Lewis Hamilton mag vanaf de zesde plaats starten in
Singapore. De coureur start een plekje voor zijn teamgenoot Charles Leclerc,
maar is toch niet helemaal tevreden met het resultaat. De coureur heeft wel zo
zijn vermoedens wat betreft de oorzaak van de toch tegenvallende prestatie, en
geeft aan dit al vaker te hebben gemeld aan het team. Hamilton heeft geen geweldige week achter de rug. Eind
vorige week overleed zijn trouwe viervoeter Roscoe, waarvoor hij zowel online
als rond het circuit veel steunbetuigingen ontving. Hij was tijdens de mediadag
nog zichtbaar aangedaan. De resultaten tijdens de vrije trainingen waren
wisselend, maar Hamilton had er een goed gevoel over. âDe auto voelde over het
algemeen goed aan, het grootste deel van het weekendâ, stelt de Brit.
Dat er niet meer dan een zesde plaats in zit, vind de
coureur jammer. âIk was een beetje teleurgesteld over dat resultaatâ, geeft hij
eerlijk toe. De zevenvoudig wereldkampioen stelt dat de auto en banden goed
waren in Q1, in Q2 ging het slechts tijdens één run naar wens. âWe staan vaak
als laatste in de wachtrij en dan verliezen we veel temperatuur in de banden.
En elke keer als we dat doen, vallen we steeds verder terug. En dat gebeurt elk
weekendâ, zegt Hamilton.
Ferrari en Hamilton botsen op pitstraatstrategie
Het lijkt op dit punt te schuren tussen Hamilton en
Ferrari.
De schrijvende pers vraagt dieper door naar dit probleem met het opwarmen van
de banden. âDat klopt, maar ik weet niet of ze dat zelf ook zo zienâ, stelt
Hamilton, verwijzend naar zijn redenering dat ver achteraan in de rij staan
invloed heeft op hoe snel de banden kunnen opwarmen. âMisschien wel vijf of zes
gradenâ, verliezen ze volgens hem. Het is erg moeilijk om dat in de
outlap
weer terug te winnen zonder de banden te veel te belasten.â
Hamilton wijst ook naar de andere teams en dan met name naar
de mannen die voor hem staan.
Mercedes,
McLaren en
Red Bull Racing pakken het
volgens hem slimmer aan. âIk denk dat de jongens die vooraan staan sneller zijn
vertrokken, zonder lang te wachten in de pitstraatâ, benadrukt de man uit
Stevenage. Hij ziet hier mogelijkheden voor Ferrari om te verbeteren, maar
lijkt vooralsnog zijn zin niet door te kunnen of willen drukken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De Brit ziet ook andere redenen voor het achterblijven van Ferrari.
âIk denk dat je hebt gezien dat Red Bull een upgrade heeft gehadâ, meent hij. âIk
denk dat Mercedes iets heeft gevonden en wij nietâ, voegt hij eraan toe. âWe
vechten gewoon met wat we hebben. Iedereen doet zo zijn best, maar het is zeker
teleurstellend om te eindigen waar we vandaag staan, terwijl er potentieel was
om hoger te eindigen.â
Ondanks de frustratie en teleurstelling over wat beter had
gekund, ziet Hamilton dat het verder een prima dag was voor hem. âHet was over
het algemeen solide, jaâ, geeft hij aan. âZoals ik al zei, ik had graag hoger
gestaan. Ik had echt het gevoel dat we vandaag hoger hadden kunnen staanâ,
benadrukt hij daarbij. Hij ziet echter dat het elke week hetzelfde liedje is. âHet
is gewoon, het gebeurt elk weekendâ, aldus Hamilton.
Hamilton ziet kansen vanaf P6
De zevenvoudig wereldkampioen sluit een mooie prestatie niet
uit. âIk zal alert zijn en klaarstaan om elke kans te benuttenâ, zegt hij. âNee,
we hebben geen lange runs kunnen doen. Ik denk dat we in P1 misschien een paar
ronden hebben gereden, maar verder nietâ, stelt hij niet al te veel kennis te
hebben over hoe ze kunnen verwachten dat de race zal verlopen.
Hamilton geeft toe niet te weten wat hij precies moet
verwachten. âWe gaan er in sommige opzichten een beetje blind inâ, benadrukt
hij. âMaar ik denk dat dat voor de meeste mensen geldtâ, relativeert hij zijn
uitspraak meteen. âHet komt wel goedâ, sluit hij toch enigszins optimistisch
af.