F1 in het kort | 'Grand Prix van Australië wordt verzet naar november' Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | 'Grand Prix van Australië wordt verzet naar november'

F1 in het kort | 'Grand Prix van Australië wordt verzet naar november'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

'Grand Prix van Australië wordt verzet naar november'

De Grand Prix van Australië wordt uitgesteld en vindt dit jaar plaats op 21 november. Dat meldt Simon Love van 10 News First Melbourne. De oorzaak is het coronavirus en de quarantaineregels, waardoor het onmogelijk is om het seizoen op Melbourne Park van start te laten gaan. Als 21 november inderdaad de nieuwe datum is, dan zit de race aan het einde van het seizoen. Later dat jaar vinden nog de Grands Prix van Saoedi-Arabië en Abu Dhabi plaats.

Kubica gaat deelnemen aan de 24 uur van Daytona

Robert Kubica is aangekondigd als deelnemer aan de 24 uur van Daytona. De reservecoureur van Alfa Romeo zal uitkomen voor LMP2-team High Class Racing voor het endurance-evenement.

Grosjean toont linkerhand met zichtbare brandwonden

Romain Grosjean is nog steeds herstellende van zijn crash tijdens de Grand Prix van Bahrein. De Fransman verbrandde beide handen in de vuurzee waar hij 28 seconden in vastzat na zijn crash op Bahrain International Circuit. Zijn hand mocht vandaag (7 januari) vijf uur uit het verband en, hoewel het herstelproces volgens hemzelf goed gaat, op zijn linkerhand zijn duidelijk de brandwonden van het incident te zien.

Australische zakenman wil Albert Park nabouwen in een natuurgebied

Australische zakenman Bob Jamieson heeft plannen onthuld voor een racecircuit, dat in plaats van een nieuw te ontwikkelen natuurgebied moet worden gebouwd. De bouw van het circuit is een ambitieus project, de initiatiefnemers willen dat er met racewagens wordt geraced die op waterstof rijden. In plaats daarvan koos de lokale overheid voor het ontwikkelen van een natuurgebied op de locatie.

Jamieson ziet de ontwikkeling van natuurgebieden dan ook als een gemiste kans. 'Het is schandalig te noemen dat de lokale overheid kiest voor een natuurgebied, in plaats van een plan dat miljoenen mensen zal trekken. Ik wil ze dan ook vragen om nog eens te kijken naar mijn plannen. Een kans om de lokale economie te ondersteunen wordt hiermee ondermijnd', laat de zakenman weten aan de East Lothian Courier.

Russell stomverbaasd over regelmatige strijd met Vettel

George Russell is van mening dat hij heel veel geleerd heeft van de gevechten die hij afgelopen jaar had met Sebastian Vettel. De Ferrari-coureur kreeg de SF1000 niet onder controle en bleef daardoor vaak achterin het veld haken, waar hij de jonge Brit in de Williams van zich af moest slaan. 'We zijn elkaar het hele seizoen op het circuit tegengekomen', beseft Russell zich bij Motorsport.com. 'Als je mij dat een jaar eerder zou hebben verteld, dan zou ik je voor gek hebben verklaard.'

Formule 1-races beginnen in 2021 weer op het uur

Formule 1-races zullen in 2021 weer op het uur beginnen, dat weet RaceFans te melden. Sinds 2018 beginnen de races in de koningsklasse tien minuten later, omdat televisiezenders de uitzending vaak pas beginnen op het uur. Na drie seizoen is er nu toch weer besloten op het uur te beginnen. De wijzigingen zullen nog worden besproken met de teams, maar naar verwachting wordt het goedgekeurd.

Dat de races weer op het uur beginnen, is niet de enige verandering in het komende seizoen. Waar de races in Europa doorgaans om 15:10 begonnen, is de Formule 1 nu van plan de races al om 14:00 te laten starten. De officiële starttijden voor de 2021-kalender moeten echter nog worden bevestigd.

Roberts over Williams: 'In de fabriek beginnen dingen te veranderen'

Volgens Williams-teambaas Simon Roberts beginnen er dingen te veranderen in de fabriek van het raceteam. Vorig jaar werd Williams overgenomen door Dorilton Capital. 'Ze zijn eigenaar van negen andere bedrijven', geeft Roberts aan bij GP Racing. 'Dit is hun tiende overname en al hun andere projecten in de afgelopen jaren waren langetermijnprojecten. Wij zijn net iets anders omdat we een raceteam zijn.'

'In de fabriek beginnen er nu echt dingen te veranderen', gaat Roberts verder. 'We doen behoorlijk wat investeringen en we zorgen ervoor dat alles in goede staat is om naar 2021 en 2022 te gaan.' Volgens de teambaas is Dorilton Capital zich bewust van de familiewaarden van het team en gaat het daar goed mee om.

Perez: 'Hoe kan ik nou zo'n groot gat achterlaten voor Vettel?'

Sergio Perez is verbaasd over wat Ross Brawn enige tijd geleden over hem zei. De technisch directeur van de Formule 1 gaf aan dat Sebastian Vettel bij Aston Martin 'grote schoenen te vullen heeft'. Perez reageert nu op de uitspraken van de F1-man: 'Ik zag dat bericht en ik dacht bij mezelf, hoe kan het nou dat iemand die net één race achterlaat een flink gat achterlaat dat gedicht moet worden door een viervoudig wereldkampioen?'

'Op een vreemde manier is dat echter gewoon de Formule 1. Titels en overwinningen betekenen weinig omdat het vooral gaat om wat voor materiaal je toegewezen krijgt', stelt de Mexicaan ten overstaan van de officiële website van de Formule 1.

Mol: 'Heb het gevoel dat deelname Albon kado is om DTM glans te geven'

Formule 1-commentator Olav Mol zegt het gevoel te hebben dat de deelname van Alexander Albon aan de DTM een cadeautje is voor Gerhard Berger, de baas van de autoserie. Op maandag werd bekendgemaakt dat Albon, samen met Red Bull Racing-junior Liam Lawson, in 2021 in actie zal komen in de DTM wanneer het Formule 1-schama dat toelaat.

'Heb toch het gevoel dat de deelname van Albon en Lawson aan de DTM een kadootje van Red Bull is voor Gerhard Berger om de serie een beetje glans te geven', schrijft Mol na de aankondiging op Twitter. Albon reed afgelopen seizoen voor Red Bull naast Max Verstappen, maar moet het in 2021 doen met een reserverol. Sergio Perez heeft zijn stoeltje overgenomen.

Eerste foto privé vliegtuig Verstappen met nieuwe verflaag

Op Twitter is de eerste foto opgedoken van het privé vliegtuig van Max Verstappen. De Nederlander kocht een tijdje terug de Falcon 900EX en liet hem overspuiten. Met een nieuwe verflaag werd het vliegtuig op de foto gezet door Menno Swart.

Daimler-CEO Kallenius: 'Daar zullen we evenwicht moeten vinden tussen fabrikanten'

De CEO van Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, wil dat de volgende motorregels van de Formule 1 een stap voorwaarts zijn op het gebied van ecologische en financiële duurzaamheid. 'Ik twijfel er niet aan dat de trend naar meer elektrificatie moet zijn', vertelt Ola Kallenius in gesprek met RaceFans. 'Dus het deel van de aandrijflijn dat zijn energie uit hernieuwbare bronnen haalt zal toenemen.'

'We denken dat lagere koolstof- of zelfs synthetische brandstoffen daar een rol bij kunnen spelen in de toekomst', gaat de CEO verder. 'Maar je moet de opties afwegen. Meer elektrificatie en koolstofarm moet niet betekenen dat je elke bout of schroef moet veranderen. Dat zou alleen maar een hoop financiële middelen verspillen. We moeten dus een evenwicht vinden tussen de fabrikanten.'

Szafnauer: 'Jammer dat je niet drie coureurs kunt hebben'

De teambaas van Aston Martin, Otmar Szafnaur, vindt het jammer dat een Formule 1-team niet drie coureurs kan hebben, zo vertelt hij tegenover GPFans. Het team liet Sergio Perez vorig seizoen gaan, omdat Sebastian Vettel was aangetrokken. 'Ik wens Checo het beste', laat Szafnauer weten. 'Hij maakt al heel lang deel uit van de familie en verdient een stoel in de Formule 1.'

'Hij heeft onlangs geïllustreerd wat hij kan op het circuit en het is jammer dat je niet drie coureurs (in een team, red.) kunt hebben', gaat de Amerikaan verder. 'Maar dat is onze sport. We wensen hem het beste toe en hopelijk kunnen we tegen hem racen.' Perez vond zijn toekomst bij Red Bull Racing en stapt in naast Max Verstappen.

Brown: 'Heeft geen zin om een motor te testen die we niet meer gebruiken'

Zak Brown was met zijn McLaren niet aanwezig tijdens de veelbesproken Young Driver Test, waar normaal gesproken alleen jonge coureurs aan deelnemen. 'Het is zeker niet uitgegroeid tot wat het zou moeten zijn', doelt Brown op het feit dat coureurs als Fernando Alonso deelnamen aan de test. McLaren was er niet bij: 'Het heeft voor ons geen zin om voor 2021 een motor te testen die we niet meer zullen gebruiken', legt Brown uit tegenover de Duitse tak van Motorsport.com.

Voor volgende Young Driver Tests hoopt Brown wel dat de teams zich houden aan de bedoeling van zo'n test: Het testen van jonge coureurs. 'Ik denk dat als we het opnieuw zouden moeten organiseren, het puur een test zou moeten blijven voor jonge coureurs.' Ondanks dat verwacht de Amerikaan niet dat Alonso een groot voordeel heeft gehaald uit de afgelopen test.

Williams: 'Hopelijk een behoorlijk groot effect voor Red Bull en Mercedes'

Dave Robson, verantwoordelijk voor de prestaties van Williams, hoopt dat de nieuwe vloerregels voor 2021 positief uitpakt voor de Britse renstal. Teams zullen dan te maken krijgen met strengere beperkingen rond de vloeroppervlakken. 'Het is een moeilijk gebied waarvan we vermoeden dat we geen leider zijn', aldus Robson tegenover Autosport. 'Hopelijk zal het een behoorlijk groot effect hebben voor de betere teams (Red Bull en Mercedes, red.) en misschien minder voor ons.'

Hill: 'Hij gaat een leger aan Hamilton-wannabe's opwekken'

Damon Hill vindt het meer dan terecht dat Lewis Hamilton zijn ridderschap heeft gekregen. 'Het is fantastisch hoe hij naar alle jonge kinderen roept. Hij gaat een leger aan Hamilton-wannabe's veroorzaken', vertelt de voormalig Formule 1-wereldkampioen tegenover BBC Radio 5 Live. 'Hij verdient zijn ridderschap. Hij is altijd een uitzonderlijk talent geweest, maar het is ongelooflijk wat hij dit jaar heeft bereikt', besluit Hill.

Grosjean kruipt voor het eerst achter het stuur tijdens virtuele race

Romain Grosjean kruipt dit weekend weer achter het stuur in een virtuele race. Het is voor het eerst sinds de crash tijdens de Grand Prix van Bahrein dat de Fransman aan de start van een race staat. 'Ik ben erg blij om weer te racen. Ik ben nog niet 100 procent hersteld, maar ik ben vastbesloten om de VCO ProSIM-SERIE serieus te nemen en wil er zijn om R8G te vertegenwoordigen', aldus Grosjean op Twitter.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws