'Het ziet er echt heel goed uit voor Red Bull in 2021' Formule 1
Formule 1

'Het ziet er echt heel goed uit voor Red Bull in 2021'

'Het ziet er echt heel goed uit voor Red Bull in 2021'

2021 gaat een heel goed jaar worden voor Red Bull Racing, zo verwacht F1-technicus Craig Scarborough. In zijn ogen heeft de renstal de pijnpunten van de RB16 perfect aan weten te passen, waardoor de RB16B een op het eerste oog uitstekende bolide is. Voorspellingen voor het kampioenschap durft hij niet te doen, wegens de moeizame testdagen die Mercedes vorig weekend. Dat team zit in de hoek waar de klappen vallen, zo ziet Scarborough in een YouTube-video van Peter Windsor.

'De prestaties zeggen alles', steekt Scarborough, verwijzend naar de goede tijden die Red Bull Racing tijdens de wintertests in Bahrein reed, van wal. 'Ik denk dat Red Bull er zeker gaat zijn in de gevechten. We kunnen ze nog niet één-op-één vergelijken met Mercedes, kijkend naar hoe hun testweekend ging. Het is echter duidelijk dat het goed gaat bij Red Bull.'

Dat ligt volgens de Brit aan twee zaken: de goede Honda-motor en het chassis van de RB16B. 'Ze hebben grote veranderingen doorgevoerd aan de ophanging, zoals we verwachtten. Ze hebben dat heel secuur verpakt binnen het tokensysteem. Ze konden de achterwielophanging bijvoorbeeld niet te ver naar achteren verplaatsen, omdat dat een nieuwe sctuctuur zou vereisen en daar was geen token voor.'

Pijnpunten uit 2020 aangepakt

Ook het onbalans aan de achterzijde is grotendeels geneutraliseerd door Red Bull Racing, zo ziet Scarborough. De RB16 van 2020 had een wat nerveuze en gevoelige achterkant, iets waar vooral Alexander Albon moeite mee had. Tijdens de wintertests halverwege maart zag Scarborough een veel stabiele bolide. 'Het ziet er beter uit op de baan. Sommige pijnpunten van de auto van vorig jaar verholpen, wat beide coureurs ten goede komt.'

Scarborough ziet Red Bul Racing dan ook meer kans maken op het constructeurskampioenschap. 'Het ziet er goed uit. Ze kunnen twee puntenfinishes en ook twee podiumfinishes behalen in veel races. Er zitten vrijwel zeker ook wat overwinningen in het vat. Het ziet er goed uit qua competitie dit jaar, in de zin van dat iemand het in ieder geval opneemt tegen Mercedes. Hoe regelmatig dat gebeurt, moeten we de prestaties van Mercedes voor afwachten. Hoe dan ook ziet het er echt goed uit voor Red Bull. '

Mercedes de dupe van nieuwe regels?

Mercedes daarentegen lijkt wat meer moeite te krijgen in 2021. De nieuwe technische regels lijken vooral low rake-auto's te raken en minder de high rake-bolide's. Auto's uit de laatstgenoemde categorie hebben een hogere achterkant, zoals de RB16B, terwijl low rake-wagens dat minder of helemaal niet hebben. De Mercedes W12 valt in die laatste categorie en lijkt daar de prijs voor te betalen. Zo ver wil Scarborough echter niet gaan, al speelt het zeker wel een rol volgens hem. 'Het voelt niet als zo'n groot probleem. Aston Martin (een low rake-auto, red.) heeft haar eigen problemen en Mercedes weet dat ze een aerodynamisch probleem hebben.'

'Ik denk niet dat het dus puur op de low rake en high rake kan gooien', vervolgt Scarborough. 'Het ligt veel gecompliceerder. In het verleden zagen we vaker dit soort dingen, dat het ene team slechter of beter is dan de ander. Aerodynamica is veel complexer dan puur kijken naar hoe hoog de achterkant is', besluit hij.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws