'Ferrari ontwikkelt elektrisch systeem, maar Leclerc moet vrezen voor gridstraffen' Formule 1
Formule 1

'Ferrari ontwikkelt elektrisch systeem, maar Leclerc moet vrezen voor gridstraffen'

'Ferrari ontwikkelt elektrisch systeem, maar Leclerc moet vrezen voor gridstraffen'

Ferrari zal in 2022 een verbeterde versie van haar elektrische systeem introduceren. Daarmee hoopt het niet alleen snelheid te winnen, maar ook betrouwbaarheid. Wel zitten hier haken en ogen aan vast voor Charles Leclerc. De Monegask zag zijn MGU-H en turbo onherstelbaar beschadigd worden in Spanje. Zodoende zal de introductie van dit nieuwe systeem in een gridstraf kunnen resulteren.

Het doorgaans goed ingevoerde La Gazzetta dello Sport weet meer over de status in de Ferrari-fabriek in Maranello. Er wordt gesproken over diverse projecten, waaronder een project omtrent het elektrische systeem van de Ferrari-motor. 'Dit is het enige gebied waarop nog verbeteringen geboekt mogen worden volgens de FIA-reglementen. Het gaat niet alleen over pk's, maar ook over betrouwbaarheidsverbeteringen. Daarom zijn aanpassingen toegestaan', wordt gesteld.

Ferrari heeft volgens de Italianen een grote stap gezet in 2021, naar geavanceerdere technologie in haar elektrische systeem. Daarin wordt nu gebruik gemaakt van 800 volt, in tegenstelling tot de eerdere 400 volt. Dit kenmerkt een keerpunt in de ontwikkeling van de motor, die op experimentele wijze al doorgevoerd werd in 2021. Zo kwamen Carlos Sainz en Leclerc vorig jaar al eens in actie met een gewijzigd systeem om een seizoen eerder al te testen in hoeverre de wijzigingen het gewenste effect hadden.

Nieuw elektrisch systeem Ferrari in Silverstone

Wanneer is Ferrari van plan haar nieuwe systeem te introduceren? 'Waarschijnlijk in Silverstone, een van de snelste circuits van de kalender', wordt gesuggereerd. Daar kan Ferrari in de strijd met Red Bull Racing de vermogenstoename uitstekend gebruiken. Vóór de Britse Grand Prix zijn er nog twee Grands Prix te verrijden, Azerbeidzjan en Canada.

Logischerwijs zou Ferrari de wijzigingen gelijktijdig moeten introduceren met de derde motoren, maar Leclerc mag nog slechts één MGU-H gebruiken. 'Vervangt Ferrari vóór Silverstone het onderdeel al dan kan dat resulteren in een gridstraf van vijf posities wanneer de geëvolueerde versie van de krachtbron geïntroduceerd wordt', wordt besloten. Met andere woorden: een gridstraf dreigt voor de Monegask.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws