McLaren heeft een flinke klap uitgedeeld aan de concurrentie in de kwalificatie voor de Grand Prix van Spanje. Oscar Piastri en Lando Norris starten vanaf de eerste startrij aan de Grand Prix en zijn de torenhoge favorieten. Max Verstappen beperkte de schade uiteindelijk met een derde startplek. Wat kan de wereldkampioen vanaf de tweede startrij? Hoofdredacteur Mark Hanselman blikt vooruit op de race om je te helpen bij je voorspellingen van F1Maximaal.nl voorspelt.
Spanje geldt als een belangrijke graadmeter voor de rest van het seizoen. Het circuit is representatief voor wat we later in het jaar gaan zien, is doorgaans het decor van veel upgrades, en de bandenslijtage is hoog. Als je in Spanje weet te winnen, weet je dus dat je qua auto en bandenmanagement een goede basis hebt. Wat dat betreft is het dan ook geen verrassing dat McLaren sterk presteert, want dat de basis van de constructeurskampioen sterk is, is al langer duidelijk.
Voorzichtig met snelle conclusies!
Toch reisden veel concurrenten met hernieuwd vertrouwen af naar het Zuid-Europese land. George Russell, Christian Horner, en Frédéric Vasseur gaven eerder dit seizoen aan dat de verhoudingen volledig kunnen veranderen in Spanje. Dat heeft alles te maken met de FIA-ingreep bij de flexibiliteit van de voorvleugels. McLaren blinkt in dit onderdeel uit, en de verwachting was dan ook dat het Britse team het hardst geraakt zou worden.
In de kwalificatie was daar helemaal niks van terug te zien. McLaren deed op de vrijdag wel alsof het team geen nieuwe vleugel had meegenomen, nadat Lando Norris dat ook beaamde. Dat is in ieder geval niet het geval: McLaren testte de vleugel al in Imola, en hoefde de vleugel dus niet meer als nieuw onderdeel op te geven. Alle teams hebben de vleugels moeten aanpassen. Dat de pikorde in de kwalificatie ongewijzigd leek, zorgde ervoor dat Lewis Hamilton de ingreep waar zijn teambaas zijn hoop op gevestigd had 'geldverspilling' noemde.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Die conclusie is echter te snel getrokken. Voor de start van het weekend schreef F1Maximaal.nl al dat de gevolgen in de kwalificatie 'nihil' zouden zijn. Of de regels effect hebben gehad, moet in de race nog blijken. Ook daarbij geldt nog een disclaimer: de minder flexibele vleugels zorgen voor meer overstuur in snelle bochten, en belasten dus vooral de achterbanden. De linkervoorband krijgt het in Spanje het zwaarst te verduren, maar dat is met overstuur minder het geval dan met onderstuur.
De gevolgen kunnen dus groter zijn op circuits, waarbij vooral de achterbanden zwaar belast worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Canada en Oostenrijk, de volgende twee circuits op de kalender. Dat betekent niet dat we in Spanje niks terug gaan zien van de reglementswijzigingen, maar daar moet je dus wel de Grand Prix voor afwachten. Christian Horner zei op vrijdag al dat we een volledige race-afstand moeten zien om te bepalen wie er harder door geraakt wordt. De gevolgen moeten dus nog zichtbaar worden.
Verstappen met kansen
Het was duidelijk dat McLaren over één ronde sneller was dan de rest. In de long runs op vrijdag was dat echter minder duidelijk. Polesitter Oscar Piastri was duidelijk trager dan Verstappen en Norris. Beide uitdagers van Piastri waren wel aan elkaar gewaagd, maar Verstappen werkte daarbij de langere runs af. De kans lijkt klein dat McLaren in de race wegrijdt bij Verstappen.
Verstappen heeft qua bandenmanagement stappen gezet, sinds de upgrade van Red Bull Racing in Imola. In de kwalificatie was hij in de laatste sector de snelste coureur. Dat is een duidelijke indicatie dat zijn bandenmanagement goed is, want eerder dit seizoen kampte Verstappen daar juist vaak met oververhitting. Op zondag wordt het in Barcelona ook enkele graden koeler dan op zaterdag, en op basis van zijn racesimulaties zijn de voortekenen bij Verstappen juist goed.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De kans is groot dat de bandenslijtage hoog ligt en de onderlinge verschillen in de top drie klein zijn. Dat maakt baanpositie cruciaal, en de start zal vermoedelijk dan ook zeer belangrijk zijn voor de rest van de race. Piastri is na Imola gewaarschuwd, maar hij zal ook zeker Norris niet voorbij willen laten gaan, omdat de voorste coureur altijd het voordeel bij de strategie zal krijgen. De start is cruciaal, en dat vergroot de kans op incidenten.
Verstappen moet twee McLaren-coureurs in zijn eentje verslaan. McLaren kan de strategie splitsen, maar de vraag is of het team dat ook zal doen? Andrea Stella is namelijk veel te bang om een van zijn coureurs een voordeel te bieden. Mocht McLaren de strategie wél splitsen, is de kans groot dat Verstappen tweede wordt. Wil Verstappen winnen, dan moet het verschil in bandenmanagement groot zijn, óf hij moet minimaal één McLaren bij de start pakken. Gelukkig voor Verstappen is het ver tot de eerste bocht. Onderschat Verstappen in ieder geval nooit. F1Maximaal.nl voorspelt minimaal een tweede plek voor Verstappen.
Ferrari versus Mercedes
Hoewel Verstappen de rest maar nipt wist te verslaan, is hij wel de duidelijke favoriet voor het podium. In de afgelopen races, met uitzondering van Monaco, liet hij keer op keer zien dat hij in de races sneller is dan Ferrari en Mercedes. In de kwalificaties is Mercedes sterker, maar let in de race vooral op Ferrari. Als iemand een stap kan zetten na de FIA-ingreep, is het Ferrari wel. Mercedes had het de laatste races juist lastiger met de banden.
De kans is groot dat de Ferrari-coureurs nog progressie kunnen boeken. Lewis Hamilton is in de kwalificaties vaak zwakker dan Charles Leclerc, maar de Brit is in Barcelona altijd sterk. Meestal legt hij het op de zondagen af tegen Leclerc, omdat hij al een slechtere startplek heeft. In Barcelona is Hamilton wellicht de favoriet voor P4, voor Leclerc, Russell, en Kimi Antonelli.
Achter de vaste top zeven blijven drie plekken over in de top tien, mocht iedereen de finish halen. Het zou dom zijn om Isack Hadjar niet een van die plekken te geven, want de Frans-Algerijnse coureur is een van de toppers uit het middenveld. Reken daarnaast ook op bandenfluisteraar Alexander Albon. Fernando Alonso heeft altijd wat extra's op zijn thuiscircuit, en kan vanaf de tiende plek mogelijk eindelijk zijn eerste punt pakken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties