Honda: 'Basissysteem van de motor in 2021 vergelijkbaar met systeem van 2020' Formule 1
Formule 1

Honda: 'Basissysteem van de motor in 2021 vergelijkbaar met systeem van 2020'

Honda: 'Basissysteem van de motor in 2021 vergelijkbaar met systeem van 2020'

Het is Masashi Yamamoto opgevallen dat de band tussen Honda en haar Formule 1-partners niet verslechterd is sinds duidelijk is geworden dat ze uit de Formule 1 stappen. De Honda-topman, die de eindverantwoordelijke is voor het Formule 1-project, geeft zelfs aan dat het de samenwerking verstevigd heeft. Ook kijkt hij naar het 2021-seizoen en de plannen van Red Bull Racing en AlphaTauri na 2021.

Gedurende het 2020-seizoen kwam de Japanse motorleverancier met het nieuws naar buiten dat ze na 2021 niet meer deel zouden nemen aan de Formule 1. Het hoofdkantoor wilde op strategisch gebied een andere richting inslaan. Deze richting botste met de F1-activiteiten. Volgens Yamamoto heeft dit echter geen effect gehad op de samenwerking met de klanten: 'Meteen na de aankondiging moesten we deelnemen aan de Grand Prix van de Eifel', herinnert de Japanner zich.

'Dit was een race die wij nog nooit met de teams verreden hadden. Ondanks de aankondiging bleef de samenwerking met beide renstallen goed gaan. Sterker nog, sinds de aankondiging van ons vertrek is de samenwerking eigenlijk alleen nog maar sterker geworden', stelt hij tevreden. Honda zal aankomende winterstop nog een keer een flinke ontwikkelingsslag slaan, om na het seizoen uit te stappen.

Honda's plannen voor 2021

Yamamoto heeft in het interview met Autosportweb nader toegelicht wat Honda's plannen zijn voor het 2021-seizoen. 'Wij voeren geen grote veranderingen door aan ons motorsysteem', meldt hij eerst. 'Het lijkt erop dat sommige andere leveranciers dat wel overwegen, maar ons basissysteem zal vergelijkbaar zijn met het systeem dat we in 2020 gebruikten.' Details omtrent wat hij hier precies mee bedoelt, blijft hij ons schuldig.

De Honda-manager put hoop uit het feit dat Max Verstappen de laatste Grand Prix van 2020 op eigen kracht wist te winnen. 'De Grand Prix van Abu Dhabi werd sinds de introductie van de hybridemotoren altijd gewonnen door Mercedes. Dit jaar wist Max Verstappen pole te pakken en de race te winnen. Dat resultaat betekende voor ons dus veel', vervolgt Yamamoto trots.

'We hebben dat weekend aan de krachtbron gesleuteld met het oog op 2021, het is dus goed om te zien wat we met die aanpassingen het jaar goed af hebben kunnen sluiten', meent hij. Eerder werd al duidelijk dat Honda door middel van een efficiënte motor een relatief voordeel nuttig uit wist te buiten in het 2020-seizoen ten opzichte van de concurrenten.

Yamamoto maakt zich op voor titelstrijd

De doelstelling van Honda is duidelijk: in 2021 moet de titel gewonnen worden. Yamamoto: 'De winterstop is dit jaar wat korter dan normaal en het nieuwe seizoen komt in rap tempo dichterbij. We hebben de laatste race gewonnen maar weten dat Mercedes niet stilzit.'

'We moeten 2020 grondig analyseren en ons voorbereiden op de wintertest van volgend jaar. 2021 wordt het laatste jaar van Honda in de Formule 1. We moeten ons voorbereiden op een kampioenschapsstrijd en dat is dan ook ons uiteindelijke doel', zo blikt hij vooruit op het aankomende seizoen, waarin het moet gebeuren voor de Red Bull-Honda-samenwerking.

Red Bull onderhandelt over reglementen

Red Bull zit al een tijdje klem wat de reglementen vanaf 2022 betreft. Ze willen de Honda-motor door ontwikkelen nadat Honda uitstapt, maar kunnen dit niet zonder een bevriezing van de motorreglementen. Derhalve zijn ze al een tijdje in overleg met de FIA en de andere leveranciers om dergelijke wijzigingen door te drukken.

'De deadline voor het indienen van de motorleverancier die gesteld is door de FIA is 1 januari (2021, red.), er zou dus tegen het einde van het jaar een overeenkomst bereikt moeten worden', stelt Yamamoto. 'Wegens de onduidelijkheid omtrent de regelgeving zou hier echter wat vertraging in kunnen zitten.'

'Het wordt immers moeilijk om een plan te trekken vóór 1 januari wanneer er in december niet over de regelgeving beslist wordt', weet hij. 'Voor Honda blijft de instelling hetzelfde: we willen Red Bull en AlphaTauri nog steeds zo goed mogelijk accommoderen in de transitie naar een nieuwe leverancier, voor zover wij daarin mee kunnen helpen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws