Honda: 'Newey tevreden met compacte motor van Red Bull' Formule 1
Formule 1

Honda: 'Newey tevreden met compacte motor van Red Bull'

Honda: 'Newey tevreden met compacte motor van Red Bull'

Volgens Toyoharu Tanabe is Red Bull Racing tevreden met de verbeteringen die aangebracht zijn aan de Honda-motor. De Japanse motorleverancier besloot voor 2021 een krachtbron te introduceren die compacter was dan haar voorganger, wat Adrian Newey meer bewegingsvrijheid bood in de ontwikkeling van het chassis. De Britse topontwerper is hier naar kennis van de technisch directeur van Honda zeer over te spreken.

'Het is lastig om met precieze cijfers te komen over hoeveel meer downforce we nu hebben en hoeveel de rondetijden zijn verbeterd. Newey zei echter dat hij tevreden was dat we de krachtbron compact hadden gemaakt', aldus de Japanner na afloop van de Grand Prix van Bahrein in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com. Volgens Tanabe kan het niet anders dan dat de vernieuwde krachtbron ook op het gebied van het chassis een competitief voordeel biedt aan Red Bull.

Wat heeft Honda precies gedaan?

Hoe heeft Honda een motor geleverd die zoveel compacter is dan haar voorganger? Het begon allemaal met een visie van de Japanners genaamd size zero. Tijdens de samenwerking met McLaren wilde Honda al een krachtbron ontwikkelen die significant kleiner was dan de motoren op de grid. Dit lukte deels, maar kostte dusdanig veel betrouwbaarheidsproblemen dat men uiteindelijk besloot van het concept af te stappen.

Enkele jaren later, met veel meer ervaring in de sport, is de R&D-afdeling (Research & Development, red.) wederom aan het werk gezet om te kijken of dit te realiseren viel. Het gevolg was een terugkeer naar de oorspronkelijke filosofie, waarin ze de cilinderkoppen verkleind hebben, de nokkenas lager ligt en de hoek van de kleppen van de verbrandingskamer gewijzigd is om een motor te bieden die meer vermogen levert, maar in omvang kleiner is dan die van de concurrenten.

Het gewijzigde motorblok staat toe dat alles aan de achterkant van het chassis, van de vloer tot aan het omhulsel van de motor zelf, op aerodynamisch gebied naar wens aan te passen was door Newey. De Red Bull-ontwerper heeft hier optimaal gebruik van gemaakt en wist daarmee een RB16B op het asfalt te zetten die in de eerste Grand Prix van 2021 de strijd zelfs aan leek te kunnen met de Mercedes W12 van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws