervanger mag fungeren voor de afgelaste Grand Prix van Canada. Turkije zou op dit moment de meest voordehand liggende optie zijn. Daarnaast zal hoogstwaarschijnlijk het sprintraceconcept worden afgerond. Wat betekent dat de drie zaterdag-races in Groot-Brittannië, Italië en Brazilië zullen worden gehouden.

Norris baalt nog steeds van afgenomen kwalificatietijd

Lando Norris baalt nog steeds dat zijn geweldige kwalificatieronde op Imola werd afgenomen vanwege het overschrijden van tracklimits. Tijdens een livestream op Twitch blikte de McLaren-coureur terug op het moment. 'Ik zou nu echt willen huilen. Het ergste is dat ik twee bochten voor het einde op weg was naar pole. Ik was toen twee tienden sneller dan Lewis Hamilton. Maar de Mercedes is zoveel sneller in die twee bochten dat ik die voorsprong verloor. Ik ging inderdaad buiten de baan, het was mijn eigen fout. Maar ik had op P2 moeten staan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws