F1 Techniek wintertests | Ferrari komt met creatieve vinnen naast diffuser Formule 1
Formule 1

F1 Techniek wintertests | Ferrari komt met creatieve vinnen naast diffuser

F1 Techniek wintertests | Ferrari komt met creatieve vinnen naast diffuser

In 'F1 techniek wintertests' houdt F1Maximaal je continu op de hoogte van alle technische snufjes die Formule 1-teams toevoegen aan hun bolides tijdens de testdagen in Bahrein. Volg hier hoe de teams zich klaarstomen met nieuwe aerodynamische snufjes en onderdelen.

Ferrari komt met creatieve vinnen naast diffuser

Ferrari heeft op de nieuwe SF21 een paar opmerkelijke vinnen toegevoegd aan de diffuser. Het is reglementair niet meer mogelijk om extreme aerodynamica aan de remkoelingen toe te voegen. De oplossing hiervoor hebben de Italianen gevonden in een drietal vinnen naast de achterwielen. Deze lijken volgens motorsport.com de functie te hebben om de luchtstroom rond de wielen te kalmeren. Dit werkt vervolgens positief op de neerwaartse druk die de diffuser kan leveren.

De 'geheimzinnige' zijkant van Red Bull in beeld

Één van de grote geheimzinnige aspecten aan de RB16B zou de zijkant van de auto zijn. Tijdens de autopresentatie werden die delen van de bolide goed buiten beeld gehouden, maar tijdens de wintertests konden we goed inzoomen op het ontwerp van het team van Max Verstappen. De Nederlandse tak van Motorsport analyseerde de sidepods van de nieuwe Red Bull-auto.

Wat in eerste instantie opvalt is de rechthoekige stuurvaan onder de sidepod (groene pijl), die de luchtstroom dichter langs de auto moet geleiden. Het ontwerp van de diagonaal afgesneden vloer is ook flink onder handen genomen, met een flink uitstekende vin (rood), en enkele kleinere vinnen dicht bij het achterwiel (blauw). Veel teams hebben gekozen voor de vinnen bij de blauwe pijl, maar de grote vin bij de rode pijl lijkt enigszins uniek.

Aston Martin stapt af van kopieergedrag

Een vergelijking tussen de brake ducts van Mercedes in 2020 en Aston Martin in 2021. Er zijn duidelijke verschillen te zien, waardoor het voormalige Racing Point-team afgestapt lijkt te zijn van de kopieerstrategie die ze in 2020 hanteerden.

Eerste glimp van nieuwe achterkant RB16B

Een duidelijke foto van de RB16B. De achterkant ziet er flink anders uit, gezien een token gebruikt is om de achterwielophanging aan te mogen passen. De draagarmen van deze ophanging lijkt vastgemaakt te zijn aan de crash structure.

Ook onderaan de bolide zijn flinke veranderingen te zien in vergelijking met 2020. Dit is niet zo gek: de complete vloer moest voor de reglementen van 2021 aangepast worden, waardoor de luchtgeleiding aan het uiteinde van de RB16B ook verschilt van die van vorig jaar.

Eerste beelden van de mysterieuze Mercedes-vloer

Al sinds de lancering van de W12-bolide doet Mercedes zeer mysterieus over hun vernieuwde vloer voor het 2021-seizoen. De reglementen omtrent de vloer zijn flink veranderd en minder neerwaartse druk is nog toegestaan, maar de Duitse renstal heeft naar verluidt een innovatieve oplossing gevonden. Waar de meeste teams verschijnen met een versimpelde versie van de vloer, heeft Mercedes gekozen voor een geribbelde vloerplaat met omhoog buigende flappen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws