Het is tijd voor de Grand Prix van Monaco. Lando Norris wist zijn McLaren op pole position te zetten, gevolgd door Charles Leclerc en Oscar Piastri. Max Verstappen mag de race vanaf de vierde plaats starten na een gridstraf van Lewis Hamilton. Inhalen op het Circuit de Monaco is lastig, maar met de twee verplichte pitstops zou het wel eens een interessante race kunnen worden.
Charles Leclerc was de snelste coureur in alle vrije trainingen en leek lange tijd pole position te gaan pakken voor zijn thuisrace. Op het laatste moment wist Norris zich toch nog te verbeteren en was hij een tiende sneller dan de Monegask. Het is pas de tweede pole position voor Norris dit seizoen. Hij moest normaal zijn meerdere erkennen in teamgenoot Piastri, maar de Australiër pakte in Monaco slechts de derde tijd in de kwalificatie.
Lastige kwalificatie
Voor Verstappen loopt het weekend iets minder soepel. Hij geeft aan dat hij op de limiet van de RB21 zat, maar dat het simpelweg niet genoeg is. Daarnaast werd hij in de kwalificatie in de weg gezeten door Lewis Hamilton, die daar ook zijn excuses voor aanbood. Verstappen kwalificeerde zich als vijfde, maar schuift door de straf van Hamilton een plekje naar voren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Teamgenoot Yuki Tsunoda had het lastig in de kwalificatie en moet vanaf de twaalfde plaats starten. Hij staat daarmee voor George Russell en Kimi Antonelli. Het team van Mercedes had een dramatische kwalificatie door een foutje van de rookie en een probleem met de auto van Russell. Wat positieve verrassingen waren de Racing Bulls, die beiden Q3 wisten te halen. Ook Haas-coureur Esteban Ocon mag in de top tien starten.
Verplicht twee pitstops
De Grand Prix van Monaco is een legendarische race, maar niet altijd even spannend. Het is lastig om in te halen op het smalle stratencircuit en dus blijft de top tien meestal onveranderd. Om het dit jaar wat spannender te maken heeft de FIA besloten dat iedere coureur verplicht is om twee pitstops te maken tijdens de race. Het bestuursorgaan hoopt dat de pitstops het veld door elkaar kunnen gooien en dat het een strategisch spel gaat worden.
De tekst gaat verder onder het X-bericht.
Normaal gesproken komt Pirelli met een bericht naar buiten over de beste strategie, maar ook de bandenfabrikant weet niet wat de Grand Prix van Monaco gaat brengen. 'Drie verschillende sets banden voor de Grand Prix van Monaco. Alles kan gebeuren!' meldt Pirelli als mogelijke strategie. Daar hebben de teams niet zo heel veel aan.
Wat de teams precies van plan zijn is natuurlijk nog niet duidelijk, maar er kan al wel gekeken worden naar de beschikbare banden. Bij McLaren, Ferrari en Red Bull Racing hebben ze, met uitzondering van Tsunoda, alleen nog gebruikte zachte banden over, dus ze verwachten niet dat ze daar heel lang op hoeven te zullen rijden.
De meeste teams hebben nog één of soms zelfs twee nieuwe sets van de harde band. Het lijkt er dus op dat ze of al heel vroeg willen stoppen, om de race dan vervolgens uit te rijden, of juist in het begin heel lang door willen gaan om aan het einde van de race pas te stoppen. De coureurs die achteraan starten zullen wellicht voor een aparte strategie kiezen, omdat ze toch niets te verliezen hebben. Vooraan zal veel van Norris afhangen, omdat hij het tempo bepaalt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verder is er in Monaco ook een grote kans op een Safety Car, wat natuurlijk het ideale moment is voor een stop. De strategie blijft voor nu dus nog een beetje gissen en de teams zullen gedurende de race snel moeten schakelen om kans te maken op de winst. Het belooft in ieder geval een interessante race te worden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties