Volgens Christian Horner is er een informele overeenkomst gesloten tussen de Formule 1-teams om de motorprestaties dichter bij elkaar te brengen. De Red Bull-teambaas heeft benadrukt dat dit van belang is voor de bevriezing die gepland staat vanaf 2022. De overeenkomst is dus niet officieel op papier terug te vinden, maar de Oostenrijker is ervan overtuigd dat alle teams zich eraan zullen houden.
Eind vorig jaar was Red Bull nog aan het lobbyen om een soortgelijke overeenkomst officieel vast te kunnen leggen. Dat is niet gelukt, maar een onofficieel pact tussen de teams is er nu wel. 'Er is een overeenkomst tussen de fabrikanten en de FIA. Deze geldt naast de officiële reglementen', legt Horner uit aan The Race. 'In het geval dat een motorfabrikant te ver achter blijft op de rest, kan de FIA worden ingeschakeld. Het is niet zo ideaal als een officiële regeling, maar het geeft de FIA de nodige macht om de betrokken partijen aan tafel te krijgen.'
Honda blijft motor doorontwikkelen
Honda zal uit de Formule 1 stappen op het moment dat de motorenbevriezing van kracht gaat in 2022. Red Bull neemt dan het werk van de Japanners over en gaat ermee verder als eigen project. Om het team in de tussentijd competitief te houden, heeft Honda beloofd de motor door te blijven ontwikkelen in 2021. 'Ze gaan door met het optimaliseren van de motor', verklaart Horner. 'Een aantal ontwikkelingen waren al gepland en daar gaan ze dit jaar nog mee door.'
De belangrijkste uitdaging voor de motorleverancier was volgens Horner de aanpassing van de krachtbron aan het gebruik van E10-brandstof. Deze variant van benzine zal vanaf 2022 gebruikt worden om de Formule 1 duurzamer te maken. Om deze brandstof te maken wordt 'normale benzine' gemixt met bio-ethanol. Hierdoor is het geen volledige biobrandstof, maar zet het wel al een stap in die richting.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties