'Ferrari spiekt bij Red Bull en wil mogelijk voorwielophanging kopiëren in 2025' Formule 1
Formule 1

'Ferrari spiekt bij Red Bull en wil mogelijk voorwielophanging kopiëren in 2025'

'Ferrari spiekt bij Red Bull en wil mogelijk voorwielophanging kopiëren in 2025'

De Spaanse tak van Motorsport.com laat weten dat Ferrari onderzoekt of het mogelijk is om de stijl van Red Bull Racing te kopiëren betreffende de ophanging van de auto. Een deel van het team in Maranello is al bezig met de auto van volgend jaar, en dat zijn kleine beslissingen die ze nu al kunnen nemen. De speculaties suggereren dat Ferrari bereid zal zijn om drastische veranderingen aan te brengen.

Ferrari boekte aanzienlijke vooruitgang aan het begin van het Formule 1-seizoen van 2024 met een auto die in staat was races te winnen, en bevond zich midden in een driekamp met de kampioensformatie en McLaren. Echter, naarmate de teams de grenzen van de huidige regelgeving naderen, wordt het steeds moeilijker om de voordelen te vinden die het verschil kunnen maken in hun strijd om succes. Een belangrijk pakket, dat werd geïntroduceerd tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna, leverde enkele voordelen op, hoewel de volgende updates zijn gepland voor de Grand Prix van Groot-Brittannië en de Grand Prix van Hongarije.

Ondertussen zullen nog twee nieuwe achtervleugels verschijnen, aangezien de andere specificatie geschikt was voor high downforce tracks als Monaco. Er komt eentje met minder drag voor Canada, en eentje die beter is met de gemiddelde snelheden vanaf Barcelona. De manier waarop Ferrari de upgrades aanpakt, is echter anders. 'Met de budgetcap en de huidige regelgeving zullen we alleen upgrades brengen wanneer we iets te bieden hebben', zegt teambaas Frédéric Vasseur. 'Wat je moet beseffen, is dat er een soort prestatieconvergentie is, en dat het ontwikkelingsritme lager is dan twee jaar geleden.'

Plan van aanpak voedt geruchten over agressiviteit van Ferrari voor 2025

Vasseur legt uit dat de voordelen die de teams nu uit hun upgrades halen veel kleiner is dan dat voorheen zo was. De afname van de voordelen en het verlangen van Ferrari om ten volle te profiteren van de vooruitgang die ze boeken, voedden de geruchten dat ze bereid zouden kunnen zijn om agressiever te zijn met hun auto van 2025, iets dat een paar maanden geleden niet werd verwacht, zo schrijft Motorsport.com. Vasseur verklaart dat er op dit moment drie projecten actief zijn in Maranello. 'Een deel van het team werkt aan de komende upgrades, een ander deel werkt aan de auto voor 2025, en daarnaast werken we aan de krachtbron voor 2026', aldus de Fransman.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

20 sunday montecarlo 2024 ferrari monaco
Ferrari lijkt stiekem wel een beetje af te kijken bij Red Bull. (Foto: Ferrari F1 Media).

Betreffende het chassis en de aerodynamica kunnen ze enkele concepten wel hypothetiseren, maar verder niets, aangezien er nog geen regelgeving is. De speculaties over de auto van het 2025-seizoen suggereerden dat de Italiaanse renstal bereid zou kunnen zijn enkele grote veranderingen aan te brengen, in plaats van in te zetten op een directe evolutie van de SF-24 om geen middelen te verspillen met het oog op de regelgeving van 2026. 'Bronnen wijzen erop dat de ontwerpers van Ferrari enkele belangrijke aspecten hebben in kaart hebben gebracht die veel meer voordelen op zouden leveren in de strijd met Red Bull en McLaren', schrijft Motorsport.com.

'Een interessant aspect is de ophanging. Momenteel heeft Ferrari nog een push-rod voorwielophanging, maar ze staan op het punt om over te stappen op een pull-rod voorwielophanging. Red Bull en McLaren hebben die configuratie al, met een ontwerp dat duidelijke aerodynamische voordelen heeft door de luchtstroom rond de voorkant van de auto en, cruciaal, in de venturi-kanalen te verbeteren. Het herzien van de ophanging op die manier zou een volledig nieuw chassis vereisen, aangezien er nieuwe bevestigingen voor de ophangingsarmen moeten worden gemaakt en de interne mechanismen verplaatst moeten worden.'

'Kan een poging zijn om Newey aan te trekken'

Elke beslissing om de ophanging te veranderen, zou ook de deur kunnen openen voor een verandering in de positie van de coureur in de cockpit, wat weer zou kunnen helpen bij het verbeteren van de gewichtsverdeling. Dat kan ook weer voordelig zijn. 'De mogelijke verandering in de planning van Ferrari naar een meer Oostenrijkse ophanging kan mogelijk te maken hebben met haar poging om Adrian Newey aan te trekken, zodra hij begin volgend jaar uit zijn huidige contract komt. Ferrari is dit seizoen de enige met een push-rod voorwielophanging, naast Haas.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws