Hoewel Charles Leclerc en Carlos Sainz na 24 ronden in Brazilië respectievelijk 28 en 35 seconden later dan Max Verstappen over start-finish kwamen, is teambaas Frédéric Vasseur toch tevreden met het behaalde resultaat in de sprintrace. De Fransman geeft aan dat zijn team de sprintrace heeft opgeofferd en hoopt daar op zondag de vruchten van te kunnen plukken.
Als enige team dat Q3 haalde, koos Ferrari ervoor om een setje nieuwe zachte banden achter de hand te houden. 'We wisten dat deze race lastig voor ons zou worden, omdat we de nieuwe banden niet in de kwalificatie gebruikten. We richtten ons al op de Grand Prix en wilden banden sparen voor de zondag', zegt de 55-jarige teambaas van Ferrari bij F1TV.
Vasseur tevreden met schadebeperking
Ferrari maakte een inschattingsfout met de hoge temperaturen in São Paulo, haf Vasseur wel toe. 'We hebben in de sprintrace een kleine fout gemaakt met de koeling, en daardoor moesten we de coureurs al vanaf de tweede ronde om lift and coast vragen. Over het algemeen denk ik dat we het goed gedaan hebben, want we hebben niet veel punten ingeleverd ten opzichte van Mercedes, en we staan er op zondag beter voor.' Ferrari pakte vijf punten, terwijl Mercedes zeven punten kon bijschrijven.
Veel meer verwachtte Ferrari ook niet meer nadat de coureurs in SQ3 niet verder kwamen dan de zevende en negende plekken. Sainz had het vervolgens ook flink aan de stok met vooral Daniel Ricciardo ter verdediging van zijn achtste plek. 'Het was een hard gevecht. Wij waren erg kwetsbaar vanwege het lift and coast dat we moesten aanhouden, en de AlphaTauri's waren met de nieuwe banden erg sterk. Het was lastig, maar we wisten nog een punt te redden met Carlos, en nu richten we ons op de Grand Prix.'
Ferrari wil terrein goedmaken tegenover Mercedes
Hoewel de achterstand van Ferrari groot was in de sprintrace, kan Vasseur er hoop uit putten dat het bij Mercedes niet veel beter ging, en op zondag verwacht Vasseur dat Ferrari kan toeslaan. 'Charles zal vanaf de eerste rij beginnen, en hij heeft nog drie sets nieuwe banden.' De Monegask heeft twee ongebruikte sets mediumbanden en een nieuwe set van het zachtste Pirelli-rubber, waarbij de strategie van Ferrari dus al enigszins duidelijk wordt. 'Dat is een mooi voordeel, en we gaan ons best doen om de fout uit de sprintrace niet te herhalen. Het komt op bandenstrategie aan, en we moesten de sprintrace overleven. Dat hebben we goed gedaan.'
Bij de Italiaanse tak van Motorsport.com ging Vasseur dieper in op zijn verwachtingen voor de Grand Prix. 'Ik zou zeggen dat ons bandenmanagement vergelijkbaar was met Mercedes, maar in de Grand Prix zullen we min of meer dezelfde stintlengte moeten doen en zullen we waarschijnlijk minder bandendegradatie hebben', zo wijst de Fransman op het feit dat Ferrari in de sprintrace vanwege de gebruikte banden een nadeel had, en in de Grand Prix vanwege de nieuwe banden juist een voordeel heeft.
In de sprintrace valt er slechts één punt per positie te winnen, en op de zondag loopt dat op tot wel zeven punten. Vasseur hoopt dan een deel van de achterstand van 24 punten op Mercedes ongedaan te maken. 'De start zal zoals altijd cruciaal zijn, omdat het makkelijker is om rond te rijden als je vrij baan hebt, dan als je in een groep rijdt. Als je gevechten hebt, beschadig je de achterbanden in de tractiezones. In vrije lucht is het eenvoudiger om een goede race te rijden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties