Flink aangepaste FW43: 'Kans om niet meer op de laatste rij te eindigen' Formule 1
Formule 1

Flink aangepaste FW43: 'Kans om niet meer op de laatste rij te eindigen'

Flink aangepaste FW43: 'Kans om niet meer op de laatste rij te eindigen'

Williams wil dit jaar met de FW43 weer aansluiting vinden op de rest van de grid na een dramatische periode met tegenvallende resultaten. Om dit te bereiken zijn ze bijna vanaf nul begonnen en ligt de focus grotendeels op het profiteren van de krachtige Mercedes-motor.

Na een relatief lompe 2019-bolide hebben de technici van Williams het dit jaar voor elkaar gekregen hun auto een stuk slanker te maken. Het team kende vorig jaar het meest dramatische seizoen in hun geschiedenis, dus het is tijd voor verandering.

De veranderingen zorgen er volgens Motorsport voor dat George Russell en Nicholas Latifi meedoen met de rest van het veld: 'Russell krijgt wellicht de kans om zijn talenten te laten zien in plaats van telkens op de laatste rij te eindigen.'

Flinke aanpassing aerodynamica

De voorvleugel is flink veranderd om de nodige downforce te krijgen die ze vorig jaar hebben gemist. Voor hetzelfde doel is ook de voorwielophanging veranderd. De neus van de bolide is smaller gemaakt en heeft dit jaar meer luchtgeleiders.

Aan de achterkant is de ophanging eveneens veranderd. Ook zijn de remschijven nieuw en is er veel meer aerodynamica bij de achtervleugel te zien ten opzichte van vorig jaar. Waar de meeste teams de achtervleugel simpel wil houden (net als de FW42 van vorig jaar) heeft de 2020-bolide een erg complexe vleugel met veel vormen en hoeken.

Koeling heeft hoge prioriteit

De Mercedes-motor optimaal te gebruiken is de koeling ook flink aangepast. De sidepods zijn een stuk complexer dan vorig jaar en zorgen ervoor dat er genoeg lucht de auto invloeit om te motor te koelen. De luchtinlaat boven het hoofd van de coureur lijkt gekopieerd van Mercedes.

Het beste van beide kanten

Al met al kan geconcludeerd worden dat Williams geen keuze heeft gemaakt tussen snelheid of downforce: de FW43 probeert op beide kanten vooruit te komen. Of ze daadwerkelijk grote stappen hebben gemaakt ten opzichte van vorig jaar zien we op 15 maart, bij de start van het 2020-seizoen. (Foto: Williamsmedia)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws