Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek Formule 1
Formule 1

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de reglementsbevriezing heen hebben gewerkt. Door de punten waarmee de ophanging aan het chassis vastzit hetzelfde te houden, hebben ze alsnog aanpassingen kunnen doen die het hele aerodynamische model van de RB16B ten goede gekomen zijn. Uitstekend ingenieurswerk wat zeker een deel van de tijdswinst kan verklaren van Red Bull.

'Red Bull heeft de achterwielophanging wat verder naar achteren kunnen leggen op een manier die vrij vergelijkbaar is met hoe Mercedes dit vorig jaar gedaan heeft', stelt Hughes in zijn analyse voor Formula 1. 'Voor Mercedes zaten er echter geen ontwikkelingsrestricties aan vast', voegt hij daaraan toe. Bij de Mercedes W11 in 2020 zagen we een vergelijkbare oplossing al, maar Mercedes kon ongestoord schuiven binnen het onderwerp.

Red Bull genoot deze luxe niet: 'De ophanging van Red Bull is aangepast, terwijl de bestaande punten waarbij de ophanging aan het chassis vastzaten gehouden zijn en er daarom geen ontwikkelingstokens aan te pas zijn gekomen.' Bij Red Bull lag de achterste wishbone al ver naar achter, maar nu hebben ze dat met de voorste wishbone ook kunnen doen.

Het resultaat is dat de voorste en achterste 'benen' van de wishbones nu een veel nauwere hoek kennen. Dit betekent dat het onderdeel relatief minder sterk is en dus een heftigere relatieve lading te verduren krijgt, maar het voordeel is dat een van de meest aerodynamisch gevoelige plekken van de bolide nu geoptimaliseerd kan worden. 'Een uiterst inventieve oplossing, ondanks de ontwikkelingsbeperkingen', aldus Hughes.

Achterkant van RB16B zeer effectief

Door deze aanpassing door te voeren heeft Red Bull aan de achterkant van de bolide veel ruimte vrij weten te maken die door het aerodynamische team goed benut kon worden. Zij willen dat de luchtstroom van de sidepods naar het onderdeel tussen de achterbanden en de muur van de diffuser stroomt. Hoe sneller deze luchtstroom geproduceerd kan worden, hoe effectiever de diffuser te werk gaat.

Kortom, het wijzigen van de achterwielophanging en het vrijgeven van ruimte waar in eerste instantie de ophanging zat, geeft Red Bull een voordeel dat door Adrian Newey volop uitgebuit is. Deze wijziging is dan ook zeker te danken voor een deel aan de relatieve tijdswinst die de Oostenrijkse renstal geboekt heeft gedurende de afgelopen winter ten opzichte van directe concurrent Mercedes. Er wordt door Hughes ook vermoed dat deze oplossing met name in combinatie met de verplichte aanpassingen aan de vloer uitstekend uit de verf komt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws