F1 Techniek | Flinke aerodynamische upgrades voor Red Bull Formule 1
Formule 1

F1 Techniek | Flinke aerodynamische upgrades voor Red Bull

F1 Techniek | Flinke aerodynamische upgrades voor Red Bull

Iedere Grand Prix nemen de teams nieuwe onderdelen mee om de bolides zo veel mogelijk te optimaliseren. We hielden je natuurlijk al op de hoogte van de laatste technische snufjes in ons verzamelartikel, nu licht F1Maximaal je iedere week de meest in het oog springende technische ontwikkelingen uit en leggen we uit hoe ze werken. Deze week belichten we de technische snufjes die door Red Bull Racing zijn gebruikt in Portugal.

Het team van Max Verstappen en Sergio Perez zit allesbehalve stil om de strijd met Mercedes voort te zetten. Dit is goed te zien bij de technische ontwikkelingen, want Red Bull kwam met flinke upgrades tijdens het Grand Prix-weekend in Portimão. Aan de zijkant van de RB16B zien we upgrades bij de bargeboards en aan de achterkant van de bolide komt de Oostenrijkse renstal met een flink vernieuwde diffuser.

Upgrade bij bargeboards RB16B

De bargeboards, stukken carrosserie aan de zijkant van de bolide, hebben een aantal belangrijke modificaties gekregen. Dit onderdeel op de Formule 1-bolides heeft een belangrijk aerodynamisch doel, gezien het de luchtstromen op de juiste manier geleidt naar de achterbanden, vloer en diffuser.

Het eerste wat opvalt (zie foto hieronder bij onderdeel A) is dat de luchtstroomafbuigplaat bij de voorbanden is nu gemaakt vanuit twee onderdelen in plaats van één. Ook is dit onderdeel, wat de lucht achter de voorbanden afbuigt om aerodynamisch voordeel te winnen, langwerpiger geworden. In plaats van te 'zweven' boven de vloer werkt deze nu samen met de vloer.

F1 Techniek | Flinke aerodynamische upgrades voor Red Bull

De bargeboards en vloer aan de zijkant van de RB16B. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Bij onderdeel C zien we eenzelfde principe: de luchtstroomplaten zijn nu meer verbonden met de vloer, om zo de prestatie van de diffuser te optimaliseren en de luchtstromen onder de bolide. In eerdere versies van de RB16B had de lucht hier wat meer vrije ruimte, maar nu kiest de Oostenrijkse renstal voor hevige controle. Dat zien we ook bij onderdeel B, de 'vinnetjes' aan de bargeboards. Er zijn niet alleen meer vinnen geplaatst, maar ook de invalshoek van de horizontale plaatjes is veranderd.

De drastische veranderingen betekenen ook dat de weg richting de achterkant van de bolide aangepast moet worden. Om de luchtstromen vast te houden zijn na punt C meerdere plaatjes aangebracht zodat de vernieuwde luchtstromen de achterkant van de RB16B bereiken zonder af te buigen en neerwaartse kracht te verliezen. In combinatie met en vernieuwde diffuser is er in Portugal overduidelijk gezocht naar downforce, al werd er door de coureurs van Red Bull meermaals geklaagd over grip. Dit kan echter ook de oorzaak zijn geweest van het nieuwe asfalt in Portimão, of er daadwerkelijk meer downforce is gevonden zal dus beter duidelijk worden in Spanje.

Diffuser krijgt scheepsvorm

Red Bull paste ook het middenstuk van de diffuser aan. De achterkant van de bolide heeft nu in het midden een aflopende vorm, vergelijkbaar met de afbuiging van een schip. Die afbuiging moet ervoor zorgen dat de luchtstromen nader tot elkaar komen en wederom naar buiten toe versnellen. Wanneer dat gebeurt, creëert het team daarmee weer extra lage druk, wat ervoor zorgt dat de hoge druk relatief groter is. Kortom, de oplossing is voornamelijk bedacht om extra downforce te winnen.

Wat het team ook direct doet, is het ondervangen van de luchtstromen aan de bovenkant van de vloer. Deze loopt namelijk door de vorm onder de bolide eveneens omhoog, waardoor er kunstmatig gezien ook meer hoge druk ontstaat. Kortom, meer luchtstromen met een hoge druk en meer lage druk moeten de stabiliteit aan de achterkant van de bolide versterken. Op de foto onderstaand geven we een idee van hoe die luchtstromen onder en boven en onder de bolide de auto verlaten.

F1 Techniek | Flinke aerodynamische upgrades voor Red Bull

De nieuwe diffuser van de RB16B. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Met de nieuwe update is direct te zien dat Red Bull zich flink bekommert om de stabiliteit aan de achterkant van de auto. Vanzelfsprekend gaat het erom dat het gehele pakket aan updates uiteindelijk met elkaar samen na rato meer downforce oplevert. Ofwel, nu is duidelijk dat het terugwinnen van de downforce dit seizoen wel eens een race op zichzelf is tussen Mercedes en Red Bull Racing.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws