Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de reglementsbevriezing heen hebben gewerkt. Door de punten waarmee de ophanging aan het chassis vastzit hetzelfde te houden, hebben ze alsnog aanpassingen kunnen doen die het hele aerodynamische model van de RB16B ten goede gekomen zijn. Uitstekend ingenieurswerk wat zeker een deel van de tijdswinst kan verklaren van Red Bull.

'Red Bull heeft de achterwielophanging wat verder naar achteren kunnen leggen op een manier die vrij vergelijkbaar is met hoe Mercedes dit vorig jaar gedaan heeft', stelt Hughes in zijn analyse voor Formula 1. 'Voor Mercedes zaten er echter geen ontwikkelingsrestricties aan vast', voegt hij daaraan toe. Bij de Mercedes W11 in 2020 zagen we een vergelijkbare oplossing al, maar Mercedes kon ongestoord schuiven binnen het onderwerp.

Red Bull genoot deze luxe niet: 'De ophanging van Red Bull is aangepast, terwijl de bestaande punten waarbij de ophanging aan het chassis vastzaten gehouden zijn en er daarom geen ontwikkelingstokens aan te pas zijn gekomen.' Bij Red Bull lag de achterste wishbone al ver naar achter, maar nu hebben ze dat met de voorste wishbone ook kunnen doen.

Het resultaat is dat de voorste en achterste 'benen' van de wishbones nu een veel nauwere hoek kennen. Dit betekent dat het onderdeel relatief minder sterk is en dus een heftigere relatieve lading te verduren krijgt, maar het voordeel is dat een van de meest aerodynamisch gevoelige plekken van de bolide nu geoptimaliseerd kan worden. 'Een uiterst inventieve oplossing, ondanks de ontwikkelingsbeperkingen', aldus Hughes.

Achterkant van RB16B zeer effectief

Door deze aanpassing door te voeren heeft Red Bull aan de achterkant van de bolide veel ruimte vrij weten te maken die door het aerodynamische team goed benut kon worden. Zij willen dat de luchtstroom van de sidepods naar het onderdeel tussen de achterbanden en de muur van de diffuser stroomt. Hoe sneller deze luchtstroom geproduceerd kan worden, hoe effectiever de diffuser te werk gaat.

Kortom, het wijzigen van de achterwielophanging en het vrijgeven van ruimte waar in eerste instantie de ophanging zat, geeft Red Bull een voordeel dat door Adrian Newey volop uitgebuit is. Deze wijziging is dan ook zeker te danken voor een deel aan de relatieve tijdswinst die de Oostenrijkse renstal geboekt heeft gedurende de afgelopen winter ten opzichte van directe concurrent Mercedes. Er wordt door Hughes ook vermoed dat deze oplossing met name in combinatie met de verplichte aanpassingen aan de vloer uitstekend uit de verf komt.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Analyse longruns: Pijlsnelle Verstappen toont verborgen snelheid Red Bull

Max Verstappen mag dan in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Spanje geen potten hebben gebroken met zijn teleurs...

Marko: 'Verstappen had veel gedoe bespaard als hij binnen de lijntjes kleurde'

Helmut Marko is van mening dat Max Verstappen zich aan de regels omtrent de baanlimieten moet houden, hoe bizar deze ook zijn...

Verstappen wil nog verbeteren in 2021: 'Het is nooit goed genoeg'

Max Verstappen denkt dat de verschillen tussen Red Bull Racing en Mercedes deels afkomstig zijn van de afstelling van de auto...

F1 in het kort | Pirelli: Tweestopper voornaamste keuze in Spanje

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Boordradio's VT1 | Ingenieur Perez: 'Verstappen heeft zijn auto beschadigd in bocht 7'

Ook tijdens de eerste vrije training in Spanje was er weer voldoende te horen op de boordradio's. Zo ervoer Lewis Hamilton wa...

Verstappen tevreden in Spanje ondanks P9: 'Hebben een prima dag gedraaid'

Max Verstappen denkt dat Red Bull Racing een prima eerste dag gekend heeft in Spanje. De Nederlander wist de eerste vrije tra...

Live F1 15.00u | Tweede vrije training Grand Prix van Spanje 2021

Nog geen week na de Grand Prix van Portugal staat het Spaanse Formule 1-evenement van 2021 alweer op de agenda. Het Zuid-Euro...

Marko vreest: 'Nu wordt het wel krap met de reserveonderdelen'

Helmut Marko laat vanuit Spanje weten dat er niet heel veel reserveonderdelen aanwezig zijn voor Max Verstappen en Sergio Per...

Coulthard mengt zich in track limits-discussie: 'Belachelijk dat hieraan getwijfeld wordt'

David Coulthard is helemaal klaar met de track limits-discussie. Drie races gaat het al over het feit dat het niet duidelijk...

Hamilton: 'We kunnen niet afhankelijk zijn van fouten van anderen'

Lewis Hamilton heeft aangegeven geen psychologische spelletjes te willen spelen met Max Verstappen en breekt een lans voor Va...

Lees meer

Net binnen

Verstappen heeft vizier op poleposition: 'Om te winnen moet je hier op de eerste startrij staan'

Max Verstappen heeft een duidelijk doel voor ogen voor de Grand Prix van Spanje. De Red Bull Racing-coureur wil na een wat te...

Doornbos ziet Verstappen onder druk: 'Hij moet niet weer over de limiet van de auto gaan'

Robert Doornbos ziet dat Red Bull Racing er niet meer zo goed voorstaat als aan het begin van het seizoen. De Oostenrijkse re...

Foutjes en verkeer verbergen ware snelheid Red Bull in Spanje

Red Bull Racing kent geen daverend begin van haar weekend in Spanje. De Oostenrijkse renstal lijkt zelfs tegen een fikse acht...

Vraagtekens bij Grand Prix van Turkije na problematische beslissing Britse overheid

De Grand Prix van Turkije staat mogelijk op losse schroeven nadat de overheid van Groot-Brittannië heeft aangekondigd dat het...

Analyse longruns: Pijlsnelle Verstappen toont verborgen snelheid Red Bull

Max Verstappen mag dan in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Spanje geen potten hebben gebroken met zijn teleurs...

Lees meer