Ferrari rekent op de rijderskunsten van Charles Leclerc en Carlos Sainz om de kansen op een constructeurstitel gaaf te houden. Dat zou moeten betekenen dat ze McLaren in het vizier houden. De sprintrace was op dat vlak al geen goed voorbeeld. De kwalificatie was niet veel beter en de grote moeilijkheidsgraad van het circuit in Qatar speelt niet in het voordeel van de Italiaanse renstal. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze het bij Ferrari opgeven.
Leclerc reed in de kwalificatie de vijfde beste tijd. Het leek dat dit het beste was wat Leclerc uit het vuur kon slepen. 'Ja, ik denk het wel', bevestigt hij die indruk bij Formula 1.com. 'Mijn beide ronden waren heel goed. Er was niet veel verschil in de bochten tussen beide ronden. Ik reed gewoon dezelfde rondetijd. Dat was het maximum dat de wagen eruit kon halen.'
Leclerc schetst geliefkoosd scenario
'De vijfde plaats is niet geweldig, maar we zitten nog vlak achter de McLarens', richt hij zijn pijlen op Norris en Piastri, die op P3 en P4 zullen vertrekken. 'Het had dus erger kunnen zijn.' Leclerc beseft wel dat een bepaald scenario noodzakelijk is om de McLaren-bolides te kunnen aftroeven in de race. 'We zullen een goede start nodig hebben en een goede eerste paar ronden om één van hen te passeren en de andere onder druk te kunnen zetten.'
In theorie is er wel wat mogelijk in een lange race voor Ferrari. De kenmerken van het circuit in Qatar kan de nummer twee uit het constructeurskampioenschap wel zuur opbreken. 'Ik heb het gevoel dat we snel zijn in de long runs, maar het is heel moeilijk om in te halen. Ik denk dat we de snelheid niet zo hard kunnen gebruiken. We zullen zien. Elke race is anders. Als we één kans krijgen op een gegeven moment, gaan we die proberen te nemen.'
Vooraf gesleuteld aan de Ferrari
Ze wisten bij Ferrari uiteraard reeds op voorhand dat ze in Qatar voor grote uitdagingen kwamen te staan. Carlos Sainz benadrukt evenzeer bij Formula1.com dat er ook heel wat werk ingestoken is om zo goed mogelijk voor de dag te komen. 'We hebben wel wat veranderingen aangebracht, aan de wagen, de banden, de voorbereiding. Eerlijk gezegd leken we toch tegen een plafond aan te zitten, gezien de rondetijden die we maar konden rijden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het komt er dan echt op aan om alles uit te wagen te persen in de hoop om toch dat kleine beetje verschil te kunnen maken. Misschien zat dat er dan toch in, bedacht Sainz zich uiteindelijk. 'Ik miste een beetje de tow in mijn laatste ronde. Dat had mij één of twee tienden kunnen opleveren. Het toont aan dat onze voorspellingen min of meer bevestigd worden.'
Moeilijk inhalen in Qatar
De Spanjaard blikt op zijn beurt vooruit naar de race en onderstreept net als teamgenoot Leclerc hoe moeilijk het is om in Qatar in te halen. Het zal toch moeten gebeuren, als Ferrari nog min of meer goede zaken wil doen in het constructeurskampioenschap. 'We gaan ons best doen. Het is een lange race. Onze racesnelheid lijkt niet al te slecht, maar we weten dat het hier lastig is om in te halen. We moeten een manier vinden om tot de best mogelijke uitvoering te komen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties