Mike Hezemans geeft eerlijk toe dat hij op een beter resultaat voor Max Verstappen had gehoopt in de kwalificatie voor de Grand Prix van Spanje. De analist merkt wel op dat Verstappen op één punt wel de snelste coureur was, en dat hij in de race dus nog niet kansloos is. Verder deelde de analist van Viaplay nog even een sneer uit naar de voormalige teambaas van Verstappen.
De verschillen zijn tot nu toe vaak klein geweest in de kwalificaties. In elf kwalificatiesessies was het verschil tussen de snelste twee coureurs acht keer minder dan een tiende. In Bahrein was Oscar Piastri ruim een tiende sneller dan George Russell, terwijl Lando Norris in Monaco Ferrari-coureur Charles Leclerc op iets meer dan een tiende achterstand hield. In Spanje was het verschil voor het eerst meer dan twee tienden.
Ontsnappingsroute mogelijk voor Verstappen?
'Dit was heel overtuigend', oordeelt Hezemans dan ook in de nabeschouwing van Viaplay, na de vierde poleposition van Piastri. 'Twee tienden is de grootste marge van het jaar. Je zag al in Q2 dat de McLarens te sterk waren. En Verstappen? Om heel eerlijk te zijn hoort die auto terug op P8. Dankzij Max staat de auto derde. Tel er maar drie of vier tienden bij op, en dan zie je waar de auto hoort te staan. De auto is gewoon niet goed genoeg', baalt Hezemans. Yuki Tsunoda was in Q1 bijna zes tienden langzamer dan Verstappen, en stond daarmee achttien plekken achter de Limburger.
Hezemans geeft de hoop op een overwinning voor Verstappen echter nog niet op. 'Misschien gaat wel hetzelfde gebeuren als met Lewis Hamilton en Nico Rosberg. Dat zou zomaar kunnen', geeft de Eindhovenaar aan. Spanje loont zich vaak voor dit soort duels, door de lange aanloop naar de eerste bocht. Daarnaast zorgt de dominantie in de kwalificatie ervoor dat de McLaren-coureurs zich meer op elkaar gaan richten. In 2016 leidde dat tot de eerste Grand Prix-zege van Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mochten de McLaren-coureurs elkaar in leven laten, dan kan nog een spannende strijd volgen. 'Norris is in de races nog steeds iets beter met de banden, dus het wordt wel heel spannend tussen die twee', voorspelt Hezemans. 'Ik hoop dat Max het kan bijhouden, maar ze hebben wel twee coureurs bij McLaren. Als ze blijven vechten, weet je het nooit.' Hezemans merkt op dat de spelletjes al in Q3 begonnen. 'Piastri gaf een onbedoelde tow aan Norris. Daarom zei hij ook dat het cheeky was. Hij wilde hem duidelijk geen tow geven.'
Verstappen met kansen bij de start
Verstappen mag nog van geluk spreken dat hij als derde aan de race mag beginnen. Vlak voor zijn tijdsverbetering stond de wereldkampioen namelijk tiende en laatste. 'Hij had een beetje een rommelig rondje daarvoor', beseft Hezemans. 'In de laatste sector was hij wel weer het snelst van iedereen. Dat is toch heel knap. Dat wil dus ook zeggen dat de banden heel goed blijven. Dat biedt hoop voor de race.'
Hezemans weet dat bandendegradatie in de Grand Prix cruciaal zal zijn. Verstappen had het dit jaar vaak lastig in de slotsectoren, omdat de banden dan oververhit raakten. Dat de Nederlander nu in de laatste bochten sneller dan wie dan ook was, is een goed voorteken voor het bandenmanagement, nadat Verstappen in de racesimulatie ook al indrukwekkende tijden liet zien. Daarbij zal vrije lucht wel ook zeer belangrijk zijn.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'De eerste bocht zou nog wel spectaculair kunnen worden, zeker met een beetje tegenwind', verwacht Hezemans dan ook. Vorig jaar greep George Russell de leiding bij de start vanaf de vierde startplek. 'Bij de start kan Max nog wel wat inhalen, maar McLaren is wel een stap sneller dan Red Bull. Als McLaren dit verliest, moeten ze zich echt schamen', vertelt de analist. 'Ben blij dat die andere twee in de McLarens zitten, en niet Verstappen, want dan was het een heel ander kampioenschap geweest.'
Hadjar klopt op de deur
Verstappen greep de derde startplek uiteindelijk, door zijn 1:11,848 net wat eerder te laten noteren dan Russell. 'Hoe is het mogelijk? Ik vind dat ongelofelijk', lacht Hezemans. 'Verschillende auto's, verschillende coureurs, verschillende motoren, en verschillende rijstijlen, en dan toch precies dezelfde tijd.' De enige coureur met dezelfde auto als Verstappen eindigde juist als hekkensluiter.
Tsunoda komt daardoor onder druk te staan bij Red Bull Racing. 'Christian Horner was blij dat niet meer naar Yuki Tsunoda gevraagd werd. David Coulthard is natuurlijk een vriend, dus hij heeft hem een beetje gespaard', vermoedt Hezemans, nadat de Schot zijn voormalige teambaas interviewde bij Viaplay.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Wat voor Tsunoda ook niet helpt, is dat het volgende talent bij Red Bull alweer in aantocht is: Isack Hadjar. 'Hij was echt snel, ongelofelijk. Ik heb het al vaak gezegd, maar hij geniet echt van de kwalificatie. Hij voelt de grip op de nieuwe banden aan, dat is echt talent. Hij zegt zelf ook dat hij vaak opgewonden reageert over de boordradio. Dat doet hij nog steeds, maar hij drukt het knopje niet meer in. In dat team is het ook heel gezellig nu Franz Tost weg is. Het team is heel toegankelijk, en dat helpt voor die jonge jongens.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties