F1 in het kort | Sargeant heeft al een tijdstraf van tien seconden te pakken Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Sargeant heeft al een tijdstraf van tien seconden te pakken

F1 in het kort | Sargeant heeft al een tijdstraf van tien seconden te pakken

In de rubriek F1 in het kort houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Sargeant heeft al een tijdstraf van tien seconden te pakken

Het is voor de Grand Prix van Japan van kwaad tot erger gegaan voor Logan Sargeant. De coureur van Williams crashte in de kwalificatie, en het team besloot om onderdelen en de afstelling te veranderen. De Britse renstal is daarin echter te ver gegaan, waardoor er wordt gewezen naar de regel over het meenemen van een derde auto. Dat is verboden in de Formule 1 en daar krijgt Sargeant een tijdstraf voor. De Amerikaan begint ook nog eens vanuit de pitstraat.

Norris moedigt Piastri aan: 'Als jij Prost en Senna nou eens nadoet...'

Lando Norris heeft al heel wat keren op het podium gestaan, maar nog nooit een Grand Prix gewonnen. In Japan mag hij als derde van start gaan, maar de zege lijkt een zware opgave, aangezien Max Verstappende torenhoge favoriet is en vanaf poleposition start. Norris heeft wel één scenario in gedachten, zo blijkt in de persconferentie: 'Als Verstappen in bocht twee nog leidt, kun je niet meer veel doen. Dus, Oscar, als jij Prost of Senna nu eens nadoet in de eerste bocht, zou dat voor mij heel fijn zijn', zo verwijst Norris naar de ongelukken die de twee kemphanen hadden bij de starts in 1989 en 1990. 'We gaan het proberen. Onze racesnelheid zal redelijk zijn, maar niet zo goed als die van Red Bull', vervolgt de Brit op serieuzere toon.

McLaren benoemt Le Mans-winnaar Hirakawa tot reservecoureur

McLaren heeft Ryo Hirakawa benoemd tot reservecoureur. Hirakawa, momenteel leider in de Hypercar-klasse van het World Endurance Championship (WEC) met Toyota, zal het McLaren driver development programma ondersteunen en de 2021 MCL35M-auto testen. Hij combineert deze rol met zijn Toyota-verplichtingen en zijn deelname aan het Japans Super Formula-kampioenschap. Hirakawa, die ook ervaring heeft in SUPER GT en het Japanse F3-kampioenschap, uitte zijn enthousiasme over zijn nieuwe positie. McLaren-teambaas Andrea Stella verwelkomde hem en prees zijn indrukwekkende raceprestaties. 'Ik ben blij Ryo te mogen verwelkomen bij McLaren als reservecoureur in de Formule 1 om onze groeiende groep ondersteunende coureurs verder te versterken', vertelt de teambaas tegen Motorsport.com. McLaren had oorspronkelijk een overeenkomst om reservecoureurs te delen met Aston Martin en heeft ook plannen om IndyCar-ster Pato O'Ward aan hun reserverijdersprogramma toe te voegen voor 2024.

Ferrari hoopt topsnelheid te verbeteren met upgrades 

Er zijn heel wat teams die dit weekend wat upgrades hebben meegebracht naar Suzuka. Ferrari heeft onder meer een nieuwe vloer bij en wil daarmee de efficiëntie van de SF-23 verhogen, zo melden documenten van de FIA. De aanpassingen aan de vloer zouden ervoor moeten zorgen dat impact beter verdeeld wordt en er minder snelheid verloren gaat. Daarnaast voerde de Italiaanse renstal ook nog aanpassingen door aan de beam wing, onderdeel bij de achtervleugel. Ze grijpen daarvoor terug naar de set-up die ze eerder in het seizoen op Silverstone gebruikten. Met de nieuwe afstelling wil Ferrari een hogere topsnelheid halen op de rechte stukken. McLaren voerde eveneens een nieuwe beam wing in en ook de sidepods werden onder handen genomen. Lando Norris kon hier vorig weekend in Singapore al van profiteren, nu kan ook Oscar Piastri ervan genieten.

FIA hanteert in Japan dezelfde regel tijdens kwalificatie als in Monza

De coureurs zullen zich tijdens de kwalificatie op Suzuka weer moeten houden aan een maximale tijdslimiet. Eerder werd deze regel al geïmplementeerd op het circuit van Monza op zo te voorkomen dat coureurs elkaar in de weg zouden rijden. In Singapore werd deze regel niet gebruikt en tijdens de kwalificatie was het Max Verstappen die Yuki Tsunoda in de weg reed, waar de Red Bull Racing-coureur uiteindelijk geen straf voor kreeg. Carlos Sainz en Charles Leclerc hielden zich in Monza niet aan de maximum tijd, maar kregen daarvoor ook geen straf.

Stroll rekent af met geruchten en bevestigt deelname aan GP Japan

Lance Stroll zal gewoon racen tijdens het Grand Prix-weekend in Japan. De coureur van Aston Martin kende een flinke crash tijdens de kwalificatie, waardoor zijn bolide voor ruim een miljoen euro aan schade opliep. De Canadees werd aan de zijlijn gehouden voor de race in Singapore aangezien hij nog wat last had van pijntjes naar aanleiding van de klap. Op X geeft Stroll echter aan dat hij klaar is voor het raceweekend op Suzuka.

De Vries lijkt overstap te maken naar WEC voor 2024 met terugkeer bij Toyota

Nyck de Vries lijkt volgend jaar te gaan racen in het World Endurance Championship voor het team van Toyota. Bronnen van Autosport melden dat de Nederlandse coureur, die in 2022 al reed voor het team, naast Kamui Kobayashi, die ook Formule 1-ervaring heeft, en Mike Conway zal rijden. De coureur werd dit jaar al relatief vroeg in het seizoen aan de kant gezet door AlphaTauri. Toyota wil zelf nog niets bevestigen over de mogelijke terugkeer van De Vries.

Zhou start na motorwissel vanuit de pitstraat in Singapore

Zhou Guanyu zal tijdens de Grand Prix van Singapore vanuit de pitstraat starten. De coureur van Alfa Romeo was tijdens de kwalificatie alleen sneller dan Lance Stroll, die tijdens Q1 zijn auto hard de muur in reed en niet deel zal nemen aan de race, waardoor het team besloot om de motor achter in zijn bolide te vervangen. Dit betekent dat er achttien coureurs op de startgrid zullen verschijnen en dat een lastige race voor Zhou nog wat lastiger is gemaakt.

Mercedes werkt samen met NASA-arts om jetlag te voorkomen

Voor de laatste races van het seizoen verruilt het Formule 1-circus de Europese circuits voor avonturen buiten de deur. Voor het zestiende raceweekend vertrok het veld richting Singapore, waar het maar liefst zes uur later is dan in Nederland. Dit heeft logischerwijs gevolgen op het slaapschema van de coureurs, maar daar heeft Mercedes een oplossing op bedacht. Teambaas Toto Wolff verklapte in gesprek met oe24 dat zijn team samenwerkt met een arts van NASA, die ook het slaapschema van astronauten samenstelt. 'We werken samen met een NASA-arts, die ook de slaapplannen van astronauten uitwerkt. In de ruimte leef je volgens een kunstmatig gecreëerd slaapritme, en dit weekend proberen wij een soortgelijke techniek in Singapore. Het hele team houdt dit weekend de Europese tijd aan, en daardoor hebben wij geen last van jetlag.' Maar ieder voordeel heeft zo zijn nadeel, want als gevolg van deze keuze ziet het team maar drie uur daglicht op een dag.

Verstappen verrast over drankkeuze Sargeant: 'Dan wens ik hem een fijn weekend'

Williams-coureur Logan Sargeant gaf tijdens de persconferentie donderdag aan het zonder water te zullen doen tijdens de race zondag. Naar eigen zeggen vindt de jonge Amerikaan hydrateren tijdens een race lastig, maar laat dat nu net cruciaal zijn in Singapore. 'Door de warmte en de vochtigheid doen we intensieve vochtigheidstraining vooraf. Ik denk dat uitdroging tijdens de race het grootste probleem is. Persoonlijk drink ik niet, dus ik moet er gewoon mee leven.' De Grand Prix van Singapore staat bekend als een van de zwaarste op de kalender. Een rijder verliest zo'n twee tot drie liter vocht tijdens de race. Hydratie is cruciaal en dus wenst Verstappen zijn collega veel succes. 'Hij drinkt helemaal niets? Nou, dan wens ik hem een fijn weekend', zei de wereldkampioen verrast. Verstappen zal zelf een kleine liter water aan boord van zijn RB19 nemen zondag. Al kijkt hij niet bepaald uit naar het soldaat maken van zijn waterreserve. 'Het probleem is dat het water heel snel opwarmt. Het wordt net thee en daar hou ik niet zo van.'

Snookerkampioen: 'Elke sport heeft een Verstappen nodig'

Ronnie O'Sullivan, vorig jaar voor de zevende keer tot wereldkampioen snooker gekroond, vindt de dominantie van Max Verstappen juist mooi, terwijl er in de Formule 1 zelf wel eens onvrede wordt geuit over het eentonige beeld. O'Sullivan hoopt dat hetzelfde in de snookersport gebeurt. 'De sport is altijd mooier als één speler domineert. Elke sport heeft iemand zoals Verstappen nodig', aldus het Engelse snooker-icoon bij Eurosport. Hij wint alles, en mensen vragen zich gewoon af: gaat hij vandaag dan eens verliezen? Mensen willen dominante spelers zien, om te kijken of er iemand is die hen kan verslaan. Snooker heeft zo iemand nodig.'

Agressievere regentest met wielkappen op komst

De full wets worden al jarenlang nauwelijks ingezet, omdat de spray op het circuit te extreem is als deze banden gewenst zijn. De FIA is dan ook op zoek naar een oplossing om ervoor te zorgen dat het zicht op een natte baan beter wordt. In juli werd in Silverstone, zonder veel succes, met spatborden getest, en dus wordt er nu een extremere test gepland met wielkappen. 'Wat we op Silverstone testten, was wellicht een te optimistisch experiment', geeft Nikolas Tombazis, hoofd van de single seaters, aan bij Motorsport.com. 'In de volgende test gaan we een volledig afgedekt wiel testen. Daarna beslissen we welke richting we moeten inslaan.'

Marko houdt in Singapore kaken op elkaar over Pérez-uitspraken

Helmut Marko zal tijdens het Grand Prix-weekend in Singapore niet praten over de uitspraken die hij bij ServusTV deed over Sergio Pérez. De adviseur van Red Bull Racing zei: 'Hij is een Zuid-Amerikaan, dus hij kan zich niet zo goed focussen als een Max Verstappen of Sebastian Vettel.' De Oostenrijker kreeg veel kritiek vanwege zijn uitspraken en heeft dan ook zijn excuses aangeboden. Meer wil de man uit Graz er niet over kwijt. 'Als er vragen over zijn, zal ik die niet beantwoorden. Ik zal alleen praten over sportieve zaken', aldus Marko bij F1-Insider.

Viaplay stopt met jaarabonnementen, alleen duurdere maandabonnement nog een optie

Viaplay heeft aan Streamwijzer laten weten te stoppen met de jaarabonnementen. Dat betekent voor de kijker dat er alleen nog de optie is om een maandabonnement af te sluiten, wat vaak betekent dat de kosten wat hoger komen te liggen. Mensen die nog een jaarabonnement hebben lopen bij de streamingdienst zullen dit abonnement behouden totdat de twaalf maanden voorbij zijn. Dan zal er automatisch overgegaan worden op een maandabonnement van €15,99.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws