GP Miami: 'De wraak van Ferrari op een uitdagend circuit' Formule 1
Formule 1

GP Miami: 'De wraak van Ferrari op een uitdagend circuit'

GP Miami: 'De wraak van Ferrari op een uitdagend circuit'

De Grand Prix van Miami staat voor de deur. Voor verschillende teams betekent de race een kans om zich terug te vechten na een moeizaam raceweekend in Imola, daaronder vallen Mercedes en Ferrari. Voor Red Bull Racing en Max Verstappen is het zaak de goede lijn door te zetten en er in de Amerikaanse kustplaats wederom met de overwinning vandoor te gaan.

Op de website van de Formule 1 wordt uitgebreid voorbeschouwd op de Grand Prix van Miami, de race die voor de eerste keer op de kalender staat. De uitdaging van het Miami International Autodrome zal een van de meest intrigerende aspecten van het weekend zijn, zowel voor de rijders op het circuit als voor degenen die het van elders volgen. Omdat het een gloednieuwe locatie is die pas onlangs werd voltooid, hebben de teams maar weinig gegevens die ze in hun simulators kunnen invoeren. De coureurs zullen het circuit dus op de baan moeten leren kennen en bovendien zal het nieuwe asfalt voor de nodige problemen rondom grip zorgen.

Eén ding is zeker: dit wordt een razendsnel circuit. Na bocht 1 volgen een aantal lange, steile bochten die uiteindelijk uitmonden in een enorm recht stuk - hoewel er in de bochten 9 en 10 wat haken en ogen zitten - waar in bocht 11 veel inhaalacties mogelijk zijn. Het volgende deel is krap en bochtiger, wat betekent dat het niet eenvoudig zal zijn om de set-up goed te krijgen, voordat er weer een heel lang recht stuk volgt met een grote stop in de haarspeldbocht van bocht 17. Ook dat biedt inhaalmogelijkheden aan het einde van de ronde, zoals bocht 1 en het betekent dat dit een stratencircuit is dat niet alleen geschikt is voor goede races, maar ook een spannend vooruitzicht is tijdens een kwalificatieronde.

De wraak van Ferrari

In Imola was Ferrari favoriet met Charles Leclerc, die een ruime voorsprong heeft in het kampioenschap maar niet bleek minder waar. Het was Red Bull dat aan de haal ging met P1 en P2 en Leclerc in de fout dwong. Carlos Sainz crashte uit de kwalificatie en had een botsing in de race. Red Bull profiteerde optimaal om een puntentotaal te behalen dat slechts één punt verwijderd was van het maximum dat over het sprintweekend werd aangeboden, het team behaalde 58 van de 59 mogelijke punten.

Ferrari, in tegenstelling, eindigde met slechts 20 punten. 12 daarvan kwamen van de sprint, met Leclerc beperkt tot acht punten voor de zesde plaats na zijn late spin op zondag en zodoende zag de Monegask zijn voorsprong in het kampioenschap slinken tot 27 punten. Dus nu is het Ferrari dat zal willen herstellen van een moeilijk weekend en terugkeren naar het soort vorm dat Leclerc zag domineren in Melbourne. Volgens de laatste geruchten is Ferrari uit op wraak met nieuwe updates aan de motor en de auto om zo meer snelheid uit het pakket te halen, toch wil Ferrari-teambaas Mattia Binotto deze geruchten niet bevestigen.

Mercedes komt met upgrades

Op dit moment gaat het alleen om de top-twee teams, want Mercedes heeft nog steeds moeite om het maximale uit hun auto te halen door het gestuiter - of porpoising - waar ze last van hebben. Veel teams moeten het aerodynamische fenomeen compenseren door hun auto's hoger te laten rijden dan ze zouden willen, maar Mercedes gelooft dat zij meer dan de meesten worden getroffen.

Maar niet alles is verloren, want Trackside Engineering Director Andrew Shovlin heeft laten doorschemeren dat Miami wel eens de plaats zou kunnen zijn waar verdere upgrades worden geïntroduceerd die het probleem zouden kunnen verhelpen. 'Als realisten denken we dat dit iets zal zijn dat we in stappen aanpakken in plaats van één groot moment waarop de hele zaak verdwijnt', zei Shovlin. 'Maar we zien bemoedigende tekenen, we hopen snel onderdelen naar de auto te kunnen brengen, misschien zelfs Miami waar we hopelijk vooruitgang kunnen zien in deze kwestie.'

Competitief middenveld

Iets wat Mercedes dit jaar nog meer parten speelt, is de competitiviteit van het middenveld. Alle 10 teams hebben nu punten gescoord nadat zowel Sebastian Vettel als Lance Stroll in de top 10 eindigden voor Aston Martin in Imola. Dat laat alleen Mick Schumacher en Nicholas Latifi over als coureurs die geen punten hebben gepakt in 2022. Omdat alle teams achter Red Bull en Ferrari dicht bij elkaar zitten, kan elk team van McLaren, Mercedes, Alpine, Alfa Romeo of zelfs Haas in elk weekend de beste van de rest zijn, terwijl AlphaTauri, Aston Martin en Williams hebben laten zien dat ze allemaal punten kunnen scoren.

Dus als een team het moeilijk heeft in de kwalificatie op een circuit, zelfs als ze buiten positie zijn - zoals Mercedes in Imola - dan zal het moeilijk zijn om door te stoten tegen een aantal auto's die relatief aan elkaar gewaagd zijn. Als elk team op een circuit aankomt met tenminste een realistische hoop om punten te scoren, is dat goed voor hun eigen motivatie, maar ook positief voor de fans die niet weten wat de pikorde zal zijn, maar er wel naar kunnen uitkijken dat hun team een kans maakt in de top 10.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws