Ferrari-duo spreekt laatste woorden over Monaco-debacle Formule 1
Formule 1

Ferrari-duo spreekt laatste woorden over Monaco-debacle

Ferrari-duo spreekt laatste woorden over Monaco-debacle

Charles Leclerc heeft zijn vertrouwen uitgesproken in Ferrari na de strategische misser van Monaco. De Italiaanse renstal maakte een fout, waarna de Monegask in zijn thuisrace terugzakte van de eerste plek naar P4. Ferrari is aan de slag gegaan en heeft achterhaald waar het team het op heeft laten liggen, tot tevredenheid van de coureur. Ook Carlos Sainz komt tijdens de persconferentie aan het woord, en legt uit waar de uitdaging hem in zit in Baku.

Eerst horen we echter van Leclerc, die logischerwijs gevraagd wordt naar het Monaco-debacle van zijn team. Via de boordradio liet hij los zeer teleurgesteld te zijn, tijdens de race en na afloop. 'Na elke race analyseren we alles. Wat mij vertrouwen geeft, is dat we weten waarom we de fouten maakt die we gemaakt hebben. Ik zal er echter niet teveel op ingaan', stelt hij. Leclerc laat wat er in Monaco gebeurd is dan ook graag achter zich.

Ook Sainz, die wél het podium wist te bereiken in de dwergstaat, heeft het kort over de afgelopen Grand Prix. 'We hebben zaken gevonden die we anders hadden kunnen doen, maar niet per se aan mijn kant van de garage', aldus de Spanjaard. Daarnaast geeft hij aan dat hij tevreden is met hoe hij zijn eigen strategie beïnvloedde in de nauwe straten van Monte Carlo: 'Het was een goede call om buiten te blijven en niet de wissel naar de intermediatebanden te maken.'

Afstellingsuitdaging voor Ferrari

De Formule 1-teams staan een afstellingsuitdaging te wachten in Azerbeidzjan, en zo ook Ferrari. Het stratencircuit genaamd Baku City Circuit kent trage sectoren, maar ook een enorm lang recht stuk. Teams kunnen er dus voor kiezen om met veel downforce te rijden of met weinig, er valt voor allebei de mogelijkheden wel wat te zeggen.

'Het is altijd een afweging. Je kan wat sneller in de bochten zijn of wat sneller op het rechte stuk. Onze simulaties zeggen dat de snelheid met beide voorkeuren min of meer even hoog ligt, maar we moeten een goede, gebalanceerde auto hebben om langs de muren te kunnen razen', concludeert Sainz, die in de 2021-editie in de openingsfase van de race rechtdoor schoot, en vervolgens in het middenveld bleef hangen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws