De kwalificatiedag voor de Grand Prix van Mexico is aangebroken. Eerst beginnen de coureurs om 19:30 uur nog aan de derde en laatste vrije training. Daarbij krijgt Max Verstappen de kans om aandacht te besteden aan het gevoel in de racesimulatie, terwijl McLaren juist nog stappen hoopt te zetten in de kwalificatiesimulaties.
Verstappen schoot op vrijdag uit de startblokken in Mexico. Net als acht collega's ontbrak hij in de eerste vrije training, maar in de tweede vrije training had hij maar één snelle ronde nodig op de C5-banden om de eerste tijd te laten noteren. Charles Leclerc en Kimi Antonelli zetten Ferrari en Mercedes in de top drie, terwijl McLaren het lastiger had. Lando Norris beperkte de schade met een vierde plek, terwijl Oscar Piastri niet verder kwam dan P12.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Antwoorden gezocht
McLaren domineerde echter in de racesimulaties. Vooral Norris maakte daar indruk. Het verschil met zijn teamgenoot was aanzienlijk, maar dat kon ook gezegd worden van het gat naar de andere teams. Max Verstappen had de hele dag geen goed gevoel op de mediumbanden, zowel over één ronde als in zijn long run. Ook George Russell klaagde over een gebrek aan grip bij de achterbanden.
Een cruciaal verschil tussen McLaren en de andere teams was echter dat McLaren haar racesimulaties op de zachte banden afwerkte, terwijl de andere teams op de mediumbanden reden. Het kan dus ook zo zijn dat de voorsprong van McLaren met de bandenkeuze te maken had, want over één ronde voelde Verstappen zich op de zachte banden ook al veel beter dan op de mediumbanden. Alle teams zitten dus met vraagtekens en zullen in de laatste trainingssessie naar antwoorden gaan zoeken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Koeling
De koeling speelt ook een grote rol in Mexico. Het hooggelegen circuit zorgt voor ijle lucht, waardoor het materiaal oververhit raakt. Dat geldt niet alleen voor de banden, maar ook voor de power units. Zes teams voerden aanpassingen aan hun auto's door om geen risico's te nemen in met name de Grand Prix. Red Bull kwam met de meest extreme aanpassing, terwijl McLaren, Haas, Mercedes, en Aston Martin het weekend proberen te overleven zonder aanpassing aan de koeling.
Norris sterk tijdens laatste vrije training, Verstappen deed long runs
Tijdens de laatste vrije training was het op sommige momenten bijzonder spannend. Zo stond de top zes op een gegeven moment binnen één honderdste van elkaar. Tegen het einde van de sessie liepen de verschillen echter flink op. Lando Norris was de snelste van het uur, met een voorsprong van 0,345 seconden op nummer twee Lewis Hamilton. George Russell maakte het Britse trio in de top drie compleet, maar zat al ruim een halve seconde achter Norris.
Max Verstappen hield zich ondertussen bezig met long runs. Desondanks zette hij nog de zesde tijd van de sessie neer. Gezien het feit dat Verstappen zich focuste op de long runs en Yuki Tsunoda de sessie als negende afsloot, is er voorlopig geen reden tot paniek bij Red Bull.
Verstappen, McLaren of een verrassing?
Met zijn resultaat in de laatste oefensessie liet Lando Norris zien dat hij een van de kandidaten is voor poleposition. Max Verstappen aast eveneens op de beste startpositie op de grid. Oscar Piastri heeft tot nu toe geen geweldig weekend, maar bewees al eerder te kunnen vlammen op het juiste moment. Een verrassing in de vorm van een van de Ferrari’s of Mercedessen is, gezien de eerdere uitslagen dit weekend, ook niet uitgesloten. Wie pakt de felbegeerde pole op het Autódromo Hermanos Rodríguez?
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties