Hughes: 'Red Bull heeft aerodynamisch voordeel van Mercedes afgepakt' Formule 1
Formule 1

Hughes: 'Red Bull heeft aerodynamisch voordeel van Mercedes afgepakt'

Hughes: 'Red Bull heeft aerodynamisch voordeel van Mercedes afgepakt'

Op aerodynamisch gebied is Mercedes zijn voordeel hoogstwaarschijnlijk kwijtgeraakt aan Red Bull. Volgens Mark Hughes wijzen de rijeigenshappen van de betreffende nieuwe auto's erop dat Red Bull, door de strenge reglementen rond de vloer en diffuser, relatief gezien flink vooruit is gegaan ten opzichte van zijn rivaal. De hoge 'rake' afstelling van de RB16B, gecombineerd met een Mercedes-achtige achterwielophanging, zouden de beste formule zijn onder de huidige regelgeving.

Hughes ging voor Formula 1 uitgebreid in op de argumenten die zijn inzicht zouden rechtvaardigen. 'Doordat de zijkanten van de vloer nu minder groot in oppervlak zijn, zou Red Bull wellicht meer downforce kunnen terugwinnen door hun hoge rake. Aan de andere kant kan de lagere rake van Mercedes ervoor hebben gezorgd dat ze in eerste instantie minder downforce hebben verloren. De eerste theorie lijkt achteraf gezien meer waar te zijn.' Rake is het verschil in rijhoogte tussen de voor- en achterkant van de auto. Een hoge rake geeft over het algemeen meer downforce op lage snelheden, een lage rake is juist beter op hoge snelheid.

Mercedes-ophanging werkt beter bij Red Bull

Red Bull heeft op de RB16B een nieuw soort achterwielophanging geïmplementeerd, die gekopieerd is van Mercedes. Het doel ervan is om meer luchtstroom te creëren tussen de achterbanden en de diffuser, waardoor er meer downforce ontstaat. 'Mercedes had hierdoor vorig jaar een heel stabiele achterkant, waardoor het team voor een wendbaardere voorkant kon gaan', legt Hughes uit. 'Met de ingeperkte vloer lijkt dat voordeel verloren te zijn gegaan. Behalve bij Red Bull, die er juist van lijken te profiteren.'

Het team van Max Verstappen had vorig jaar last van een vrij instabiele RB16, maar dat lijkt door de nieuwe ophanging dus te zijn opgelost. 'Door de hoge rake van hun bolide kan het zeer goed mogelijk zijn dat Red Bull er nu juist veel meer voordeel van pakt dan Mercedes. De RB16B ziet er heel stabiel uit, terwijl de W12 juist het omgekeerde heeft laten zien.' Tijdens de eerste Grand Prix in Bahrein zal blijken of het verschil tussen de twee rivalen daadwerkelijk zo groot is als het lijkt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws