Pirelli maakt bandenkeuze Miami bekend: 'Baanevolutie vormt grote uitdaging' Formule 1
Formule 1

Pirelli maakt bandenkeuze Miami bekend: 'Baanevolutie vormt grote uitdaging'

Pirelli maakt bandenkeuze Miami bekend: 'Baanevolutie vormt grote uitdaging'

Voor het allereerste bezoek aan het langverwachte stratencircuit van Miami heeft Pirelli gekozen voor de drie banden in het midden van haar reeks: de C2, C3 en C4. Deze combinatie wordt het hele jaar door het meest gebruikt en is ook het meest veelzijdig. Mario Isola zegt in het persbericht van Pirelli een uitdaging te verwachten voor de coureurs op het circuit van Miami door het nieuwe asfalt.

Het 5,41 kilometer lange Miami International Autodrome ligt in het Hard Rock Stadium Complex in Miami Gardens, de thuishaven van de Miami Dolphins. Het circuit telt 19 bochten, drie rechte stukken, hoogteverschillen en een chicane. De topsnelheden zullen naar verwachting rond de 320 km/u liggen, met een gemiddelde van rond de 223 km/u en coureurs die ongeveer 58% van de ronde vol gas geven. Bochten 11 en 17 zijn de twee belangrijkste inhaalmogelijkheden, met drie DRS-zones.

Aangezien de Grand Prix in de Verenigde Staten voor iedereen gloednieuw is, moest Pirelli zich baseren op simulatiegegevens om de bandenvoorkeur te bepalen. Uit deze gegevens blijkt dat de banden in het midden van de reeks het meest geschikt zullen zijn voor de race over 57 ronden. Het gloednieuwe asfalt zal waarschijnlijk leiden tot een hoge graad van baanschommelingen, vooral in het begin van het weekend. De Porsche Challenge en de W Series kunnen als ondersteunende evenementen wel al wat rubber op de baan leggen.

Baanevolutie ligt hoog in Miami

Mario Isola, hoofd Formule 1 bij Pirelli zegt dat de coureurs met het nieuwe asfalt de nodige uitdagingen zullen ondervinden. 'Er is een enorme buzz van opwinding geweest rond de eerste Grand Prix van Miami. Het circuit toont een aantal gelijkenissen vertoont met Jeddah, hoewel er een aantal delen zijn die langzamer en technischer zijn dan Saoedi-Arabië: vooral het gedeelte van Turns 11 tot 16. Het is een uitdagend circuit.'

'De rest is een zeer snelle lay-out, die tegen de klok in loopt, waardoor de nadruk ligt op de banden aan de rechterkant van de auto. We verwachten de gebruikelijke snelle baanevolutie en een glad oppervlak met het nieuwe asfalt, maar de baan is onder hoge druk met waterstralen gewassen, wat betekent dat hij vanaf het begin vrij goede grip zou moeten bieden. Omdat het een snel circuit is, zullen de auto's waarschijnlijk een lage tot middelhoge downforce set-up hebben, wat vooral op de harde compounds kan leiden tot een beetje glijden in de bochten bij hoge snelheid. Voor elk nieuw circuit is onze keuze meestal aan de conservatieve kant, dus het zal interessant zijn om de simulaties te vergelijken met echte data', aldus de Pirelli-topman.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws